Har 7 rum i mitt hus, alla har en radiator.
De flesta är bra men jag har 2 / 3 stycken som har rost på delar.
Egentligen är det klart det är/har varit läckage runt kring gäng/tätning och droppade ner för en lång tid så det började rosta
Oftast läser jag att man kan slipa bort rost men vilken slippapper behöver då? Jag vill slipa alla delar, täta allt igen .
De flesta är bra men jag har 2 / 3 stycken som har rost på delar.
Egentligen är det klart det är/har varit läckage runt kring gäng/tätning och droppade ner för en lång tid så det började rosta
Oftast läser jag att man kan slipa bort rost men vilken slippapper behöver då? Jag vill slipa alla delar, täta allt igen .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Har räddat några liknande.
Du behöver ta loss radiatorerna och plugga rören för att renovera seriöst. Föreslår att du avlägsnar all gammal färg, görs bäst med Kaustiksoda och målar om. Kan vara vanskligt att blästra, risk för ytterligare läckage. Muttrarna finns att köpa på välsorterad VVs firma. Tätas med lin och Unipac eller kokt linolja.
Du behöver ta loss radiatorerna och plugga rören för att renovera seriöst. Föreslår att du avlägsnar all gammal färg, görs bäst med Kaustiksoda och målar om. Kan vara vanskligt att blästra, risk för ytterligare läckage. Muttrarna finns att köpa på välsorterad VVs firma. Tätas med lin och Unipac eller kokt linolja.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "kokt linolja"
Linolja kokt Ottosson
Skydda ytor mot vatten m.m.
125 kr inkl moms
Läs mer
Ok tack! När jag ta loss allt, ska jag naturligtvis tömma systemet först. Kan jag bara göra det så att systemet är tomt över längre tid eller finns det då stor risk för extra rost?hscn skrev:
Har räddat några liknande.
Du behöver ta loss radiatorerna och plugga rören för att renovera seriöst. Föreslår att du avlägsnar all gammal färg, görs bäst med Kaustiksoda och målar om. Kan vara vanskligt att blästra, risk för ytterligare läckage. Muttrarna finns att köpa på välsorterad VVs firma. Tätas med lin och Unipac eller kokt linolja.
[bild]
Vet egentligen inte hur snabbt det rostar med tömt system. I mitt fall tömde jag i Juni och fyllde igen i Augusti, drog en del golvvärme också. Har inte märkt andra olägenheter än att det krävdes frekventa luftningar under flera månader efter.
Hur ser ditt system ut? Finns det några ventiler vid elementen? Sitter elementen på övervåning? Du kanske inte behöver tömma allt. Går även att frysa ledningar lokalt för att montera ventiler utan att tömma först men det kräver insats av VVS-firma. Har ingen aning om vad det kan kosta.
Hur ser ditt system ut? Finns det några ventiler vid elementen? Sitter elementen på övervåning? Du kanske inte behöver tömma allt. Går även att frysa ledningar lokalt för att montera ventiler utan att tömma först men det kräver insats av VVS-firma. Har ingen aning om vad det kan kosta.
hscn skrev:
Vet egentligen inte hur snabbt det rostar med tömt system. I mitt fall tömde jag i Juni och fyllde igen i Augusti, drog en del golvvärme också. Har inte märkt andra olägenheter än att det krävdes frekventa luftningar under flera månader efter.
Hur ser ditt system ut? Finns det några ventiler vid elementen? Sitter elementen på övervåning? Du kanske inte behöver tömma allt. Går även att frysa ledningar lokalt för att montera ventiler utan att tömma först men det kräver insats av VVS-firma. Har ingen aning om vad det kan kosta.
hscn skrev:
Vet egentligen inte hur snabbt det rostar med tömt system. I mitt fall tömde jag i Juni och fyllde igen i Augusti, drog en del golvvärme också. Har inte märkt andra olägenheter än att det krävdes frekventa luftningar under flera månader efter.
Hur ser ditt system ut? Finns det några ventiler vid elementen? Sitter elementen på övervåning? Du kanske inte behöver tömma allt. Går även att frysa ledningar lokalt för att montera ventiler utan att tömma först men det kräver insats av VVS-firma. Har ingen aning om vad det kan kosta.
Hej, har du tipsa på hur jag täta knappen igen också?
Knappen droppar oftast längs den delen som går in och ut när du drar knappen. Det läcker inte längs tråden...
Kan jag endast lossa knappen, renovera den och sätta in nya tätning? Eller hur ..? Se bild
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag har inte renoverat några vred men det finns en tråd som beskriver https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-repearera-radiator-ventil-termostat-med-vad-hur.107656/
Finns också moderna varianter att köpa men de är dyra https://www.rinkabyror.se/sok/?sok=slottsvred
Finns också moderna varianter att köpa men de är dyra https://www.rinkabyror.se/sok/?sok=slottsvred
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden