Värme allmänt
john68: Jag hade nyligen problem med min och läste på lite. De (Termostaterna) har en hållbarhet på 2-3 år beroende på hur ofta de öppnar och stänger. Rinkabyror.se är billigast. under 400. Men mitt problem var att pannan punktkokade. =dålig cirkulation. Du kan oxå prova att ta ur bottenpluggen på laddomaten och rengöra.
benny bbb: [citat] En fråga till : skadar man elpannan om pannans temperatur är så hög som 85 grader ?
useless: Om det finns små otätheter kan syre diffundera in i vattnet trots högre absolut tryck eftersom partialtrycketäär lägre. På sugsidan av cirkulationspumpen blir det lågt tryck så där kan det komma in luft om det inte är tätt.
henrikbergman86: [citat] Tack för svar! Jag har tänkt om och kommer nog att montera 22 PEX rör mellan anslutningarna. Monterar en 1873853 mot vinkelavstängaren. I andra ändan mot golvvärmeenheten monterar jag en vinkel koppling 1873806 + 1942085 [bild] Rsk 1873853 [bild] [bild] 1942085 + 1873806 Detta borde väll fungera? Vågade gärna använt mig av en vinkelkoppling med räfflade gängor så att linet
champion: [citat] Dom är lika bra? Så det är bara priset som är skillnaden och ljudet? [citat] Tyvärr så bor jag i en lägenhet så har tyvärr ingen möjlighet att montera en luftvärmepump.
lordi: De där är lite svåra. Jag har inte lyckats hitta någon ersättare till dem, så då har det blivit byte av hela ventilen. På den nedre bilden ser det ut som att man ersatt ett gammalt slottsvred. Det borde gå att hitta en ny insats i MMA's ROT-sortiment och sedan montera en av deras termostatdelar på. Kan dock inte råda dig till vilken, eftersom jag inte vet hur ursprungsvredet såg ut.
ElinJossan: Bara för info så blev det så att vi bytte slingan vi köpt mot en folie istället! Kommer bli toppenbra! Tack för alla svar!
pfb: Dold tror jag, så här ser den ut: [bild]
C_jay: Okej då förstår jag.. Hm ganske förklarar elförbrukningen den senaste tiden. Så här ser det ut nu
13th Marine: Det händer ingenting för ventilen har fastnat ;)
Pontus95: [citat] Har skickat dig ett PM nu om du inte redan sett det:D
Fairlane: Jag beställde den från din sista länk. Ser nu att det står något om Conex, men det säger mig tyvärr inget. Tänkte eftersom det är gängor på båda anslutningarna. Den "nedre" är väl om man ska koppla en slang till?
BrokenArrow: [citat] Det var mer menat som ett praktiskt exempel till dem som hävdar att "bara innegivare är värdelöst".
tomasjo: [citat] Tack för svar! Jag förstår. Vi får se hur länge inspirationen håller i sig här..
david9: [citat] Jag tror att de kopplade in sig på just den slingan och spolade. Det är ju extra konstigt detta. Det måste ju vara flöde i slingan då?
Gson76: Handdukstorken är vi mycket nöjda med. Anslutningen till väggbrickan löste jag i detta inlägg (på den bilden är inte den kromade ventilkåpan ditsatt). Under den kallare perioden använder jag värmepumpens vatten till att värma upp handdukstorken, och under sommarmånaderna stänger jag av denna genom ventilen och kör på elpatronen jag listat ovan. Båda funkar mycket bra. Elkabeln
kwasibengt: okej tacksam för alla svar. det som är det som gör mig lite tveksam är att båda rören jag har ligger 0.5mm under standardmåtten för R10 och R15 rör. kommer jag kunna dra åt en unifixövergång så det håller tätt ändå. hur mycket går det att komprimera dessa ringar utan risk för deformationssprickor? sen tänker ja också att nu har ja mätt rören kalla, de kommer expandera vid
Daniel Gr: Till NoOne2kN: Redigerar igen... Ja ditt förslag är bra, har du tips på en kontaktperson så mottages det varmt. Tidigare svar där jag inte läste NoOne2ks svar ordentligt flrst;: Helt klart ett alternativ. Hade BVP-teknikern här idag och ja, det finns en spänningsmatning och PWM signal på kretskortet i BVPn som går till CP'n. Det kändes dock inte trivialt att plocka ut dessa för att
AlbinM: Hej! Vi ska renovera en villa byggd 1961 som är uppvärmd med vattenradiatorer. Dessutom finns det golvvärme i badrum och tvättstuga. Denna är original och sannolikt inte alls isolerad. Vi ska nu renovera dessa utrymmen och vill passa på att uppgradera golvvärmen. Dessutom funderar jag på att även lägga golvvärme i den intilliggande hallen som vi ska lägga klinkergolv i. Ska vi satsa
Bingbong: Nä det har vi hört av en del, just det där att jord/bergvärme eller ved/pelletspanna är mer stabilt när det är kallt. Och billigare i längden också, även om det är en stor ingångskostnad. Eventuellt får vi börja spara till nåt sånt och köra på något mer tillfälligt under tiden (och be för varma regniga vintrar så länge...) Höjer ju värdet på huset också. Huset i sig är
lordi: Det låter som eltillskottet hänger sig och när det blir för varmt så löser överhettningskyddet ut. Det kan vara en kontaktor som klistrat och ligger och drar hela tiden. Alternativt ligger felet i ett kretskort som styr elpatronen.
Frustrator: [citat] Ja, har precis stått och glott på expansionskärlet. Tror att jag tillslut fått in mer luft i bälgen (ventilen kärvade)
lordi: [citat] Ser ut som skorsten är klädd med plåt och isolering. Ta bort det och kolla. Det kan vara så att du behöver staga upp den så länge. Är den lös så kan du dra ner den och kapa i bitar efter hand. Du få göra något åt takgenomföringen då. Går röret att förankra på vinden, så kan du använda det för ventilation. Sätt isf ett frånluftsdon i pannrumstaket, och en kineshatt
Krilleman: Om du inte vill byta radiatorn så finns det både utbytesventil eller så kan man byta endast själva insatsen för att få dit en korrekt termostat. https://www.mma.se/wp-content/uploads/2014/03/ROT_2015.pdf
lunnabo: [citat] Vad valde ni och hur bra gick det? Har själv en Nibe 2020-14 ("bättre begagnad") och en ny EVP 500 stående...
useless: Till de flesta radiatorventiler går det att köpa handrattar som är mycket mindre än termostaten. Nackdelen är att man såklart inte får någon automatisk reglering, men i många fall funkar det bra ändå eftersom man vanligtvis reglerar vattentemperaturen efter årstiden. https://www.mma.se/produkter/handratt-enhnhknhn/
Avemo: [citat] Det betyder troligtvis att kommunen aldrig klagar på något de inte vet om. De får inte veta något om spisen om ingen klagar och det tänker inte sotaren göra. Och ute i skogen lär inte heller grannarna klaga till kommunen på din spis. Det är viktigare för alla inblandade att sotaren vet om spisen än att kommunen gör det.