Har 7 rum i mitt hus, alla har en radiator.
De flesta är bra men jag har 2 / 3 stycken som har rost på delar.

Egentligen är det klart det är/har varit läckage runt kring gäng/tätning och droppade ner för en lång tid så det började rosta

Oftast läser jag att man kan slipa bort rost men vilken slippapper behöver då? Jag vill slipa alla delar, täta allt igen .

Rostangrepp på övre delen av en vit radiator med synliga rostspår på ventilen och droppspår längs sidan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rost på radiator vid gängning med synliga rostfläckar och skador på ytfinishen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Har räddat några liknande.
Du behöver ta loss radiatorerna och plugga rören för att renovera seriöst. Föreslår att du avlägsnar all gammal färg, görs bäst med Kaustiksoda och målar om. Kan vara vanskligt att blästra, risk för ytterligare läckage. Muttrarna finns att köpa på välsorterad VVs firma. Tätas med lin och Unipac eller kokt linolja.
Gammal radiator i behov av renovering med synliga rör och avskalad färg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Matheus11 och 1 till
  • Laddar…
hscn hscn skrev:
Har räddat några liknande.
Du behöver ta loss radiatorerna och plugga rören för att renovera seriöst. Föreslår att du avlägsnar all gammal färg, görs bäst med Kaustiksoda och målar om. Kan vara vanskligt att blästra, risk för ytterligare läckage. Muttrarna finns att köpa på välsorterad VVs firma. Tätas med lin och Unipac eller kokt linolja.
[bild]
Ok tack! När jag ta loss allt, ska jag naturligtvis tömma systemet först. Kan jag bara göra det så att systemet är tomt över längre tid eller finns det då stor risk för extra rost?
 
Vet egentligen inte hur snabbt det rostar med tömt system. I mitt fall tömde jag i Juni och fyllde igen i Augusti, drog en del golvvärme också. Har inte märkt andra olägenheter än att det krävdes frekventa luftningar under flera månader efter.
Hur ser ditt system ut? Finns det några ventiler vid elementen? Sitter elementen på övervåning? Du kanske inte behöver tömma allt. Går även att frysa ledningar lokalt för att montera ventiler utan att tömma först men det kräver insats av VVS-firma. Har ingen aning om vad det kan kosta.
 
hscn hscn skrev:
Vet egentligen inte hur snabbt det rostar med tömt system. I mitt fall tömde jag i Juni och fyllde igen i Augusti, drog en del golvvärme också. Har inte märkt andra olägenheter än att det krävdes frekventa luftningar under flera månader efter.
Hur ser ditt system ut? Finns det några ventiler vid elementen? Sitter elementen på övervåning? Du kanske inte behöver tömma allt. Går även att frysa ledningar lokalt för att montera ventiler utan att tömma först men det kräver insats av VVS-firma. Har ingen aning om vad det kan kosta.

hscn hscn skrev:
Vet egentligen inte hur snabbt det rostar med tömt system. I mitt fall tömde jag i Juni och fyllde igen i Augusti, drog en del golvvärme också. Har inte märkt andra olägenheter än att det krävdes frekventa luftningar under flera månader efter.
Hur ser ditt system ut? Finns det några ventiler vid elementen? Sitter elementen på övervåning? Du kanske inte behöver tömma allt. Går även att frysa ledningar lokalt för att montera ventiler utan att tömma först men det kräver insats av VVS-firma. Har ingen aning om vad det kan kosta.

Hej, har du tipsa på hur jag täta knappen igen också?

Knappen droppar oftast längs den delen som går in och ut när du drar knappen. Det läcker inte längs tråden...

Kan jag endast lossa knappen, renovera den och sätta in nya tätning? Eller hur ..? Se bild Närbild av en läckande vattenkran som behöver tätning, med synliga droppar och korrosion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.