J
L lat skrev:
Så trött på alla råd som ges..
Vad är det som gör dig trött

• Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Vi pratar INTE rocketscience här.
Jo, för den oinvigde kan det faktiskt uppfattas, som mycket komplicerat. Och ska man verkligen förklara grundligt kommer men ju in på " absolut temperatur" ( K ), strålningsvärme mellan kroppar, gasers värmeledningsförmåga, temperaturdifferens, k-värden, tröghetskonstanter, allmänt om reglersystem m.m. m.m. , så det är kanske inte så konstigt att många försöker förklara bara det mest uppenbara och det, som leder TS i rätt riktning.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
P
Om jag fick komma med ett råd som är lite OT, så är det att om man gillar att optimera kurvor och inneklimat, samtidigt som man jobbar med energianvändningen, så är en uppgradering av styrsystemet inte en dum idé. Genom att kunna anpassa kurvan vid olika utetemperaturer, kan man slippa problematiken som gärna uppstår kring nollan, annars riskerar man övertempersturer vid övriga temperaturer.

Det finns ett antal ganska lättjobbade system även för privatpersoner idag.

Men nu var det ju inte det TS frågade efter.

Ber om ursäkt, detta var riktat till @HasseTeknik
Ok, så allt det behövs för att trimma in en reglercentral och ett radiatorsystem?

Redigerat:
J
Nu verkar det som att det blir lite för mycket , den gammal TA reglercentralen fungerar utmärkt i en vanlig villa . har 2 st själv
av äldre art och skulle inte för mitt liv byta bara för byte skull och tro att jag blev lyckligare för det , det är som sägs ingen raketforskning det är frågan om , bara styra lite värme gentemot utetempen och det gör den typen utmärkt .
När den ger upp så finns det andra enklare som kan användas , varför lägga åtskilliga tusen på något , när det går att få samma funktion med enklare teknik
i övrigt så är det rätt som jag säger om inställningen av den reglercentralen

P
L lat skrev:
@Scouten Ok, så allt det behövs för att trimma in en reglercentral och ett radiatorsystem?
Behöver och behöver

Vill man få ett system som levererar rätt temperatur vid så många utetemperaturer som möjligt, så klarar man sig inte med något som ger en rak linje, på mitt jobb kräver vi minst 10 brytpunkter. Generellt så bör linjen vara S-formad.

Ska man både ha rätt innetemperatur och vara energieffektiv, så behöver centralen bytas, men jag vågar inte gå så långt att jag påstår att det är lönsamt för TS.

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
J
Scouten skrev:
Behöver och behöver
Nu pratar du om större anläggningar med massor av finesser som inte är relevant i ett vanligt hus , har erfarenhet av alla typer på värmereglering så inget konstigt med det jag säger

P
J jojo123 skrev:
Nu pratar du om större anläggningar med massor av finesser som inte är relevant i ett vanligt hus , har erfarenhet av alla typer på värmereglering så inget konstigt med det jag säger
Ja, vi jobbar med större system, men principen för en värmecentral för radiatorer i i ett hus på 50 000 kvm eller 140 kvm är samma. Åtminstone tills man börjar titta på överordnade styrsystem och annat än värmecentraler.

Scouten skrev:
Ja, vi jobbar med större system, men principen för en värmecentral för radiatorer
Jodå, i princip rätt, i praktiken är dock min erfarenhet att det är en övertro på styrsystem och att man lägger alldeles för lite tid & kraft på att dimensionera allt (ventiler, pumpar, radiatorer osv) rätt. Med ett i grunden rätt dimensionerat system så är värmereglering i ett stabilt system ( bostadshus) rätt enkelt.

• Gilla
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
  • Termostatventil gör endast nytta i rum som riskerar övertemp, de ÄR INTE till för att reglera temp, endast ta bort övertemp.
Tål att upprepas.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.