Hmm klurar lite... Ponera att värmen skulle ingå i den totala elförbrukningen. Säg 23527 - ca 6000 kWh hushållsel = 17527 kWh till uppvärmning. I så fall är något fel på värmepumpen.
Kan ändå inte få ihop det med 20886 kr i total driftskostnad...
Kan ändå inte få ihop det med 20886 kr i total driftskostnad...
Det står ju årlig elförbrukning 23000. Alltså vad elmätare snurrar på ett år. I detta ingår el till uppvärmning, varmvatten och hushållsel. ( såvida det inte är fjärrvärme men det står ytjordvärme)F Fluxor skrev:23000 kWh hushållsel per år saftigt, hoppas på något fel i beskrivningen.
Mäklaren ska nu jaga i tre dagar och avser ta in bud på torsdag. Vi får väl se om någon tok budar utan att ha fått detta utrett...
Utgångspriset är 2 500 000:-. Alldeles för mycket om man avser att köpa grisen i säcken i min mening.
Sen är det rimligt att räkna med ca 1,5kr/kWh så ca 35 tusen för det
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
23000 inklusive hushållsel och värme. Tycker inte det är särskilt märkvärdigt. Skulle väl vara dubbla om det var direktverkande el.
Men vi vet inget om hur husvägg är uppbyggd och hur väl det är isolerat?
Men vi vet inget om hur husvägg är uppbyggd och hur väl det är isolerat?
Fast värmekostnaden uppges till ca 17000 kr per år. Om man för enkelhetens skull räknar med en elkostnad på 1 kr/kWh och räknar med ett dåligt COP på 3 så innebär det att huset kräver 51000 kWh för uppvärmningJohannes Carlsson skrev:
Jag tolkar det som att 23.527 kWh är den sammanlagda årsförbrukningen. I t.ex. energideklarationer brukar man räkna med att 1 kWh el kostar 1,30 kr. Uppvärmning skulle då vara 16739/1,30 = 12.876 kWh, vilket låter ok med värmepump. Men då blir hh-el 10.651 kWh vilket är orimligt mycket om man inte har bageri eller liknande där hemma. Behövs mer information om hur de tagit fram driftskostnaderna.
Var på visning #2 ikväll. En av delägarna var där och låste upp. Passade på att fråga, och 23000 kWh skulle tydligen vara den totala elförbrukningen.
Uppvärmningskostnaden på 16K antar jag är samma siffra exklusive fasta avgifter och/eller nätavgiften.
Vilket som så är 23000 kWh inte speciellt hög siffra för ett hus med tvåglas från förra sekelskiftet. Återstår att åka till banken och be då...och att övriga intressenrer bara var fluktare
Uppvärmningskostnaden på 16K antar jag är samma siffra exklusive fasta avgifter och/eller nätavgiften.
Vilket som så är 23000 kWh inte speciellt hög siffra för ett hus med tvåglas från förra sekelskiftet. Återstår att åka till banken och be då...och att övriga intressenrer bara var fluktare
30 kkr om året låter mycket , det som framgick av mäklaren ca 20kkr för driften sedan ingår allt annat i den , så ta det med en nypa salt att elförbrukningen tillkommer med ca 23 kkr , bara fråga nätägaren vad som gått åt , läs av mätarnumretF Fluxor skrev:
( dom kan även ta det på gatunummer eller fastighetsnummer ) så får du reda på dom sista fem årens förbrukning och lägg till sopor , vatten/avlopp e.t.c så kommer du rätt med pengarna , finns inget annat sätt att kolla upp en driftkostnad för ett hus
Klicka här för att svara