Hej,

Är ny på forumet och skulle behöva er hjälp. För tre år sedan installerade vi golvvärme i badrummet och allt fungerade väldigt bra fram till i vintras då vi märkte att värmen uteblev när vi startade termostaten. Nu när man försöker slå på värmen dyker inte värmesymbolen upp (den vågiga), utan bara en hand. Har en T2 termostat från Bauhaus. Har idag köpt en ny termostat, men fortfarande samma problem. Ungarna lekte med termostaten ett tag, och då trodde jag att de rubbat inställningarna, men fabriksåterställning hjälper inte heller.

Finns det någon enkel förklaring på problemet?

Mvh Sigge

R
Kollat med att koppla bort golvgivaren och ställa om till luftgivaren som sitter i termostaten

R rävlyan skrev:
Kollat med att koppla bort golvgivaren och ställa om till luftgivaren som sitter i termostaten
Behöver jag verkligen koppla om någonting när det fungerat tidigare med nuvarande koppling?

Givaren i golvet kan ju va paj.

Stefan N Stefan N skrev:
Givaren i golvet kan ju va paj.
Går det att byta, utan att förstöra golvet? Ursäkta, men är amatör :)

R
Du får dra i kabeln som går ner i golvet från dosan , och be till honom däruppe att någon har gjort rätt vid montaget , givaren ska ligga i en slang ut i golvet för att kunna bytas

R rävlyan skrev:
Du får dra i kabeln som går ner i golvet från dosan , och be till honom däruppe att någon har gjort rätt vid montaget , givaren ska ligga i en slang ut i golvet för att kunna bytas
Ok. Vilken är givaren som ska bytas? Se bild

• Närbild av en elektrisk givare med kopplade ledningar och märkning av anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S SiggeA skrev:
Går det att byta, utan att förstöra golvet? Ursäkta, men är amatör :)
Har ju en digital termostat, brukar inte de ge felmeddelande att givaren är paj, om det vore så? Får nämligen inget felmeddelande.

Sensor= givare.

Har du grejor kan det vara ide att göra lite mätningar innan du går igång. Exempelvis mäta resistansen för givaren. Spänning ut till värmeslingan.

R
Som etompau säger sensorn är givaren .
Om det är den T2 som jag tror ska den gå att ställa in gör luftkänning utan den givare som är i golvet , du får prova
med det som sägs i tråden om mätningar

Det skumma är att när jag försöker kalibrera golvtemperaturen går det bara att välja mellan 60-90 gr Celcius. Kanske inte så konstigt då att den inte slår på värmen om den tror att golvet redan är 60 grader varmt? Eller? Varför kan man inte ställa in typ 18 grader?

R
Någon här vet här vad för ohm som ska vara på givaren , har du provat med att dra upp den , ska gå rätt lätt .
Känner den 60C så är det troligtvis något fel på den

Du har den inställd på farenheit

18=64

Nej den är på celcius, går inte ens att välja mellan ferenheit och celcius. Förlåt mellan 70-89 grader celcius står det. Ska jag prova att dra upp ohm?

R
Prova med lite olika så får du se vad som händer , om du får upp den så kan du prova att värma den med hårtorken eller kyla med lite is från frysen

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.