Hur länge skall ett rostfritt expasionskärl hålla??? Mitt blev tydligen inte äldre än ca. 21,5 år. Vilket jag tycker låter lite kort för ett rostfritt kärl.
Är riktigt nöjd att jag monterade en rostfri "balja" under kärlet på vinden med ett skallerrör ner till pannrummet. Idag upptäckte vi att det var blött på pannrumsgolvet samt att det droppade lite från skvallerröret. Så det var bara att ge sig upp på den varma vinden och börja avisolera kärlet. Jo mycket riktigt det var blött på droppbrickan under kärlet. Men det läckte inte från bottenanslutningen vilket jag hade hoppats på att det skulle göra. Med hjälp av en spegel och ficklampa såg jag att det rann lite vatten längs botten från kärlets andra sida. Så det fick bli avisolering på den sidan också. Där upptäckte jag en rostfläck som jag gnugga på vid skarven mellan två halvor men där var det inte blött. Lite längre bort längs flänsen var det fuktigt/lite blött. Tog och gnuggade lite där med fingret och genast kom det fram ännu mer vatten. och det började droppa ännu mer från tanken. Var bara att ge sig ner till pannrummet och tömma ut ca 120 liter "dött" vatten för att tömma exp-kärlet på vinden för att kunna demontera detta. Var hittar man bra rostfria kärl för snabb leverans som inte kostar skjortan. Det befintliga är på 120 liter har jag för mig och har en anslutning i botten, toppen samt högt upp på sidan.
Får se i morgon vilket fabrikat samt exakt volym som det är på det befintliga kärlet i morgon när jag har demonterat. Nu är det alldeles för varmt uppe på vinden för att det skall vara "skönt" att jobba där. Fick räcka med det "bastupasset" som jag gjorde tidigare idag när jag konstaterade läckaget.....

Har inget direkt svar på din fråga, men kan rekommendera dig att sätta nästa nya expansionskärl i källaren istället, så slipper du ha en massa vatten som ett damoklessvärd över huvudet i fortsättningen.

21 år låter väl sådär, men det beror väl lite på vattnet också. Eller om det var ett måndagsexemplar — sånt händer.

Det var inte kondens utefter tanken då?

• Gilla
Immobil
  • Laddar…
Majgårdarna
Byt inte till ett tryckexpansionskärl!

Det kommer garanterat inte att hålla i 21 år. Du kommer garanterat få fylla på luft o jäklas med det.

VVSarna kommer naturligtvis vilja sälja ett tryck kärl till dig då dom hoppas att de får åka tillbaks och fylla blåsan för några tusenlappar.

https://www.vvsobygg.se/sortiment/k...nde-125-l-expansionskarl-av-rostfri-plat.html

Jag gissar att läckan var i en skarv? Det är vanligt att man inte tar bort oxiderna på svetsen.
Det försämrar rostskyddet.

• Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Har inte kunnat undersöka riktigt hur det ser ut vid skadan/läckan men det lilla jag såg innan jag gick ned från den "bastuvarma" vinden så såg det ut som om det var vid en skarv samt en liten "por" som blev större när jag rörde vid den. Får se mer exakt i morgon bitti. Då är det mer arbetsvänlig temperatur på vinden innan solen hunnit värma upp allt.

Något tryckkärl på minst 200 liter är jag inte intresserad av att ha i pannrummet. Kommer att ta förmycket plats, plats som dessutom inte finns. Sedan är det som ni skriver mer jobb med ett tryckt expkärl. Ett öppet kärl sköter sig ju själv.

Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
[länk]
Det var ju ett pris som man definitivt inte önskar sig nu när semestern närmar sig....

Majgårdarna
R roli skrev:
unnat undersöka riktigt hur det ser ut vid skadan/läckan men det lilla jag såg innan jag gick ned från den "bastuvarma" vinden så såg det ut som om det var vid en skarv samt en liten "por" som blev större när jag rörde vid den. Får se mer exakt i morgon bitti. Då är det mer arbetsvänlig temperatur på vinden innan solen hunnit värma upp allt.
R roli skrev:
Det var ju ett pris som man definitivt inte önskar sig nu när semestern närmar sig....
Nej.
Men bättre än ett 200L tryck kärl som kommer sturla ;)
https://www.vvsobygg.se/sortiment/k...nskarl-200-liter-expansionssystem-altech.html

Mitt expansionskärl var inte på 120 liter, jag mindes fel. Utan det är/var ett kärl på 100 liter som satt på vinden. Så här ser kärlet ut, samt en av flera läckagepunkter:
Ett metalliskt expansionskärl på 100 liter med en synlig rostpor längs en svetsad fog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När bild på en "rostpor"
Närbild på expansionskärlets kant med en synlig rostpor som indikerar början på en läcka.
Skapa konto

Någon som har tips på ett nytt kärl med mått snarlika mitt gamla? Framför allt diameter kring 420 mm och avståndet upp till "överfyllnadsutloppet" ca 730 mm. Så jag slipper göra om rördragning och stav med isolering. Ett 100-liters expansionskärl i metall mäts med tumstock, synlig rost vid svetsfläns och anslutningspunkt.
Skapa konto

De kärl jag hittar har en diameter på 480 mm. går förvisso att göra om isoleringen men är extra jobb om man inte behöver. Det gamla kärlet "stod" med sina svetsflänsar på träramar som höll kärlet på plats i isoleringen. Dessa ramar är byggda för 420 mm men går att bygga om med extra arbete. Rördragningen är också anpassad för att utloppet på sidan sitter ca 730 mm upp från botten. Det går också att bygga om. Men kan man hitta ett kärl som ligger när det gamla så är det att föredra. Så fram med all kunskap om tillverkare/försäljare så jag kan jämföra. Ser tyvärr ut som om de har blivit färre sedan detta kärlet kom på plats årsskiftet 97/98. Nu har jag endast hittat kärl från Laga rostfritt med måtten dia 480 och höjd 600 för ett 100 literskärl, anslutningsgänga topp/botten R1,1/4" sida R3/4". Hade varit bra om jag hade hittat något innan alla stänger för semester....

Redigerat:
S
Svetsarna brukar vara den svaga punkten i rostfria produkter. Det är sällan rosten börjar mitt i en plåt. Svetsen ska betas för att inte försvaga korrosionsbeständigheten, vilket sällan utförs i serieproduktion.
Nu vet jag inte om det är lämpligt i ditt fall, men en verkstad kanske kan avgöra om det är lämpligt att göra om någon svets på ditt kärl till en överkomlig kostnad.
Fjärås Mekaniska ligger ju inte så långt bort. http://www.fjarasmek.se/?page_id=24

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.