Härligt!!

Men är allt inkopplat och klart nu eller? Så nu ska det bara vara o luta sig tillbaka? :)

Blåbäret,

trevligt att höra att änligen bergvärmepumpen kommit igång och levererar och det har blivit varmt. Det är inte så att det nu inte är längre -10 grader utan ca 0 grader utomhus och det är det som värmer huset snarare än ert eget värmesystem? Det gör mycket.

I inlägg nr 444 visar jag med överslagsberäkning med antagnade att enfamiljshuset har golvytan 100 m2 och 100 mm betongplatta, blir 20m ton betongplatta, så skulle det med 6,5 kW elpatron ta 45 min att öka tempen på den betongplattan 1 oC. Förutsatt själva bergvärmen avstängd och att inget varmvatten tappas.
Men om familjen(4 à 5 ? personers hushåll) samtidigt tappar varmvatten, då blir det mindre effekt över till betongplattan, och tar ännu längre tid att värma upp den 1 oC. Dessutom kanske betongplatteytan är ännu större ön 100 m2.

Det kanske i själva verket bara sitter en ynklig 2 kW elpatron i systemet?
Nybyggda hus kanske bara har 16 A mätarsäkringar?

blåbäret, ta reda på märkeffekten(kW) på den elpatron som sitter i ert bergvärmesystem!

Redigerat:
Fast dom hade ju kallt i huset innan också även när det var nollgradigt ute.... :rolleyes:

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
Blåbäret,

trevligt att höra att änligen bergvärmepumpen kommit igång och levererar och det har blivit varmt. Det är inte så att det nu inte är längre -10 grader utan ca 0 grader utomhus och det är det som värmer huset snarare än ert eget värmesystem? Det gör mycket.

I inlägg nr 444 visar jag med överslagsberäkning med antagnade att enfamiljshuset har golvytan 100 m2 och 100 mm betongplatta, blir 20m ton betongplatta, så skulle det med 6,5 kW elpatron ta 45 min att öka tempen på den betongplattan 1 oC. Förutsatt själva bergvärmen avstängd och att inget varmvatten tappas.
Men om familjen(4 à 5 ? personers hushåll) samtidigt tappar varmvatten, då blir det mindre effekt över till betongplattan, och tar ännu längre tid att värma upp den 1 oC. Dessutom kanske betongplatteytan är ännu större ön 100 m2.

Det kanske i själva verket bara sitter en ynklig 2 kW elpatron i systemet?
Nybyggda hus kanske bara har 16 A mätarsäkringar?

blåbäret, ta reda på märkeffekten(kW) på den elpatron som sitter i ert bergvärmesystem!
F1255-6 har en 6,5 kW elpatron medan F1255-12
och F1255-16 har en inbyggd elkassett på 7 kW med
sju steg som automatiskt kopplas in vid behov. Denna
är omkopplingsbar till fyra steg på 9 kW.
Källa Nibe

• Gilla
crazytok
  • Laddar…
Epatronen var inte inställd korrekt enligt nibekillen:

Nu har han varit här. Han menade att någon flyttat en kabel för att höja pumpens effekt men att denne glömt att göra motsvarande inställning (inte talat om det för pumpen) och att detta är hela problemet eftersom det lett till att pumpen arbetar på lägre effekt. Dock har jag ju sett att den varit uppe i 7kw. Nu har han satt den på 9kw.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Flytta kablar gör man på elpatronen vilket är vad som används hittills, så det låter rimligt.
Behövs inte på dagens värmepumpar om man inte skall använda 9 kw och över vilket inte skall behövas. 7 kw borde räcka så länge det inte är -15 grader en längre tid.

Theclan Theclan skrev:
Behövs inte på dagens värmepumpar om man inte skall använda 9 kw och över vilket inte skall behövas. 7 kw borde räcka så länge det inte är -15 grader en längre tid.
Jag tolkar bara informationen som lämnats, jag talar inte om hur pumpen fungerar. Jag gissar att installatören kopplat om för 9kW men inte ställt in rätt effekt i meny 5.1.12 i detta fall.

Theclan Theclan skrev:
kw borde räcka så länge det inte är -15 grader en längre tid.
Det är det väl varje vinter?

B Blåbären skrev:
Nu har vi 20-21 grader varmt, vp har lugnat ner sig och låter nu som ett gammalt kylskåp snarare än dånar. Mycket skönt!

Det känns dock som att vi aldrig riktigt fick någon tydlig förklaring på varför det inte funkade tidigare. Möjligen elkabeln men jag undrar också om den även på 9 kW kanske egentligen är för svag för att både värma upp vårt hus och fixa varmvatten. Även om golvvärme ska vara trögt och många, inkl Nibemontören, menade att låg framledningstemp var ok då den skulle anpassa sig till returen så steg den ju inprincip direkt till med 15 grader till beräknad framledningstemp när bergvärmen installerades.

För att få bättre cirkulation i nibe 1255 ska du ändra dut värde samt dt, det gör du i servicemenyn under klimatinställningar, du kan googla vad ni har för dut värde i din kommun i boden kör jag -34 och satte dt till 7grader, vart en jkla skillnad på värmen i huset, ja fick sänka framledningen rejält från kurva 6 till 4 å alla golv lika varma,

• Display på en värmepump med inställningar för cirkulation: dT vid DUT 7.0 och DUT -34.0°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.