2 324 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Radiatorflöde har upphört
Sida 1 av 2
Hej
Jag installerade två radiatorer 2-rör system med pex-slang i en nybyggnadsdel. Detta fungerade 2 säsonger med varma radiatorer. Den tredje vintern stängde pga önskemål hyresgästen av radiatorerna med ventilvredet (utan termostat). När jag nu öppnade vreden kom ingen värme, pax-slangen var bara varm nån decimeter in på kretsen vid avtappningsstället. Detta medan en annan liknande krets hade full värme från samma avtappningsställe.
Nu har jag kopplat ur hela dåliga kretsen och spolat med tappvattenslang, det flödar fint igenom hela systemet, men inkopplad värme letar sig inte alls ut till radiatorena. Det måste vara för starkt motstånd eftersom flödet letar sig bara till en annan krets.
Vad kan vara fel ?.. ena radioator var fabriksny och dess divertventil är helt öppen. Dessutom måste bägge radiatorerna bivit egensatta om flödet skall stoppas, annars är det bara pex-slangen som kan orsaka flödesmotstånd.
Min enda lösning är att sätta en extra radiatorpump bara för dessa två radiatorer, med den lösningen känns som brist på allt annat. Är det en typisk lösning vid detta problem ?
mvh Lennart Vedin
Jag installerade två radiatorer 2-rör system med pex-slang i en nybyggnadsdel. Detta fungerade 2 säsonger med varma radiatorer. Den tredje vintern stängde pga önskemål hyresgästen av radiatorerna med ventilvredet (utan termostat). När jag nu öppnade vreden kom ingen värme, pax-slangen var bara varm nån decimeter in på kretsen vid avtappningsstället. Detta medan en annan liknande krets hade full värme från samma avtappningsställe.
Nu har jag kopplat ur hela dåliga kretsen och spolat med tappvattenslang, det flödar fint igenom hela systemet, men inkopplad värme letar sig inte alls ut till radiatorena. Det måste vara för starkt motstånd eftersom flödet letar sig bara till en annan krets.
Vad kan vara fel ?.. ena radioator var fabriksny och dess divertventil är helt öppen. Dessutom måste bägge radiatorerna bivit egensatta om flödet skall stoppas, annars är det bara pex-slangen som kan orsaka flödesmotstånd.
Min enda lösning är att sätta en extra radiatorpump bara för dessa två radiatorer, med den lösningen känns som brist på allt annat. Är det en typisk lösning vid detta problem ?
mvh Lennart Vedin
Jag har stängt de två andra radiatorerna i det fungerande tappstället utan någon skillnad utom att värmen letar sig ut några decimeter till. Funderade också just på att stänga alla i hela huset, vilket sannolikt kan ge resultat, men vad skulle resultatet leda till?..måste då också in hos en annan hyresgäst. Men egentligen vet jag redan att det går att få flöde om tryckskillnad är tillräckligt stor.Demmpa skrev:
Jag kan med ansträngning tjuvkoppla pex-slangen och se om flödet lätt klarar pex-slangen, då är det radiatorerna/koppel som har sämre genomflöde. Men jag vill höra om någon har mer yrkesmässig erfarenhet av detta så att jag felsöker eller tar rätt lösning snabbare. Det blir oundvikligt blött på parkettgolvet vid varje omkoppling.
EDIT: Ja innan jag ev köper extra cirkulationspump så ska jag definitivt kolla att det funkar med alla andra radiatorer avstängda, annars är det menngslöst.
Redigerat:
Ibland kan själva ventilkäglan sitta fast även om stiftet rör sig. Den kan hjälpa med att knacka lite på ventilen med en liten hammare eller något.L lvedin skrev:
Om inte felet ligger i ventilerna, så måste något annat ha förändrats. Någon ventil som är stängd? Ändrade flödesförhållanden (byggt ut systemet)?
Vad har du för radiatorventiler?
Jag har knackat med hammare. Den som köptes ny är MMA, den jag köpte beg. är TA. Inget är ändrat i hela radiatorsystemet sedan jag installerat detta, alla ventiler och radiatorer har alltid stått helt öppna utom undantagsvis. Jag har också prövat att nu öka 3-stegs cirkulationspumpen från medium till max flöde.L lordi skrev:Ibland kan själva ventilkäglan sitta fast även om stiftet rör sig. Den kan hjälpa med att knacka lite på ventilen med en liten hammare eller något.
Om inte felet ligger i ventilerna, så måste något annat ha förändrats. Någon ventil som är stängd? Ändrade flödesförhållanden (byggt ut systemet)?
Vad har du för radiatorventiler?
Jag tolkar dig att det är bägge ventilerna i radiatorerna som har fastnat. De måste då fastnat nästan stängda då flödet är så dåligt samtidigt som tappvatten-tryck flödar igenom nästan som i en slang.
Kan käglan fastna och ändå fjädrar stiftet distinkt ?.. returfjädern borde sitta bakom käglan...
Ja käglan kan sitta fast i stängt läge fastän stiftet fjädrar ut fint.L lvedin skrev:
Fjädern trycker bara på stiftet.
Vattentrycket/flödet trycker upp käglan, så om ventilen sitter felvänd (alltså tvärt emot flödet) så kommer flödet att stänga ventilen (trycka käglan mot ventilsätet).
Bra förklaring ! Viss osannolikhet att bägge radiator käglorna fastnat talar emot, men naturligtvis möjligt. De kan vara hårt stängda bägge två. Det lutar åt att demontera ventilerna.Demmpa skrev:
Hej troligen stopp i ventilen som termostaten reglerar. Skruva bort termostaten där sitter ett stift som kan ha kärvat ta lite låsolja och tryck på stiftet med en hård träbit fram å tillbaka flera ggr. tills stiftet har släppt - sätt på termostaten igen. - ha det varm
Det har jag redan gjort (dock utan låsolja). Men stiftet kärvar inte, det återfjädrar distinkt och därför finns inget behov av olja på själva stiftet. Har du någon kommentar på det Demmpa skriver ?O olle43 skrev:
Jag har demonterat ventilerna. Det är inget fel, öppnar och stänger felfritt med stiftet. I öppet läge går det att blåsa utan besvär. Dessa både TA och MMA fungerar så att det behövs inget vattenflöde för att öppna, de öppnas av returfjädern.
Nu har jag kopplat förbi radiatorerna med ett kopparrör direkt på pex-slangarna vid första radiatorn. Ingen cirkulation genom pex-slangarna. Trots cirkulationpump på max och de flesta radiatorerna i huset avstängda och 60 grader vatten. Den fungerande radiatorn vid samma avtappningsställe blir omedelbart het om jag öppnar den.
1. Se om det går att trä ut pexslangen.
2. demontera en väggen i hörnet.
1. Se om det går att trä ut pexslangen.
2. demontera en väggen i hörnet.