Värme allmänt
random_name: Efter en hel del sökning hittade jag en liknande tråd (Synliga PEX-rör https://www.byggahus.se/forum/threads/synliga-pex-roer.184950/) där man har dragit pex:en direkt till ventilen och sedan täckt röret med ett vitt skyddsrör. Så det är en möjlig lösning åtminstone
C.Lundin: [citat] Du hade nog mer rätt än jag, jag hade ännu sämre koll än jag trodde. Jag bifogar formeln samt alla tillägg, lättare än att gröpa ur det väsentliga. [bild] [bild]
Hjulbent: Knastar det i fördelarna, det brukar låta lite om det finns luft, är du säker på att det finns luft eller bara en tanke
etompau: Kanske är nätdelen som driver termostatelektroniken som alstra det högfrekventa ljudet. Om nu elementen är utrustad med sådana termostater.
useless: Sitter förrådet ihop med huset så är väl enklaste sättet att ta vara på värmen att ta upp ett ventilationshål mellan och ett hål för tilluft genom ytterväggen? Eventuellt sätta en fläkt beroende på hur bra det funkar och vad ni har för ventilation idag.
Janus82: Så länge du petar i gängade kopplingar så bör nya prylar funka utan problem. Börjar du däremot peta på klämringskopplingar eller rentav kapa kopparrör för att sätta dit en ny klämringskoppling så kan du få problem. Förr användes en annan standard (Securex) för klämringskopplingar än vad som används i idag och då var alla dimensioner på både rör och delar annat.
DrGreenbaum: [citat] Jo det ligger i pipen. Eller rättare sagt alla pipes är inköpta för att göra inkopplingen:) Jag har börjat en tråd på det värmepumpsforum: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=69317.0 . Där finns mitt resonemang kring det hela iaf. Ska bli väldigt intressant att se vilken effekt man får ut av det!
Avemo: Jag bor i en före detta sommarstuga på 64 m². Den värms med luftvärmepump i vardagsrummet, golvvärme i badrummet och radiatorer som slås på vid behov. Men det behovet uppstår inte varje vinter. Din planlösning ser öppen nog ut för att det skall fungera med luftvärmepump. Komfortmässigt är direktel ibland att föredra framför luftvärmepump. Kostnadsmässigt är luftvärmepump för
Hjulbent: Dom kommer nog att laddas, men lite ojämnt och vid full tank på den som får största flödet ca 95C så kan det kanske vilja koka i pannan då returen blir hög, vatten går alltid lättaste vägen
Hjulbent: [citat] Inkommande KV är ca 6-8 C och går i genom slingan och förvärms till en högre temp oavsett vad tanken har för temp. Det blir inte så mycket till förvärmning men det höjer lite, sen går det in i VVB där EL-patron knuffar upp tempen ,sen blandas på utsidan av VVB. Den blandare som ska sitta orginal under VVB flyttas ut så från tank in på kallvatten ( blått) och VV-hög temp
Explorer45: Termostaten till golvvärmen (Ebeco EB-205) verkar ha klappat ihop. Skärmen lyser men är helt blank och den reagerar inte på av/på knappen. Har kopplat ur den för lite inspektion och det verkar som att den innehåller två batterier där det ena ger 0,3V och det andra verkar vara helt dött. I övrigt ser jag inget uppenbart fel på kretskorten. Det är för meckigt att byta de fastlödda
Krilleman: En byggpanna/elpanna kostar dock en slant men den gör jobbet. Finns hos dom flesta stora golvvärmeföretagen och lite andra företag också. Några exempel: https://www.thermotech.se/Golvvaerme/Elpannor https://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-golvvarme/produktsortiment/elpannor/ https://www.relek.se/product/elpanna-230-400v-elpc-pa-plat-elinkoppl-cee-don-exkl-elp Går även att köpa en liten
Krilleman: Det ser ju ut att fungera, men 15x2,5mm PEX till tre radiatorer?! :thinking: Hur stora är dessa?! Fördelarskåp är enklast för att uppnå kraven i säkervatten i enlighet med sidan 18. https://www.sakervatten.se/download/706-A3CF938BF4EA75C6B011467A51A15778/Branschregler-20161.pdf
persod: [citat] Jo, det blir 50/50, men tänkte också hänga på nån form av elpatron som kan gå in när de riktiga köldknäpparna kommer.
Husqvarna220Ac: Jo men verkligheten! Dyrt oprövat...elverk/Batteri/solceller/uppringd dieselkamin/ved
AG A: Jag lyckades också skada värmeslangen när jag gjöt platta till gäststugan. Hann tyvärr lägga golvet innan golvvärmen kopplades på. Bröt upp golvet efter konstaterad läcka. Det var då ingen tvekan om var läckorna fanns. Det var tydliga rosor över läckorna, som då enkelt kunde bilas upp och lagas.
Mattias L.: Ja, så förstår jag det också att den först efter 5 timmar kommer upp i full effekt, varför vill man det är min fundering?
larssssa: [citat] Ja man försöker ju få så många som möjligt, ska kika närmare på det imorgon. Kan tänka mig det :)
SSSS: [citat] Lägg in vattenburen golvvärme nu när du ändå river upp golven! Eller iaf. förbereda med rör till eventuella framtida radiatorer.
Trollskidan: Fick du fart på värmen?
fredrik.johansson: Det beror på hur avancerat du vill göra det. Man kan ju sätta två innegivare med olika inställda temperaturer och ett fjärrstyrt relä som växlar mellan dem. Då kan du ha en ”hemmatemp” och en ”bortatemp”. Relät kan styras med exempelvis sms eller annan fjärrstyrning via wifi/z-wave/annat Vill du kunna styra tempen exakt på distans kräver det ju lite mer av utrustningen och
Extremhacke: [citat] Dom ligger hos morsan just nu,men hämtar dom i helgen ,så kan jag skicka till dig. Messa mig så tar vi det vidare den vägen. 0706944667
RapidSledge: Orkar inte läsa igenom allt mest förundrad varför man skall dra rör med vatten innuti en vägg. Fastighetsbolag som bygger hyreshus har alla rör utanpå väggen.
VCM: Tackar för svar @Hjulbent och @Daniel 109. Jag vet att det kan bli flera graders tempdiffar, men det handlar om en isolerad kulvert såklart - annars hade jag fått problem med mina 30cm. Och tjäle kan det ju bli ändå, även om jag bor i Göteborgstrakten. Bergvärmerören ligger redan på 20-30cm och jag tänkte lägga den isolerade kulverten ca en halvmeter ifrån. Spontant känner jag att
Robin Norman: Jag har 22 mm spånskiva och fräst ner en 17mm slang . Golvet jag har är från rusta och heter driftwood . Är 7mm tjockt och ska klara golvvärme. Men står inget om nå material under. Görs av Swiss Krono
Initium: Anlegget er kjørt igang i kveld, likte ikke den enkle shunt-styringen fra Esbe, tror jeg setter på en EC-home til... enklest det...
MathiasS: ...och om huset är så litet att du klarar dig med ett halvt hål på cirka 100m så gissar jag att det är bättre att skaffa en luftvärmepump. Även till ett litet hus skulle jag borra minst 150m.
RobbanLT: Tänkte bara återkoppla i denna tråd. Jag hade räknat lite fel. Innan var det 10-20 kwh per dag. De förändringar jag har gjort är: Stänga av kyl & frys Stänga av de urgamla el-elementen som assisterade (antagligen har dessa reagerat på kalldrag och bränt på värmen) Ändrade ventilationen från konstant ventilation till vädring 2 gånger om dagen (innan jag installerade den så var