Hej
Efter x antal sökningar senare så har jag ändå inte riktigt fått svar på vårt bekymmer. Mest ang ström/sommarurkoppling.

Det är så att vi har en DAB va55 180 som snurrar på läge 2. Då å då tickar den, ibland lite fint och ibland väsentligt mycket mer skrammel. Upplever ljudet mekaniskt och relaterar ljudet till något lager inne i pumpen.

Har provat att lufta pumpen genom att lossa den stora skruven, både när det tickar litegrann men även när den väsnas som värst, utan något vidare resultat. Ljudet försvinner nästan helt vid fullt fräs, dvs fart 3. Vet hur en havererad pump avger ljud och riktigt så allvarligt är det inte.

  • Är jag på rätt spår att den börjar säcka ihop? Förmodligen är den från 04.

  • Sitter unionkopplingar på varsin sida. Vågar jag skruva på dessa vid byte av pump? (läst om risker för läckage etc).

  • Cirkulationspumpen får idag sin ström via vpumpen. Något speciellt att tänka på mer än att verkligen stänga av strömmen vid byte? Jag tänker mig mer hur sommarurkoppling påverkar cirkulationspumpen? Antar att vpumpen ev bryter strömmen när sommarläget går i?
Om byte blir aktuellt så blir det en grundfoss alpha 2 25-60 180 som cirkulationspump. Värmepumpen är en ivt greenline ht nånting från 04.
 

Bästa svaret

H
Den börjar nog bli efter bäst datum, unionkopplingar finns det avstängningar på kopplngarna, dom kan läcka lite i det s.k ögat där man vrider, men går att akut fixa .och byta till sommaren. I övrigt sköter VP om allt
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
H Hjulbent skrev:
Den börjar nog bli efter bäst datum, unionkopplingar finns det avstängningar på kopplngarna, dom kan läcka lite i det s.k ögat där man vrider, men går att akut fixa .och byta till sommaren. I övrigt sköter VP om allt
Japp det är kopplingar med avstängning. Har ett par skjutventil er (röda å skruva på) också men de är av äldre datum än 04.

Har ingen panik att byta. Tänkte beställa hem å ha "utifall att". Annars byts cpumpen inte förrens till våren.

Men då tolkar jag som att sommarurkoppling och att vpumpens el till cirkulationspumpen inte bör vara några krusiduller, precis som jag trodde.
 
  • Gilla
Hjulbent
  • Laddar…
H
Dom röda ventilerna kan börja läcka där axeln går in, den sexkantsmuttern under vredet lossar du ett 1/4 varv innan du stänger till, sen öppnar du och drar ett extra 1/4 varv om det skulle läcka där, standard på dessa ventiler
 
Griffeltavlan
Varför sätter du inte en alpha1 som är billigare och du slipper massa lullull du inte behöver?
Det där med sommarläge o så är inget du behöver oroa dig för.
Och alpha2 har ett autoadapt-läge som Grundfos knappt själv hur de funkar o jag har provat på många ställen och det funkar inte!
 
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Varför sätter du inte en alpha1 som är billigare och du slipper massa lullull du inte behöver?
Det där med sommarläge o så är inget du behöver oroa dig för.
Och alpha2 har ett autoadapt-läge som Grundfos knappt själv hur de funkar o jag har provat på många ställen och det funkar inte!
Alla synpunkter mottages.

Well har läst in mig lite på alpha 2 och fastnat lite på autoadapt läget men har faktiskt inte riktigt jämfört den mot alpha 1. Däremot mot alpha 3 som verkligen inte behövs.

Får jämföra 1 och 2 så får vi se sen
 
Griffeltavlan
Ja autoadapt fungerar inte som det är tänkt i alla fall. Du ska väl ändå bara köra på konstant flöde antar jag?
 
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Ja autoadapt fungerar inte som det är tänkt i alla fall. Du ska väl ändå bara köra på konstant flöde antar jag?
Jag tänker å andra sidan, varför konstant flöde? Finns säkert både vinster och förluster med det men rent spontant så låter det logiskt att skicka på mer när det behövs för att sen återgå till lugnare cirkulation när behovet inte är lika stort.

Andra har upplevt jämnare upplevelse med autoadapt och varit nöjda med sina alpha2.
 
Griffeltavlan
Jag personligen skulle satsat på konstant flöde för att kräma ur allt på raddarna och se över värmekurvan istället. Watten du sparar på de där är försumbart. En värmepump fungerar bäst om man även gör så.
 
Griffeltavlan
Bara tips du väljer ju naturligtvis helt själv :D
 
Ingen fara :D kan ju inte vara expert efter 1år i hus. Man är så illa tvungen att lära sig en del hehe
 
Griffeltavlan
Du vill ju ha ut all värme Vpumpen ger. Sätt alla termostater på max o ställ kurvan om så krävs sen. Annars kan Vpumpen som ger säg 40 grader och det går bara ut 32 på dina radisar i fisljumet. Då har du en förlust där.
Så kan de bli med autoadapt.

En fastighet jag arbetar på hade 55 grader i börvärde, ställdonet i max i centralen på värmesida. Inga shuntgrupper höll sitt börvärde. Det gick ut för kallt värmevatten till dessa med andra ord. Det första jag kollade var ju alla värden, ställdonet på värmen så vi ska ha värme fram så att säga sen va deg pumpen jag kolla på. Den stod i ”autoadapt”.. därför jag skriver som jag gör
 
  • Gilla
mxjolle
  • Laddar…
Precis sån här info man vill åt (y)

Medveten om att vpumpen ska göra störst jobb och att all termostater skall vara öppna.

Tack
 
  • Gilla
Griffeltavlan
  • Laddar…
Griffeltavlan Griffeltavlan skrev:
Du vill ju ha ut all värme Vpumpen ger. Sätt alla termostater på max o ställ kurvan om så krävs sen. Annars kan Vpumpen som ger säg 40 grader och det går bara ut 32 på dina radisar i fisljumet. Då har du en förlust där.
Så kan de bli med autoadapt.
Vart försvinner de 8 graderna (energin/effekt) menar du? :thinking: Om man inte har en shunt eller fel-konfad tank såklart.
Men oavsett så håller jag med, skulle jag inte släppa flödet fritt med autoadapt funktion. Med arbetstank och termostater, tryckstyrd kurva. Allt annat konstant flöde.
 
Griffeltavlan
Det snurrar i golv och stammarna och igenom kopplen på radiatorerna eftersom endel stryper på termostaterna. Man eldar för kråkorna med andra ord
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.