3 889 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Golvvärmen funkar ej
Provade med att ställa in på 2 ohm vilket gjorde att jag kunde ställa in golvtemperaturen på ca 18 grader och vips så lät det som gick värmen (klickade till lite) och uppvärmningssymbolen dök upp! återkopplar strax om mina tår känner värme också!
Om det är denna termostat TS köpt; https://www.bauhaus.se/termostat-t2-t2nrg-dm-timertermostat-till-golvvarme.htmlR rävlyan skrev:
så levereras den med en 12kΩ-givare. Om TS har en multimeter är det bästa att mäta resistansen på befintlig golvgivare (obs givaren måste kopplas bort från termostaten först för att få rätt värde) och mäta golvtemp med en termometer. Med dessa värden kan man ta reda på vilken typ av givare som är installerad (eller åtminstone komma väldigt nära) och ställa in rätt givartyp i termostaten.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Går segt med uppvärmningen, än så länge inte märkt nåt tydligt.
Tror jag har denna installerad:
https://www.bauhaus.se/t2bla-10-40m-yta-4m.html#full-description
Det är som sagt bara om jag väljer givarinställning med 2kOhm som golvtemperaturen går att kalibrera ner till en rimlig temp. Vid högre givare-ohm så är den lägsta temperaturen jag kan kaliberera golvet till 50-70 grader celcius.
Får väl vara på över natten så får vi se imorgon. :/
Tror jag har denna installerad:
https://www.bauhaus.se/t2bla-10-40m-yta-4m.html#full-description
Det är som sagt bara om jag väljer givarinställning med 2kOhm som golvtemperaturen går att kalibrera ner till en rimlig temp. Vid högre givare-ohm så är den lägsta temperaturen jag kan kaliberera golvet till 50-70 grader celcius.
Får väl vara på över natten så får vi se imorgon. :/
Har du tillgång till en multimeter så du kan mäta spänning/resistans?
Annars prova som @rävlyan skrev i inlägg #2;
koppla bort golvgivaren som är ansluten på plint 5+6, gör en fabriksåterställning på termostaten och installera om den. När ingen golvgivare är ansluten kommer termostaten att använda sig av rumsgivaren som är inbyggd i termostaten för att reglera temperaturen. Så kan du se om termostaten funkar bättre utan golvgivaren
2kOhm tror jag inte är rätt inställning för givaren till T2 men utan mätningar är det svårt att veta.
Annars prova som @rävlyan skrev i inlägg #2;
koppla bort golvgivaren som är ansluten på plint 5+6, gör en fabriksåterställning på termostaten och installera om den. När ingen golvgivare är ansluten kommer termostaten att använda sig av rumsgivaren som är inbyggd i termostaten för att reglera temperaturen. Så kan du se om termostaten funkar bättre utan golvgivaren
2kOhm tror jag inte är rätt inställning för givaren till T2 men utan mätningar är det svårt att veta.
Har haft golvärmen inställd på 28 grader hela natten och visst var det varmt o skönt på morgonen. Sänkte till 26 grader och den värmer fortfarande. Detta möjliggjordes alltså av att jag valde 2kOhm på inställningarna vilket gjorde att jag kunde kalibrera golvtempen ner till rimliga 20 grader (gick ju inte att sänka till under 50 grader annars).
Om det nu inte är den motståndsinställningen jag borde ha på givaren, kan det orsaka något problem framöver? Den värmer ju lagom nu, så det borde väl inte vara något problem. Har tyvärr ingen multimeter, tycker ni jag behöver köpa en och kolla, eller ska jag låta det vara då det fungerar nu?
Om det nu inte är den motståndsinställningen jag borde ha på givaren, kan det orsaka något problem framöver? Den värmer ju lagom nu, så det borde väl inte vara något problem. Har tyvärr ingen multimeter, tycker ni jag behöver köpa en och kolla, eller ska jag låta det vara då det fungerar nu?
Jo men när jag sänker till under 20 grader slås värmesymbolen av och golvet blir svalare, och sedan varmare igen när det ökas. Allt är väl ok då? Tänkte mer så det inte pajar nåt i förlängningen att ha fel inställning på givarmotståndet.
Jag hajar egentligen inte varför kalibreringsintervallet för givaren ändras beroende på vilket motstånd man väljer, men det finns säkert en bra elektrisk förklaring.
Jag hajar egentligen inte varför kalibreringsintervallet för givaren ändras beroende på vilket motstånd man väljer, men det finns säkert en bra elektrisk förklaring.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden