D
Daniel 109: De har ett inte obetydligt andrahandsvärde.
8 svar · 2,3k läst
Staffans2000
Staffans2000: Visst går det! Den är tätad med grafitgarn. Lossa muttern, pilla bort fjädern och stick in en lämplig skruvmejsel för att få bort så mycket gammalt garn som möjligt. Putsa spindeln, snurra i nytt garn, på med fjäder och mutter. Klart! I nödfall kan grafitpastaindränkt lin användas. I allra värsta nödfall kan du använda gängtape eftersom du inte manuvrerar ventilen. Kalle Kulör
1 svar · 3,8k läst
·
A
AG A: Det brukar stå skrivet, i hyresavtal, om vad man får och inte får göra. Vet att när jag bodde i hyresrätt, stod att man fick borra i väggar, men inte i tak. Om det inte står, eller på annat sätt framkommit att det är förbjudet hos dig, kan det nog ses som ren olycka.
4 svar · 6,2k läst
M
Mawe85: Fler klammers kan/måste jag fixa :) Nej, inga stödhylsor eftersom killen i butiken sa att det inte behövdes när det var hårda kopparör. Varför är olika tillverkare mindre bra?
11 svar · 2,3k läst
·
T
Tokv41: [citat] Toppen. Då slipper jag det jobbet.
42 svar · 19,2k läst
·
Stickan56
Stickan56: [citat] Kolla på denna sida som beskriver hur du kommer upp i 10 m² http://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-golvvarme/om-lk-golvvarme/golvvarmeartiklar/Golvvarmepaket/ Stickan
8 svar · 3,0k läst
A
asenstam: Har ett gammalt timmerhus(torpargrund), där uppvärmning idag är elradiatorer i köket, luftvärmepump och vedspis, braskamin o kakelugn i andra rum. Då vi skall riva ur golvet o regla nytt, isolera o sedan golvvärme med plastmatta, då radiator inte får plats längre. Den uppvärma ytan i köket blir ca 17kvm. Elvärme är väl uteslutet? Min tanke då är att på golvspånet lägga
0 svar · 639 läst
L
lordi: Kolla om spänning finns fram, som sagts ovan. Det finns en maxtermostat till vänster om automatsäkringen på panelen. Kolla så inte den har löst ut.
3 svar · 2,7k läst
H
Hammarfall: [citat] Intressant! Kan du förklara resonemanget lite? Jag är för okunnig gällande rörmokeriet.
13 svar · 3,1k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Endast baserat på bilderna du visar så ser det ut som att du har en Termix VVX ID. https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-faktablad-termix-vvx-id-22-22.pdf https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-instruktion-termix-vvx-id-22-22.pdf https://www.eon.se/content/dam/eon-se/swe-documents/swe-snabbguide-termix-vvx-id-22-22.pdf [bild]
7 svar · 2,6k läst
·
Demmpa
Demmpa: Precis, en diskmaskin är mycket svårare att blåsa ren på vatten än en engreppsblandare, nästan omöjligt utan att plocka isär diskmaskinen. En termostatblandare kan vara problematisk att blåsa ren på känsliga ställen.
15 svar · 15,0k läst
·
G
guggen: [citat] Nej, om den är riktigt gjord blir den inte varm alls. Jag har insatser i kanalerna i ett av mina gamla hus, det ångrar jag bittert.
17 svar · 11,1k läst
B
Bert19: [citat] Hej, jag skulle rekommendera att man behåller pannan, inga stora extra kostnader och man kan ju vid behov elda ved eller överblivet virke förutom reserv vid elavbrott som ju beror lite på var man bor. Om det finns plats i pannrummet så finns det Luft-Vatten värmepumpar som kan installeras inomhus med grova luftslangar till två hål i väggen, mycket enklare än bergvärme, jag har
8 svar · 4,4k läst
A
atomlab: Skicka ritningen till det företag som du tänkt köpa slangen från. Då får du tillbaka en beräknad ritning. Ingen ide att brottas själv med det.
2 svar · 1,0k läst
·
B
Bert19: [citat] Hej, för provtryckning är det ju viktigast att prova de delar som är dolda, dvs i golvet. Man brukar ju trycka med luft för att inte få ut vatten genom en ev. läckande golvslinga. Värmesystem trycks med låga tryck, typ 1 kg eftersom tex radiatorer inte är gjorda för höga tryck, det viktiga är ju att trycket inte sjunker. Vid ingrepp i vattenkretsen så räcker det med att du
1 svar · 1,3k läst
B
Bert19: [citat] Hej, du kan dra upp en stam från källaren och sedan gå runt med den på övervåningen som du säger och gå med avstick nedåt och uppåt. Man kan också lägga stammen under taket i undervåningen och gå uppåt och nedåt, då får man inga problem med att passera dörrhål. Cirkulationen fungerar eftersom du har en cirkpump och du kan lufta systemet via elementen på
3 svar · 1,2k läst
J
Anonymiserad 173289: Gammal tråd, men jag hittade en bra video på Gelias webbsida för just detta: https://www.gelia.se/Tips--Guider/Gelias-el--och-vvs-skola/Gelias-vvs-skola-filmavsnitt/2-Rorskola/2-7-Metallror-tatning-med-lin-och-pasta/
11 svar · 33,9k läst
Demmpa
Demmpa: Utan bilder på hur det är kopplat går det inte att ge några direkta råd. Här är antagligen manualen: http://www.metrotherm.se/pdf/mos_3422_a.pdf http://www.metrotherm.se/produkter/fjarrvarmecentraler/aeldre-modeller/dimensionering-och-projektering/ Ett generellt tipps när ett/flera element/mm inte fungerar: Det kan vara så att reglerventilen på varje elementet/etc har fastnat i
1 svar · 2,3k läst
B
bjove: Jag tackar så mycket för svaret och dina tips! Tyckte det kändes lite märkligt att de gängade delarna inte satt kvar på elementet. Låter ju logiskt att fylla på elementet nerifrån också.
2 svar · 4,4k läst
·
E
etompau: Siemens Classic är snygga och tunna elelement. Vi har monterade dessa element som ersättning för äldre för ca 20 år sedan. Fungerar bra med elektronisk termostat. Ser att dom har styrgrejor för elementen. Även Nobö har styrsystem.
3 svar · 1,5k läst
T
tompalito: Så här kommer installationen se ut. När en fyller på systemet via påfyllningsventilen så ska vatten skvala ut genom säkerhetsventilen, så det blir nog inga problem att fylla systemet. Manuella luftningsventiler sitter på fördelaren och en automatisk sitter i pannan. Frågan är om jag behöver någon mer luftning på rören till pannan och om jag behöver montera någon avtappning på
7 svar · 1,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Finns det inga grövre matningar in i fördelarna vid dom gröna kulventilerna? :thinking::thinking:
18 svar · 3,0k läst
·
S
swirve: Japp, stämmer! Och i nuläget ska jag bara ha ett tomrör draget innan jag isolerar tillbyggnaden som fördelarskåpet finns i. Därför har jag inte räknat exakt på radiatorerna, men det sitter en 800w elradiator i varje rum (2 rum) och de får jobba rätt hårt på vintern. Så därför tänker jag nånstans runt 1kW max per radiator.
4 svar · 2,6k läst
M
Marcussjogren: [citat] Snygg räddning Useless! :D
19 svar · 3,2k läst
·
T
Tosse: Från en flvp kommer det även kondensvatten från värmepumpen. Så det droppar lite från den.
3 svar · 2,7k läst
S
skutten11: Kolla backventilen i beredaren , du kan känna på den med handen om den vibbrerar kraftigt inte ovanligt fel
1 svar · 1,9k läst
J
Jocklas: köpt en kåk från 1968 med golvvärme i källaren i ett rum. I helgen skulle jag byta en platta för det är BOM. Strömmen går och jag inser att jag kapat golvvärmen(el) Det finns radiatorer i rummet som är vattenburna som ska stå för uppvärmningen där så golvvärmen är bara komfort? Slingan låg direkt under plattan därför sågade jag av den. Får den ligga på det sättet om det
0 svar · 1,0k läst
Onsalakorven
Onsalakorven: För att ge svar på tråden, det finns ingen huvudbrytare på min värmepump. Den är kopplad direkt mot gruppcentralen, men i o m att detta uppdagades sätter vi en manuell brytare emellan! Mvh Andreas
4 svar · 5,1k läst
E
Espeneke: Takk, skal sjekke med min rørlegger. Ser lovende ut. Espen
6 svar · 956 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.