Hej! Jag är ny här på forat och har precis köpt mitt första hus. Wohoo! Huset är från -59 och har en gammal panna för olja och ved och elpatron. (Oljan är ersatt med pelletsbrännare. )
Tidigare ägare har bara eldat med ved men jag har inte möjlighet att flytta in än så jag skulle vilja få igång elpatronen. Jag fattar inte inställningarna bara.

Elpatronen har en dosa med automatsäkring och ett tidrelä. Vad styr det? Det finns en strömbrytare för oljan, ska den slås på? Bifogar bilder.

Gammal olje- och vedpanna med påsatt pelletsbrännare och relaterad styrutrustning, inklusive automatsäkring och tidrelä.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammal panna med reglage, elpatron och pelletsbrännare i ett pannrum.
Skapa konto

Elpatronens styrpanel med automatsäkring och ett analogt tidrelä, i ett hus från 1959.
Skapa konto

/Tobias

"Dosan" (troligen från 80-talet), innehåller:
1 x dvärgbrytare för manöverkrets (kan användas för on/off)
2 x kontaktor, en för varje elpatron
1 x tidrelä för 2 timmars fördröjning av elpatron 2 efter strömavbrott (även vid start)
Drifttermostater sitter i respektive elpatron (t.ex. bakom pluggen på den vänstra)

Finns troligen en arbetsbrytare någonstans på matningen.

Brytaren för olja en troligen inkopplad för on/off av pelletsbrännaren.

R
Fäll upp säkringen på vänster sida så kopplas nog manöverkretsen in , det är säkert en ( kanske två ) kontaktor i lådan med
enligt reglerna så ska det endast kopplas i max 6 kw efter strömavbrott och efter 2 tim resten
Om du lossar dom fyra skruvar i hörnen på lådan , så kan du lyfta av locket , inget farligt så ser du .
Termostat för patron sitter under plastskruven på den vänstra patronen och det är säkert en under locket på den andra .
Tror inte du behöver ändra något där

Supersnällt! Då vet jag lite mer. :-) Ska testa att skruva loss locket och kolla kopplingarna. Tidsreläet har en inställning mellan 0 till 10. Vad gör det tro? Det står ju redan 2h så det borde inte vara tiden.

R
Tidrelät ska stå på 2 tim , det är den tiden som ska gå innan patron två kopplas in efter ett större strömavbrott ,
Att titta under locket är bara för att du ska se att det nog är två kontaktorer där . allt sköter sig nog självt efter att manöverströmmen slagits till ( vippan till vänster )

Tack så mycket för hjälpen! Nu äntligen börjar jag fatta. Så småningom kanske jag fattar så mycket att jag kan hjälpa någon annan här på forat. :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.