8 685 läst ·
19 svar
9k läst
19 svar
nibe fighter 310p - för låg vattentemperatur i köket
Tack Josth! vad rekommenderar du att vi gör? Jag har provat att höja temperaturen i pannan genom att trycka på "extra varmvatten"-knappen men märkte ingen skillnad i kranen. Jag ska prova idag igen. Om temperaturen går upp över 50 då så skulle det förmodligen vara en acceptabel lösning men bäst vore om temperaturen i kranen var 50 grader precis som pannan.J Josth skrev:Ok, måste vara årsmodell 2001 eller 2002 på bilden. Intressant att den är monterad med flexslangar. Temperaturen på varmvattnet hinner förmodligen sjunka en aning i rören på väg till kranen. Har tyvärr inte mätt upp varmvattentemperaturen med blandningsventilen helt skruvad mot varmt. Har aldrig känt av några bakterieproblem men det beror ju på ens hälsa hur känslig man är. Hög vattentemperatur gör generellt att verkningsgraden i värmepumpar blir sämre och därför finns ju numera automatiska legionellakörningar i värmepumpar som tillfälligt höjer temperaturen t.ex. var 14 dag. På 310P får man som sagt göra det manuellt med en knapptryckning. Det är inte som i en renodlad el-panna där man kanske har 70 grader varmt vatten.
Mycket konstigt om temperaturen på varmvattnet i kökskranen inte ökar när man höjer panntemp från 50 till 60 grader. Visas i ett diagram i manualen. Väntade du tillräckligt länge med mätningen efter att ha tryckt på "Extra varmvatten"? Vilken typ av termometer använder du? Vill man ha ännu högre panntemperatur går det att ställa den i R-läget (nödläget) eftersom reservtermostaten slår ifrån först vid ca 68 grader i pannan. Dock går inte kompressorn och man måste handshunta värmen då. Ratten på ESBE-shunten är enormt trög att vrida för hand efter att man tryck in den i manuellt läge. Går ju att köra en kortare tid för att spola ledningarna med riktigt varmt vatten.
jag har haft 'extra varmvatten'-knappen intryckt och pannan har haft en temperatur 60 grader minst en dag nu men temperaturen går inte över 45 grader i kranen. Jag har använt både en analog termometer och en digital. Båda ger samma resultat även när jag har spolat ett tag.
Bästa svaret
Om du misstänker att termostaten för VV bråkar , Prova med att ändra lite enligt nedan
Ta bort skruven på den svarta ratten , dra ut den och vrid den mot minus och sätt dit igen , då förändras läget så det går att vrida mera mot +
Ta bort skruven på den svarta ratten , dra ut den och vrid den mot minus och sätt dit igen , då förändras läget så det går att vrida mera mot +
Tack rävlyan! det hjälpte. jag fick upp den till 51 i tvättstugan och 49 i köket när pannans temperatur stod på 60.
Klicka här för att svara