Hej!

Har ett hus som nu hunnit bli 10 år. På undervåningen är det golvvärme i alla rum.
Huset har träbjälklag och den vattenburna golvvärmen ligger i frästa spånskivor med "fördelningsplåtar" i spåren.
I sovrummet är det parkettgolv och ända från början har det varit kallare längst ut mot den vägg som går parallellt med slingorna. Har alltid tänkt att det kanske inte gick jämt upp, så att den yttersta slingan slutade en bit ifrån, men nu när jag tittar på gamla bilder från bygget ser jag att den yttersta slingan faktiskt går 10 cm från väggen.

Inte hela världen men nu i vinter har problemet eskalerat. Nu är plötsligt halva rummet kallt. Känns tydligt barfota.
Testade med en IR-termometer och golvet är 22,5 - 23 grader på ytan. Drar termometern sakta över golvet och mitt på blir det plötsligt 19 grader och är så hela vägen ut till ytterväggen.

Hur kan halva slingan vara kall?
Det kan ju inte vara stopp eller läckage, då skulle väl hela slingan bli kall?
Rummet är c:a 15 kvadrat och har bara en slinga med en termostat.
Rummet ligger längst ifrån centralen, så det är den slinga som har längst väg att transportera värmen, men det har ju fungerat förut.

Någon som upplevt något liknande, eller har tips på hur jag felsöker?

- Mvh Håkan

J
En bild på fördelaren säger mer än ord . har du termodon så titta lite om du kan ta bort det från slingan , en mutter eller snäppfäste på undersidan donet , når du tar bort det så är det helt öppet på slingan och värmen ska komma , kan ta ett par timmar innan returen blir varm
Börja där det är som enklast att felsök

Större rum brukar det vara 2 slingor, kan vara luftfickor eller dyligt, eller som föregående säger, kolla/ ta bort motorn som reglerar, värmen borde komma rätt fort när du har träbjälklag..

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Det stämde bra. Hittade ritningen och det är två slingor.
Tog bort donen helt på båda slingorna och tempen började stiga.
Låter det vara av ett tag och sätter sen tillbaka dem och ser om temperaturen står sig.

Tack för tipsen!

Eller så får se om motorn är trasig eller rumsgivaren.

Men bäst är att ta bort motorerna och endast köra på kurvan.

J
H haeh skrev:
Tog bort donen helt på båda slingorna och tempen började stiga.
Dom donen styrs nog från samma utgång på centralen , du kan prova med att skifta termostaterna på plitarna i den , inget farligt är svagström där , för att få koll om termostaten sagt upp sig , sedan väldigt lätt att skifta don mellan slingorna och se vad som händer , då är du framme var felet kan vara

Då är slangen förlagd fel. Man ska dra början av slingan längs med ytterväggar först sen in mot rummet. Men skit i det. Öka eller få fart på flödet genom slingan.

Verkar funka nu.
Motionerade pinnarna som donen reglerar lite, sen lirar det.

• Gilla
jojo123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.