L
Skall köpa morfars hus som är ett 60-tals mexitegelhus med platt tak, krypgrund och lättbetong bjälklaget på detta.

Eftersom allt är original tänkte jag slå på stort och lägga golvvärme, ersätta varmvattenberedaren (elpatron) vattenburna radiatorer till golvvärme. Huset är 250cm i takhöjd så funderar på 30mm EPS skivor och 16mm slang.

Jag hoppas få hjälp om det är något jag bör tänka på i mina val. Har tagit en rad offerter online och prisens varierar väldigt.

Är det ett stort problem att fördelare och pump skall placeras i utkanten av huset? Vad får detta för effekter.

Andra erfarenheter tar tacksamt emot.

• Ritning av ett enplanshus med angivna mått för rum, markering för varmvattenberedare och läge för garage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Om det är originalfönster och -ventilation är det antagligen en del kallras framför fönstren och dessutom friskluftsintag under/över/kring fönstren, och det kan göra att när man tar bort elementen (som motverkar kallras och värmer upp luften som kommer in) så kommer det att kännas dragigt.

L
BirgitS BirgitS skrev:
Om det är originalfönster och -ventilation är det antagligen en del kallras framför fönstren och dessutom friskluftsintag under/över/kring fönstren, och det kan göra att när man tar bort elementen (som motverkar kallras och värmer upp luften som kommer in) så kommer det att kännas dragigt.
Tack för tipset. Alla fönster skall bytas ut till 0.9 i U värde. Borde hjälpa eller?

Huset har små ventiler för ventilation i nederkant vid golvet i varje rum. Borde jag välja till spaltventil på fönstren?

Har du redan ventiler så använd dom. Ställ golvvärmefördelaren vid värmepumpens innedel. Om du ändå ska göra om allt hade jag tillägsisolerat också. Och installerat FTX om det går. Platt tak kan dock vara svårt att få in kanaler i.

- tillägsisolera insidan av ytterväggar med en skiva.
- i grunden cellplast mot grundmuren, diffplast på marken och cellplast ovanpå den.

L
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Har du redan ventiler så använd dom. Ställ golvvärmefördelaren vid värmepumpens innedel. Om du ändå ska göra om allt hade jag tillägsisolerat också. Och installerat FTX om det går. Platt tak kan dock vara svårt att få in kanaler i.

- tillägsisolera insidan av ytterväggar med en skiva.
- i grunden cellplast mot grundmuren, diffplast på marken och cellplast ovanpå den.
Tack för tipset. Tror inte jag ger mig på FTX, känns som projektet är stort nog. Funderade på ventiler i fönstren för att gamla hus normalt har dålig ventilation. Tänkte även försöka kolla isoleringen i taket när jag ändå river för att göra om el och sätta spottar.

Lägger du diffålasten direkt på betongen och cellplasten ovan i alla rum på samma sätt som om man har oisolerad platta?

Vad tänker du dig för skiva för att isolera väggarna?

Många frågor men vill göra kloka val när jag ändå gör från grunden.

BirgitS
Det finns väggventiler också som man sätter högt upp på väggen och som skickar kalluften snett uppåt så att det blandar sig bra med den övriga rumsluften och som då inte ska ge upphov till samma dragkänsla som spaltventiler lätt kan göra.

L
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns väggventiler också som man sätter högt upp på väggen och som skickar kalluften snett uppåt så att det blandar sig bra med den övriga rumsluften och som då inte ska ge upphov till samma dragkänsla som spaltventiler lätt kan göra.
Bra tips. Har det på vårt hus idag. Gissar att golvventilerna skall göra jobbet. Kanske skall nöja mig där och borra i väggen om jag upplever behovet längre fram.

I grunden diffgplast mot marken och grundmur, cellplast på insidan.

I huset skall minst 2/3 av isoleringen vara på utsidan. Man kan isolera med mineralull, cellplast eller pur. Pur är lite effektivare så man får mer isolering per tjocklek men det är då dyrare.

L
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
I grunden diffgplast mot marken och grundmur, cellplast på insidan.

I huset skall minst 2/3 av isoleringen vara på utsidan. Man kan isolera med mineralull, cellplast eller pur. Pur är lite effektivare så man får mer isolering per tjocklek men det är då dyrare.
Tack för hjälpen. Diffspärr får det bli. Skall även lägga ny sådan i krypgrunden då den gamla är dålig och inte täcker helt.

Tror jag avvaktar extra isolering i nuläget. Huset är mexitegel så isolering utifrån blir svår. Känns varmt i huset över lag och idag är totala förbrukningen 24000kwh per år med vattenradiatorer och elpanna. Så med bättre panna och luft vatten borde jag få ner kostnaderna och bevara värmen tänker jag.

Skall även byts husets alla fönster som är original från 60talet

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Det är ju i samband med övrig renovering det är lämpligt att göra. Men en bra värmepump gör en hel del

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.