Jag och min fru behöver ett större hus. Var på visning idag. Jag blir lite förbryllad.
Huset är byggt 1909.
Värms vattenburet via jordvärme (Thermia Duo 12) fråb 2004.
Area: 168m².
Energideklaration: 102kWh/år (klass E) från 2018.
Mäklaren uppger uppvärmningskostnaden till 16739:-/år. Utöver detta förbrukas 23527 kWh el per år.
Detta är beräknat med två personer i huset, en äldre herre närmare 90 år och en ensamstående kvinna dryga 40 år gammal.
Jag kunde inte se några elradiatorer i huset.
Vad menar man med uppvärmningskostnad i det här fallet? Det är väl bara elen som pumpen drar som man betalar för... 23000 kWh hushållsel låter i överkant om man inte har källaren full med olagliga växter...eller?
Huset är byggt 1909.
Värms vattenburet via jordvärme (Thermia Duo 12) fråb 2004.
Area: 168m².
Energideklaration: 102kWh/år (klass E) från 2018.
Mäklaren uppger uppvärmningskostnaden till 16739:-/år. Utöver detta förbrukas 23527 kWh el per år.
Detta är beräknat med två personer i huset, en äldre herre närmare 90 år och en ensamstående kvinna dryga 40 år gammal.
Jag kunde inte se några elradiatorer i huset.
Vad menar man med uppvärmningskostnad i det här fallet? Det är väl bara elen som pumpen drar som man betalar för... 23000 kWh hushållsel låter i överkant om man inte har källaren full med olagliga växter...eller?
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Stort, dåligt isolerat hus och en halvdålig värmepump. Inte orimligt tycker jag
Som referens har vi ett hus i närapå samma storlek byggt 20 år tidigare (dock brukar hus inte vara byggda år 1909 https://bit.ly/2NsTDSs ) med obefintlig isolering och luft/vatten samt ~80m2 drängstuga med ännu sämre isolering värmt med luft/luft till 10c samt mycket utebelysning och maskiner som går och vi hamnar under 30000 kwh totalt.
Vi kan alltså konstatera att huset är riktigt dåligt isolerat?
För övrigt så kunde man se att alla fönsterbrädor var urfrästa med tanke på luftcirkulationen, men det fanns inga radiatorer under dem...
För övrigt så kunde man se att alla fönsterbrädor var urfrästa med tanke på luftcirkulationen, men det fanns inga radiatorer under dem...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Golvvärme så då har man ju inga element. Sen vet vi ju inte hur det är isolerat och vad det är för fönster etc. Har du information om det?
Huset drar totalt 23527kWh/år och i det ingår värme med 16739sek /år är ca 16739kWh / 1 kr . men lite konstigt med pengarna
23527kWh är EL och med 1 kr per kWh så är det 23527kr , hur det kan bli total drift på 20886 sek/år förstårjag inte , måste vara en felskrivning
23527kWh är EL och med 1 kr per kWh så är det 23527kr , hur det kan bli total drift på 20886 sek/år förstårjag inte , måste vara en felskrivning
Inget tyder på golvvärme, samt att mäklaren inte sa nåt om det, och det är väl något som borde informerats om?
Om nu elförbrukningen inklusive uppvärmnongskostnaden stämmer så känns det som pm jordvärmen är en onödig investering...
Det är tvåglasfönster överallt.
Om nu elförbrukningen inklusive uppvärmnongskostnaden stämmer så känns det som pm jordvärmen är en onödig investering...
Det är tvåglasfönster överallt.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Fick för mig att du skrev att det var golvvärme men så var det inte då.
23000 kWh hushållsel per år saftigt, hoppas på något fel i beskrivningen.
Mäklaren ska nu jaga i tre dagar och avser ta in bud på torsdag. Vi får väl se om någon tok budar utan att ha fått detta utrett...
Utgångspriset är 2 500 000:-. Alldeles för mycket om man avser att köpa grisen i säcken i min mening.
Mäklaren ska nu jaga i tre dagar och avser ta in bud på torsdag. Vi får väl se om någon tok budar utan att ha fått detta utrett...
Utgångspriset är 2 500 000:-. Alldeles för mycket om man avser att köpa grisen i säcken i min mening.