2 660 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Installera FTX i hus med aktiv ventilation. Kostnader? Problem?
Hej,
Mitt första inlägg, så försök ha tålamod
Jag äger ett hus byggt 1954. Uppvärmningen är med bergvärme, IVT Greenline HT Plus C installerad 2006. Efter köpet så upptäckte jag att vi hade radon, ca. 600 bq/m3 (både markradon och blåbetong). För att åtgärda detta så lät jag installera aktiv ventilation. Plåtslagaren tog upp hål under fönstrena för tillförsel av friskluft.
Så här i efterhand så skulle jag naturligtvis tagit reda på hur stora värmeförlusterna skulle bli, men det tänkte jag inte på...
Nu har jag dock försökt göra en sån beräkning:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1l3agfErUEDsEmLIqOBwzInQyFa_4LrQLHP3rtM5tL-E/edit?usp=sharing
Omsättningen på luften är ca 0.6 husvolymer i timmen och enligt mina beräkningar så förlorar jag i genomsnitt 0,76 kWh/h.
Så till mina frågor:
Är det värt att göra om min ventilation till FTX?
Om jag installerar FTX, måste jag sätta igen alla hålen under fönstrena? Hur påverkar det i så luftomsättningen i rummen?
Mitt första inlägg, så försök ha tålamod
Jag äger ett hus byggt 1954. Uppvärmningen är med bergvärme, IVT Greenline HT Plus C installerad 2006. Efter köpet så upptäckte jag att vi hade radon, ca. 600 bq/m3 (både markradon och blåbetong). För att åtgärda detta så lät jag installera aktiv ventilation. Plåtslagaren tog upp hål under fönstrena för tillförsel av friskluft.
Så här i efterhand så skulle jag naturligtvis tagit reda på hur stora värmeförlusterna skulle bli, men det tänkte jag inte på...
Nu har jag dock försökt göra en sån beräkning:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1l3agfErUEDsEmLIqOBwzInQyFa_4LrQLHP3rtM5tL-E/edit?usp=sharing
Omsättningen på luften är ca 0.6 husvolymer i timmen och enligt mina beräkningar så förlorar jag i genomsnitt 0,76 kWh/h.
Så till mina frågor:
Är det värt att göra om min ventilation till FTX?
Om jag installerar FTX, måste jag sätta igen alla hålen under fönstrena? Hur påverkar det i så luftomsättningen i rummen?
Om värmepumpen klarar hålla värmen med bara lite el-patron per år så behövs inte FTX. Brukar gå att läsa av tillsatsen på värmepumpen. FTX är annars bland det första man rekommenderar vid blåbetong och radon. Om man installerar FTX så måste friskluftsventilerna tätas ordentligt och hela huset ses över så det blir så tätt som möjligt förutom ventilationskanalerna.
Vi har inte radon men valde FTX i vårt hus från 1908 pga allergier. Jag installera ett Swegon CASA7 med ljuddämpning på alla ventiler, 10 till och 8 från. Luftkvaliteten utan mätutrustning är massivt förändrad, friskt, lätt låg fuktighet osv. Återvinning av värme till iaf 60% under första vinter. Kostade ~150K inkl allt här nere i Skåne. Enda saken som är oklar är nu när det är så varmt ute, blåser det in för varm luft nu när det återvinns? Vi har hur många saker som helst att göra som är bråttom så jag har inte riktigt tid att ägna åt något som är nytt och funkar 
Klicka här för att svara