På vår ovanvåning har man uppenbarligen inte haft koll på var radiatorerna skulle hamna vilket resulterat i att man skarvat ihop det enl. bilder. Det innebär totalt 24 extra skarvar som potentiellt kan läcka i framtiden. Har kollat lite i säker vatten utan att hitta någon applicerbar regel där. Någon som vet om man kan anmärka på detta och vilkan regel/norm man isf kan ta stöd av?

Radiator med många skarvar synliga, installerad vid ett fönster på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Radiator med synliga vattenrör och flera skarvar längs vägg och golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Det är nog inget att anmärka på, då det är värmesystem och synliga skarvar. Snyggt gjort i alla fall.

Problemet är snyggt löst, alla kopplingar ligger så det syns om det läcker. Inget att anmärka på tycker jag personligen

• Gilla
petersv
  • Laddar…
Krilleman
En av dom bättre lösningarna jag har sett när det blivit lite fel. Men man kunde ha minskat ner antalet skarv om man undvikit Q&E kopplingarna och kört en klämringskoppling-vinkel med tex Vatette Plast nedåt mot PEX:en.

Så du ska nog vara ganska glad att det inte ser värre ut. :thinking:

• Gilla
MartinP666 och 1 till
  • Laddar…
Det där var ju en av de bästa lösningarna på det problemet. Jag har sett betydligt värre skatbon med liknande förutsättningar. Måste ha varit en hyfsat ruttad röris.

• Gilla
martin43
  • Laddar…
Ok tack för svar. Tycker att om man har alla förutsättningar i världen när man bygger ett nytt hus ska det inte behöva bli så här, men tror heller inte det går att anmärka på då alla kopplingar är synliga.

• Gilla
MBMB
  • Laddar…
Då är det väl nästan fulare att sätta dit nya radiatorer med externt koppel, så de extra rören passar ju bra. ;)

Riktigt snyggt gjort!
Men är det ett nybyggt hus? isåfall under all kritik, man vet väl var Radiatorer skall hamna?

• Gilla
MBMB
  • Laddar…
Det finns ju radiatorer med anslutning underifrån, ungefär där rören kommer upp. Kanske var tänkt med sådana från början?

• Gilla
Xerxez81
  • Laddar…
Det är nog som vanligt. Dum gör som dum säger. En har ritat och tänkt och en annan beställt och rörisen monterar det han har fått och ingen kommunicerar med den andre.

• Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Ser bra ut! Radiatorn är lika bred som fönstret vilket är estetiskt bra och bra värmemässigt med tanke på kallras. Radiator kopplad med externt koppel är bra och ger termostaten en gynnsam plats för dess funktion (liten påverkan av radiatorn).
Att rören kommer upp på fel plats har kanske sin förklaring? Jag tycker inte det ser ut som en bottenkopplad radiator hade stämt riktigt här? I vart fall skulle ledningarna kommit upp lite längre till höger för att minska rören. Men precis som övriga här i forumet tycker jag det är galant gjort.

• Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.