Hej,
Jag stött på ett litet märkligt problem. Vår värmepump (el->vatten, ingen utedel) har senaste veckorna fått för sig att värma upp huset lite väl häftigt och trots att jag skruvar på värmekurvan så verkar det inte ge effekt på vattentemperaturen som skickas ut till radiatorerna.
H-värdet är satt till 50 grader
V-värdet 10 grader
Tittar jag på värmekurvan så ska det då ge 16 grader i elementen vid utomhus temp på 10 grader.
När jag visar temperaturbilden så skickas dock 33 grader ut i telementen nu när det är 13 grader utomhus.
Jag får inte riktigt ihop det. Det är en AutoTerm AquaMax som installerats av förra ägarna, tyvärr utan utedelen så allt går på el. Om jag förstått det rätt så är det samma som IVT, menyerna är identiska på pumpen i varje fall.
Någon som kan ge tips på vart jag ska börja? Bifogar bild på temperaturöversikten.
Stort tack på förhand alla!
Jag stött på ett litet märkligt problem. Vår värmepump (el->vatten, ingen utedel) har senaste veckorna fått för sig att värma upp huset lite väl häftigt och trots att jag skruvar på värmekurvan så verkar det inte ge effekt på vattentemperaturen som skickas ut till radiatorerna.
H-värdet är satt till 50 grader
V-värdet 10 grader
Tittar jag på värmekurvan så ska det då ge 16 grader i elementen vid utomhus temp på 10 grader.
När jag visar temperaturbilden så skickas dock 33 grader ut i telementen nu när det är 13 grader utomhus.
Jag får inte riktigt ihop det. Det är en AutoTerm AquaMax som installerats av förra ägarna, tyvärr utan utedelen så allt går på el. Om jag förstått det rätt så är det samma som IVT, menyerna är identiska på pumpen i varje fall.
Någon som kan ge tips på vart jag ska börja? Bifogar bild på temperaturöversikten.
Stort tack på förhand alla!
OK nu står den ( shuntmotorn ) nästan på noll ( kallare ) om du drar ut vredet och vrider mot noll , åt höger så det stora blå kommer mot pilen , då ska det bli svalt på rören ut till radiatorerna , den motorn styrs från VP och där ska du ställa ner den s.k kurvan lite .
Det kan även vara VV-ventilen som inte går tillbaka som den ska , utan släpper genom lite , ( det räcker med liiiite ) så kan framledningen öka markant då VV är 60 - 65 C
Om jag inte ser alldeles fel så är det den vita till vänster om din hand som ändrar läge vid VV-tillverkning . känn på rören där om dom är heta och försök att bilda dig en uppfattning om vilket håll som vattnet går .
Det kan även vara VV-ventilen som inte går tillbaka som den ska , utan släpper genom lite , ( det räcker med liiiite ) så kan framledningen öka markant då VV är 60 - 65 C
Om jag inte ser alldeles fel så är det den vita till vänster om din hand som ändrar läge vid VV-tillverkning . känn på rören där om dom är heta och försök att bilda dig en uppfattning om vilket håll som vattnet går .
Tack!R rävlyan skrev:OK nu står den ( shuntmotorn ) nästan på noll ( kallare ) om du drar ut vredet och vrider mot noll , åt höger så det stora blå kommer mot pilen , då ska det bli svalt på rören ut till radiatorerna , den motorn styrs från VP och där ska du ställa ner den s.k kurvan lite .
Det kan även vara VV-ventilen som inte går tillbaka som den ska , utan släpper genom lite , ( det räcker med liiiite ) så kan framledningen öka markant då VV är 60 - 65 C
Om jag inte ser alldeles fel så är det den vita till vänster om din hand som ändrar läge vid VV-tillverkning . känn på rören där om dom är heta och försök att bilda dig en uppfattning om vilket håll som vattnet går .
Ska jag stänga av pannan innan jag drar ut vredet och vrider om? Räcker det kanske att bara stänga av, vrida om och sedan trycka in igen? Om jag vill återställa, är det bara att trycka in vredet igen?
Problemet är att värmekurvan som sagt är mycket lägre än vad som skickas ut i elementen.
Den vita boxen där nere hänger bara i sladdarna utan att vara inkopplad, två stycken likadana. Gissar att det är förberedelsen för en utedel kanske? Mycket märkligt är det i varje fall.
Du behöver inte stänga av pannan , det är bara en vattenkokare och har inte med värmen att göra , drar du ut vredet så kan du stänga värmen helt och när du trycker in det igen så får du vrida och trycka in så den hamnar i läget igen
Det med kurvan , kolla var givaren för utgående värme sitter , ( på ett rör som går ut ) den ska sitta normalt ca 40 cm efter cirkpumpen , detta för att det ska bli bra blandning på vattnet
Men som sagt ställ ner kurvan och skit i vad annat säger , det är du som ska var nöjd , inte regleringen
Det med kurvan , kolla var givaren för utgående värme sitter , ( på ett rör som går ut ) den ska sitta normalt ca 40 cm efter cirkpumpen , detta för att det ska bli bra blandning på vattnet
Men som sagt ställ ner kurvan och skit i vad annat säger , det är du som ska var nöjd , inte regleringen
Tack igen.
Om jag inte totalt missuppfattat allting så bör utgående temperatur vara 16.7 grader just nu ca (men blir inte under rumstemperaturen då det inte kyls)? Varför skickas då 35 grader ut, det är det konstiga. Har 23-24 grader inomhus och det är på tok för mycket
Om jag inte totalt missuppfattat allting så bör utgående temperatur vara 16.7 grader just nu ca (men blir inte under rumstemperaturen då det inte kyls)? Varför skickas då 35 grader ut, det är det konstiga. Har 23-24 grader inomhus och det är på tok för mycket
Kan nämna att jag tryckte in Shunt-reglaget nu och vred det manuellt till max värme och sedan direkt tillbaka till kallaste igen, där vredet "hoppar ut" och går tillbaka till automatiska läget. Det verkar som den är på kallaste läget alltså och ändå är det varmt. Får nog ringa en servicetekniker imorgon.
En fråga har det alltid varit så här
Om du lossar skruven i mitten och lyfter ut motorn så ser du att det är som små klackar på den vita delen , vrid motorn lite höger och sätt på motorn , den kommer att inte passa då mot fästena utan ska vridas lite till vänster , då kommer den att stänga ventilen , prova det , är inget farligt inget kan gå sönder
Om du lossar skruven i mitten och lyfter ut motorn så ser du att det är som små klackar på den vita delen , vrid motorn lite höger och sätt på motorn , den kommer att inte passa då mot fästena utan ska vridas lite till vänster , då kommer den att stänga ventilen , prova det , är inget farligt inget kan gå sönder
Klicka här för att svara



