Använder en EK13 till att värma badtunna.
Provar den för första gången nu.

Ställde båda termostaterna på 40grader men det verkar inte värma något.

Hur nu ställt båda på 80grader och då går den och värmer sina 9kW.

Funkar det inte så att båda ska stå på 40grader och så ska den själv kräma på full effekt tills det blir 40grader?
Jag har flödet genom den tvärt emot vad som står i bruksamvisningen, spelar det roll?

Vaermebaronen-Elkassett-EK-13.jpg
 
J
Det är ingen säkring som gått då . det klickar i termotaterna 3 ggr och då kopplas det in olika steg och faser , saknas det en så går den bara på högsta steget ( inställd 80C )
 
J jojo123 skrev:
Det är ingen säkring som gått då . det klickar i termotaterna 3 ggr och då kopplas det in olika steg och faser , saknas det en så går den bara på högsta steget ( inställd 80C )
J jojo123 skrev:
Det är ingen säkring som gått då . det klickar i termotaterna 3 ggr och då kopplas det in olika steg och faser , saknas det en så går den bara på högsta steget ( inställd 80C )
6 och 3 kW lyser så fint. Säkringar ok.
-3 ute och vattentemp ökar väl med 1grad per timme. 1500l vatten cirka. Känns långsamt.

Kan det vara viktigt att elkassetten drar in vatten i toppen och ut i botten? Kör som sagt tvärt om för det stämde med slangarna jag hade.
 
J
Framledning är på topp och retur är i botten , den normal vägen på allt vad pannor heter
Har inte så stor betydelse , all säkerhet sitter på topp och stannar pumpen blir pannan varm på topp . det som kan vara är att givaren för tempen sitter på utgående , det kan bli lite missvisning då , men du lär dig .
1500L ska värmas från 20 till 40 C tar ca 10 timmar med 9 kw full effekt , plus avkylning som kan vara ca 2 tim
 
  • Gilla
Suhagg
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Framledning är på topp och retur är i botten , den normal vägen på allt vad pannor heter
Har inte så stor betydelse , all säkerhet sitter på topp och stannar pumpen blir pannan varm på topp . det som kan vara är att givaren för tempen sitter på utgående , det kan bli lite missvisning då , men du lär dig .
1500L ska värmas från 20 till 40 C tar ca 10 timmar med 9 kw full effekt , plus avkylning som kan vara ca 2 tim
Får göra nytt test imorgon. Men ska jag bara kunna ställa båda termostatera på 40grader och så ska den mosa på tills den håller det?

Spelar ingen roll om jag ställer på 80grader det går inte fortare?
 
J
Ställer du på 40C så värmer den till 40C ( lite missvisning ) då blir returen i ditt fall från badet 40C . Pannan kan inte ge mer än vad den är ställd för 9 Kw , och det ger den oavsett inställning om inte tempen uppnås .
 
  • Gilla
Suhagg
  • Laddar…
J jojo123 skrev:
Ställer du på 40C så värmer den till 40C ( lite missvisning ) då blir returen i ditt fall från badet 40C . Pannan kan inte ge mer än vad den är ställd för 9 Kw , och det ger den oavsett inställning om inte tempen uppnås .
Testar imorgon och återkommer hur det gick. Tack!
 
Funkade bra. Ca 3.5grad ökning per timme. Tog sin tid att värma från 6 till 40grader
 
  • Gilla
jojo123
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.