Vi flyttade in i vårt nybyggda hus för en månad sedan. För ett par veckor sedan började det bli kallare och nu fryser vi.

Vi har golvvärme i plattan och även på övre plan. Denna är kopplad till en Nibe bergvärmepump och vi har termostater i varje rum. Bergvärmen är inte inkopplad ännu men pumpen är igång och producerar varmvatten. Trycket i systemet ligger på 1 (kollade nu på morgonen).

Termostaterna har vi höjt upp till 21 grader och de lyser som att de värmer upp men temperaturen höjs aldrig utan de står kvar på 18-19 grader.

Vi har inte rumsgivarsystem utan någon slags funktion med +1, +2, +3 osv. Som jag har förstått ska pumpen själv anpassa sin produktion till utomhustemperaturen. Här har vi just nu kring 7-8 grader ute dagtid. Igår kväll höjde jag iaf från +1 till +2 på pumpen för att prova om det blir skillnad. Vet att det tar upp till ett dygn men när jag vaknade hade temperaturen sjunkit i några rum... På övre plan har vi en klädkammare där vi inte lagt golv ännu så rören ligger blottade. När jag känner på dem är de inte varma (kan man se på något sätt att de verkligen är vattenfyllda?)

Vad gör vi för fel? Det börjar bli ohållbart nu :(

Fulkemisten
Steg 1 är att lufta systemet. Leta efter en luftningsnippel på golvvärmefördelaren där alla rör utgår från. Lägg gärna upp en bra bild på fördelaren så kan vi se om vi kan hjälpa bättre.

• Gilla
G lunden
  • Laddar…
Vem har ställt in systemet? Pratat med hen?

Det kan vara så att det är fel kurva inställd. Kurvan räknar ut vilken temperatur som ska skickas ut till värmerören utifrån utetemperatur.

Men det finns också en rad andra saker som kan vara fel.

Det viktiga är inte att golven/slangarna känns varma utan att rumstemperaturen är som ni vill. Har ni mätt mitt i rummen med en vanlig termometer?

Vad har ni för värmepump? Kan du hitta någon statusmeny och lägga upp bild här? Kan du hitta golvvärmefördelare och cirkulationspump/shunt? Ta bild och lägg upp.

Vad säger firman som du köpt huset av?
Grejerna måste väl ha blivit injusterade och besiktigade, så att som nybliven ägare till ett nytt hus själv börja med felsökning låter galet tycker jag.

• Gilla
Amhskåne och 7 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Vad säger firman som du köpt huset av?
Grejerna måste väl ha blivit injusterade och besiktigade, så att som nybliven ägare till ett nytt hus själv börja med felsökning låter galet tycker jag.
Jag frågade dem om värmen är igång och de svarade att de är den och att vi kan ha en genomgång av pumpen när de kommer för att installera själva bergvärmen. De sa även följande:
- Värmen pendlar just nu ganska mycket vilket kan leda till att grunden inte ”hänger med” för att det tar ett tag för betongen att värmas upp.
Och:
- Om temperaturen ökar ute så gör inte så mycket värme vilket kan justeras vid värmepumpen.

När vi flyttade in var temperaturen bra men då var det inte kallt ute.

T Tosse skrev:
Vem har ställt in systemet? Pratat med hen?

Det kan vara så att det är fel kurva inställd. Kurvan räknar ut vilken temperatur som ska skickas ut till värmerören utifrån utetemperatur.

Men det finns också en rad andra saker som kan vara fel.

Det viktiga är inte att golven/slangarna känns varma utan att rumstemperaturen är som ni vill. Har ni mätt mitt i rummen med en vanlig termometer?

Vad har ni för värmepump? Kan du hitta någon statusmeny och lägga upp bild här? Kan du hitta golvvärmefördelare och cirkulationspump/shunt? Ta bild och lägg upp.

Vi har en Nibe F1255. Kan ta bild när jag kommer hem.

Vi har inte mätt med vanlig termometer men termostaterna på väggen i varje rum visar 18-19 grader och vi fryser. Igår hade jag mössa på mig inne.

Såg i handboken att det kanske är kurvan som måste justeras. Igår höjde jag bara temperaturen generellt till +2 från +1 (finjustering?).

Värmekurvan ska installatören ställa in. Den är till för att värmepumpen ska justera vattentempen beroende på utetemperaturen, detta så att värmesystemet kan kompenserar för kallare utetemp.

E etompau skrev:
Värmekurvan ska installatören ställa in. Den är till för att värmepumpen ska justera vattentempen beroende på utetemperaturen, detta så att värmesystemet kan kompenserar för kallare utetemp.
Men det verkar den ju inte göra... Så mycket växlar ju inte temperaturen inte ute nu heller.

E etompau skrev:
Grundinställningen gör ju installatören sedan får man ju justera kurvan själv efter sina värmebehov. Men i detta fall är det ju ingen mening att börja experimentera. Ring installatören och be dom fixa värmen. Sedan när allt är installerat kan ni börja titta på hur ni vill ha det.

• Gilla
matsgran och 3 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Grundinställningen gör ju installatören sedan får man ju justera kurvan själv efter sina värmebehov. Men i detta fall är det ju ingen mening att börja experimentera. Ring installatören och be dom fixa värmen. Sedan när allt är installerat kan ni börja titta på hur ni vill ha det.
De menar ju att värmen är igång och att vi kan justeravid pumpen.

Vad menar ni med att bergvärmen inte är inkopplad?

Det kan inte vara så att dom menar att den producerar varmvatten med hjälp av elpatron? Och om den bara använder denna så kanske den inte är tillräcklig för att värma till hela huset? Vet inte riktigt hur det fungerar, men är det olika system som värmer varmvatten och golvvärmen? Isf menar dom kanske att bara värmen för vattnet är igång?

• Gilla
0rbitt
  • Laddar…
B Blåbären skrev:
De menar ju att värmen är igång och att vi kan justeravid pumpen.
Ja men då måste dom ju förklara för er hur ni skall göra. Vad jag förstår av era frågor vet ni inte det.

C crazytok skrev:
Vad menar ni med att bergvärmen inte är inkopplad?

Det kan inte vara så att dom menar att den producerar varmvatten med hjälp av elpatron? Och om den bara använder denna så kanske den inte är tillräcklig för att värma till hela huset? Vet inte riktigt hur det fungerar, men är det olika system som värmer varmvatten och golvvärmen? Isf menar dom kanske att bara värmen för vattnet är igång?
Inget ovanligt att köra med elpatron innan bergvärmen är inkopplad.

Men den är väl mer tänkt som ett stöd? Klarar den att värma hela huset, om det är stort? Eller kan man kanske sätta en begränsning på elen just för att det inte ska springa iväg för mycket?

C crazytok skrev:
Men den är väl mer tänkt som ett stöd? Klarar den att värma hela huset, om det är stort? Eller kan man kanske sätta en begränsning på elen just för att det inte ska springa iväg för mycket?
Den ska nog klara att hålla huset olidligt varmt så här års. Uteffekten bör vara högre än värmepumpens. Den finns där av fyra anledningar:
  • När det är så kallt att kompressorn behöver ”hjälp”.
  • När kompressorn går sönder och/eller innan den är tagen i drift, som i det här fallet.
  • När framledningstemperaturen måste vara högre än kompressorn klarar av; då går värmepumpen över till att bara vara en dyr elpanna.
  • I vissa fall när extra hett varmvatten (>55
    °C ungefär) behövs.
El-elementen är mycket bättre på att värma än resten av maskineriet är, och är ganska billiga, så det är ingen mening att snåla på dem när man bygger värmepumpen. Däremot så blir de ju betydligt dyrare i drift så man vill helst inte använda dem.

Brukar finnas en funktion för att begränsa effekten, men den brukar normalt vara ställd högt nog att det definitivt borde räcka till så här års.

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.