Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är nybliven ägare av ett hus vars förre ägare inte varit så intresserad av driften.
System larmar om lågt flöde radiatorer. Kollat i manual men det ger mig inget.
Har även en spann vid sidan av pannan som jag tömmer varannan dag. Skall det vara så?
Vilket av rören , det som sitter på den del som är ovanför det röda hängande kärlet eller det som sitter på pannanChrister_77 skrev:
Fyller du på vatten någonstans nu med jämna mellanrum , det är inte bra
Sedan har du en ECO-Air den sitter på utsidan med slangar/rör in , på något av dom rören ska det finnas filter
fota gärna du hittar , det finns två sorters filter
Börja där och kom tillbaka
”A” i utedelens display innebär att den styrs helt av EcoLogic, vilket verkar vara helt korrekt i din installation. Larmet på EcoLogic-displayen tyder på att du har besvär med radiatorcirkulationen, och jag tror således att du kan släppa utedelen (EcoAir) i felsökningens första skede. Att det rinner ut vatten i din spann tyder på att det antingen finns ett reellt övertryck i systemet så att övertrycksventilen löser ut, alternativt att denna ventil läcker. Någonstans borde du ha en tryckgivare för radiatorsystemet - vad visar denna för tryck?
Det är säkerhetsventilen för VV som spökar , vrid på den svarta ratten några gånger så kanske den slutar droppa , en risk finns att den inte tätar ordentligt utan droppar/rinner mer , ett hett tips byt den , inget svårt , finns att köpa på varuhuset
Eco logic display visar detta.N Nyrostad skrev:”A” i utedelens display innebär att den styrs helt av EcoLogic, vilket verkar vara helt korrekt i din installation. Larmet på EcoLogic-displayen tyder på att du har besvär med radiatorcirkulationen, och jag tror således att du kan släppa utedelen (EcoAir) i felsökningens första skede. Att det rinner ut vatten i din spann tyder på att det antingen finns ett reellt övertryck i systemet så att övertrycksventilen löser ut, alternativt att denna ventil läcker. Någonstans borde du ha en tryckgivare för radiatorsystemet - vad visar denna för tryck?
R rävlyan skrev:
Den visar 1,2 bar så jag förmodar att ventil inte är så kry.N Nyrostad skrev:”A” i utedelens display innebär att den styrs helt av EcoLogic, vilket verkar vara helt korrekt i din installation. Larmet på EcoLogic-displayen tyder på att du har besvär med radiatorcirkulationen, och jag tror således att du kan släppa utedelen (EcoAir) i felsökningens första skede. Att det rinner ut vatten i din spann tyder på att det antingen finns ett reellt övertryck i systemet så att övertrycksventilen löser ut, alternativt att denna ventil läcker. Någonstans borde du ha en tryckgivare för radiatorsystemet - vad visar denna för tryck?
Värdena ser bra ut men , du måste kolla vad det är som hindrar flödet genom VP eftersom den larmar , det gör den när det blir för stor skillnad mellan in och ut på VP , Sen står det att shuntventil öppnar som den ska är du säker på att den gör det .
Verkar som att det sitter en shunt på höger sida om pumpen , ta ett par foton på den sidan och på det ställe som rören från VP går in i panna som dom troligen gör ( hela biten på rören som kommer från väggen ( VP ) till pannan
Verkar som att det sitter en shunt på höger sida om pumpen , ta ett par foton på den sidan och på det ställe som rören från VP går in i panna som dom troligen gör ( hela biten på rören som kommer från väggen ( VP ) till pannan
Tänkte på en sak om termostaterna i alla rum. Hur skall dessa vara satta? Alla står nu vid 3 av 5.R rävlyan skrev:Värdena ser bra ut men , du måste kolla vad det är som hindrar flödet genom VP eftersom den larmar , det gör den när det blir för stor skillnad mellan in och ut på VP , Sen står det att shuntventil öppnar som den ska är du säker på att den gör det .
Verkar som att det sitter en shunt på höger sida om pumpen , ta ett par foton på den sidan och på det ställe som rören från VP går in i panna som dom troligen gör ( hela biten på rören som kommer från väggen ( VP ) till pannan
Vid VP-drift och den är kopplad direkt ut på rören till radiatorerna och pannan ska spetsa med shuntventilen ( ingen ovanlig koppling ) så kan VP få hicka och termostaterna stänger , det måste alltid finnas ett flöde som motsvarar vad VP ger .
Du kan prova att öppna den eller de sista radiatorerna i systemet så fullt flöde ges , kan vara så att du måste ha flera helt öppna ,
VP producerar värme efter utetempen och ger det som behövs till radiatorrna
Vi vet inte hur det är kopplat , i så fall behövs mera foton
Du kan prova att öppna den eller de sista radiatorerna i systemet så fullt flöde ges , kan vara så att du måste ha flera helt öppna ,
VP producerar värme efter utetempen och ger det som behövs till radiatorrna
Vi vet inte hur det är kopplat , i så fall behövs mera foton
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Laddat med lite fler bilder. Verkar inte larma för stunden men vill vara säker att inget är fel.R rävlyan skrev:Vid VP-drift och den är kopplad direkt ut på rören till radiatorerna och pannan ska spetsa med shuntventilen ( ingen ovanlig koppling ) så kan VP få hicka och termostaterna stänger , det måste alltid finnas ett flöde som motsvarar vad VP ger .
Du kan prova att öppna den eller de sista radiatorerna i systemet så fullt flöde ges , kan vara så att du måste ha flera helt öppna ,
VP producerar värme efter utetempen och ger det som behövs till radiatorrna
Vi vet inte hur det är kopplat , i så fall behövs mera foton
Bild 1 pumpen går på max
Bild 2 pannshunten står på max kan visa fel eller om brickan inte är flyttad är den stängd , ta bort vredet , och under finns skruvar , brickan går att vända lite hur som helst så det passar , som synes nu max men kan vara fel
( , VP flöde går rakt igenom pannan ut till radiatorerna ) kanske inte riktigt som det ska ,
Bild 3 Baksidan på shunten , syns inte hur rören är kopplade , ?? vad den är för , har du acktankar
Bild 4 VV-armatur , varmvatten
Bild 5 en shunt ( blå ) sitter där , är säkert styrd från VP , det är en svart och vit kabel där , går dom till VP styrningslådan
En bild lite längre från så lite mer av helheten syns
Normalt är att en VP ( 107) så går den rakt ut till radiatorerna med koppling via pannan och en shunt där som spetsar när VP inte orkar med
Bild 2 pannshunten står på max kan visa fel eller om brickan inte är flyttad är den stängd , ta bort vredet , och under finns skruvar , brickan går att vända lite hur som helst så det passar , som synes nu max men kan vara fel
( , VP flöde går rakt igenom pannan ut till radiatorerna ) kanske inte riktigt som det ska ,
Bild 3 Baksidan på shunten , syns inte hur rören är kopplade , ?? vad den är för , har du acktankar
Bild 4 VV-armatur , varmvatten
Bild 5 en shunt ( blå ) sitter där , är säkert styrd från VP , det är en svart och vit kabel där , går dom till VP styrningslådan
En bild lite längre från så lite mer av helheten syns
Normalt är att en VP ( 107) så går den rakt ut till radiatorerna med koppling via pannan och en shunt där som spetsar när VP inte orkar med
Klicka här för att svara




