Hej på er alla.
Jag är nybliven husägare och hamnar ofta i dessa forum när jag söker svar
Bör i ett hus från 44 med pelletspanna. Nu till mitt problem.. Jag har kört el under sommaren och nu när jag startar upp systemet blir det knas. Det går inte ut värme i elementen. Jag är så mycket nybörjare som kan bli och behöver lite råd. Uppe på pannan sitter en shuntmotor( tror jag det heter) som är kopplad till en svart dosa med "klocka" som då ska styra inneklimatet. Nu blinkar den att ventilen är stängd, shuntmotorn som tidigare har rört sig fram och tillbaka under dagen verkar ha hoppat ur automatikläget. Jag lägger till bilder. Hur gör jag för att starta upp automatläget igen? Jag har försökt att söka men min shuntmotor är tydligen av det äldre slaget.
Alla tips mottages.
Om jag trycker in ratten och vrider så blir det varmt men den pluppar inte ut igen.
Ha det gott
Zandra Svart shuntmotor med röd markering och numret 6062, monterad på ett rörsystem för uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en shuntmotor kopplad till värmeanläggning i ett hus, skruvar och kabel synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En person pekar på en shuntmotor kopplad till en svart dosa med klocka och indikatorlampor, för värmeinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej. Näe den står på "klockan".
Bara konstig vinkel
 
Krilleman
Då har du nog bara inte fått ratten att landa i rätt "automatik-läge" om du varit på och vridit på den manuellt.

Normalt på ESBE:s vridande ställdon finns det bara ett läge som ratten passar i automatik-läget. Vrid lite på den till olika lägen och se om den ploppar tillbaka igen!
 
  • Gilla
Zandran
  • Laddar…
Jag vrider och testar men envist vill den bara ploppa ut på det kalla. Tror nog det här är lite för avancerat för mig Om man behöver hjälp med det här ringer man en vvsare då?
 
Krilleman
Ploppar vredet ut vid det kalla så har den ju hoppat ut i automatik-läget! (y)

Då är det styrningen som sitter på väggen du får fokusera på.

  • Har du pillat på något på styrenheten på väggen så någon inställning har ändrats?
  • Har automatiken fungerat förut?
  • När fick du tillträde till huset?

Och försök att ta en närmare bild så man ser exakt vad vreden står på här:

Närbild av en styrenhet med reglage, indikatorlampor och graderingar för olika inställningar, märkt "ATOMIX 300. Made in Finland".
 
Redigerat:
Tack för dina pedagogiska förklaringar vi flyttade in i februari och då berättade säljaren att allt var inställt. Att vi inte behövde ändra några inställningar om vi inte ville. Det har fungerat tidigare, temperaturen har reglerats från natt till dag och tidigare har ställdonet rört sig. Närbild av en termostatregulator, modell S30-1, med flera inställningsknappar och symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
Krilleman
För att tvinga fram en öppnande rörelse på shuntmotorn kan du ju ställa MIN-vredet på 35 och se om den börjar släppa fram värme.

Tänk på att det ev kan finnas en viss fördröjning tidsmässigt från det att du vridit upp MIN till 35.
På detta sättet får du ju svar på att allt fortfarande är i fungerade skick.

Kolla även att cirkulationspumpen snurrar till radiatorerna. Jag antar att pannan håller inställd temperatur som den ska med driften på pelletsen.

För om vattnet står still så kan framledningsgivaren få felaktigt värde (för varm tilloppstemp). Då stänger styrutrustningen all värmetillförsel.
 
Redigerat:
  • Gilla
Zandran
  • Laddar…
Tack för all hjälp. Jag ska testa imorgon
 
R
En ESBE shunt som kan vara kite kluriga i bland
Ta bort den svarta brickan på topp av vredet , lossa skruven 2 varv som sitter inuti då är motorn lite lös vrid lite fram och tillbaka och tryck in vredet så går nog vredet in , det behövs bara en halv mm för att inte gå in i jacket invärtes .
 
  • Gilla
Zandran
  • Laddar…
R
Blev kanske lite överkurs på min förklaring ,, Först så ska den vita punkten på vredet uppe till höger stå på sol nu min
När vredet dras ut så frikopplas motorn och den kan gå som den vill utan att påverka shuntventilen , det finns en knob med
L och R det är vilken väg som motorn ska gå prova med att ändra den så går nog motorn åt andra hållet och du får in vredet om motorn gått för långt , sen återställ L R i övrigt som ja skrev i # 10
 
  • Gilla
Fredrik K
  • Laddar…
R rävlyan skrev:
Blev kanske lite överkurs på min förklaring ,, Först så ska den vita punkten på vredet uppe till höger stå på sol nu min
När vredet dras ut så frikopplas motorn och den kan gå som den vill utan att påverka shuntventilen , det finns en knob med
L och R det är vilken väg som motorn ska gå prova med att ändra den så går nog motorn åt andra hållet och du får in vredet om motorn gått för långt , sen återställ L R i övrigt som ja skrev i # 10
Ja lite överkurs även här Jag måste läsa igenom bruksanvisning igen och se om jag fattar.
Breder står inte på MIN, utan på klockan, fotot har konstig vinkel bara.
Jag testar lite innan jag ger upp.
Tack för all hjälp
 
Krilleman Krilleman skrev:
För att tvinga fram en öppnande rörelse på shuntmotorn kan du ju ställa MIN-vredet på 35 och se om den börjar släppa fram värme.

Tänk på att det ev kan finnas en viss fördröjning tidsmässigt från det att du vridit upp MIN till 35.
På detta sättet får du ju svar på att allt fortfarande är i fungerade skick.

Kolla även att cirkulationspumpen snurrar till radiatorerna. Jag antar att pannan håller inställd temperatur som den ska med driften på pelletsen.

För om vattnet står still så kan framledningsgivaren få felaktigt värde (för varm tilloppstemp). Då stänger styrutrustningen all värmetillförsel.
Följde ditt råd och vred upp min till 35, shuntmotorn rör sig då så det fungerar Men vilken temp ska den stå på? Vilket rekommenderas?
 
Det känns inte som om det har direkt med uppstarten av pelletsen att göra.
Om inga inställningar på styrenheten ändrats så tror jag att det har med utegivaren att göra...
 
B BrokenArrow skrev:
Det känns inte som om det har direkt med uppstarten av pelletsen att göra.
Om inga inställningar på styrenheten ändrats så tror jag att det har med utegivaren att göra...
Utegivaren.... nu visar jag mina bristande kunskaper återigen. En utegivare är en manick som sitter på utsidan av huset? Den här?
En utegivare märkt "AUTOMIX" monterad på en husvägg, med synlig kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.