Jo. Håller på och bygger helt nytt värmesystem. Kommer att ha en slavtank i teknikrummet. Och ska bygga systemet med en primärkrets och 3st sekundära kretsar/ shuntgrupper.
Frågan är nu hur stor cirkulationspump behövs för den primärkretsen?!
Första sekundära kretsen är golvvärme för ca 100kvm och kommer att ha uponors fluvia 23 a ac.
Andra sekundära kretsen kommer att bestå av radiatorer. Har räknat på ca 1400l/h enl purmos program. Denna grupp sitter ca 2m upp och blir matad med LK's pex värmerör 32mm. Ca 20+20m tur/retur. Här finns en begränsning på 6bar och max 60gradet.
Tredje sekundära kretsen kommer att sitta ca 6m upp. Vet inte idag vad den kommer att driva då det ej är projekterat. Men den ska värma upp en övervåning på 140kvm.
Som sakt. Hur ska jag tänka och hur stor pump behövs till min primärkrets?
Frågan är nu hur stor cirkulationspump behövs för den primärkretsen?!
Första sekundära kretsen är golvvärme för ca 100kvm och kommer att ha uponors fluvia 23 a ac.
Andra sekundära kretsen kommer att bestå av radiatorer. Har räknat på ca 1400l/h enl purmos program. Denna grupp sitter ca 2m upp och blir matad med LK's pex värmerör 32mm. Ca 20+20m tur/retur. Här finns en begränsning på 6bar och max 60gradet.
Tredje sekundära kretsen kommer att sitta ca 6m upp. Vet inte idag vad den kommer att driva då det ej är projekterat. Men den ska värma upp en övervåning på 140kvm.
Som sakt. Hur ska jag tänka och hur stor pump behövs till min primärkrets?
Jo. Som denna skiss
Här saknas den primära delen och det är det jag undrar över.
https://www.esbe.eu/se/sv-se/applikationer/radiatorer/radiatorer-7
Här saknas den primära delen och det är det jag undrar över.
https://www.esbe.eu/se/sv-se/applikationer/radiatorer/radiatorer-7
Behöver du en primärpump?
Hur ser resten av systemet ut?
Bara för att det tillkommer en eller två shuntgrupper mot normalt en i ett villasystem, kommer varje sekundärpump att via shuntventilen hämta det vatten den behöver.
Rörledningarna är i regel korta utan några större strypningar.
Hur ser resten av systemet ut?
Bara för att det tillkommer en eller två shuntgrupper mot normalt en i ett villasystem, kommer varje sekundärpump att via shuntventilen hämta det vatten den behöver.
Rörledningarna är i regel korta utan några större strypningar.
Det var ett komplicerat system.
Om jag förstått det rätt har du först en laddkrets mellan panna och ackumulator i pannrummet.
Mellan ackumulator och slavtank har du en kulvert med cirkulationspump i teknikrummet som laddar slavtanken.
Eftersom golvvärmeshunten har en tvåvägsventil måste du ha en primärpump.
Sedan har du en radiatorshuntgrupp i periferin samt ytterligare en tillkommande shuntgrupp en våning upp.
Mååånga pumpar blir det....
Kanske kan koppla golvvärmeshunten på en radiatorgrupp för att slippa primärpump, som behöver någon typ av bypass för att inte gå mot stängda ventiler.
I slavtanken ska du väl ha en slinga för varmvatten eller vilken funktion har slingan med 40-anslutning i slavtanken?
Är det gjort någon transmissionsberäkning på de respektive delarna så det finns något underlag att bedöma vattenflödena för systemen?
Om jag förstått det rätt har du först en laddkrets mellan panna och ackumulator i pannrummet.
Mellan ackumulator och slavtank har du en kulvert med cirkulationspump i teknikrummet som laddar slavtanken.
Eftersom golvvärmeshunten har en tvåvägsventil måste du ha en primärpump.
Sedan har du en radiatorshuntgrupp i periferin samt ytterligare en tillkommande shuntgrupp en våning upp.
Mååånga pumpar blir det....
Kanske kan koppla golvvärmeshunten på en radiatorgrupp för att slippa primärpump, som behöver någon typ av bypass för att inte gå mot stängda ventiler.
I slavtanken ska du väl ha en slinga för varmvatten eller vilken funktion har slingan med 40-anslutning i slavtanken?
Är det gjort någon transmissionsberäkning på de respektive delarna så det finns något underlag att bedöma vattenflödena för systemen?
För radiatorkretsen har jag använt Purmos program och då får jag ca 1400l/h. Golvvärme kretsen har jag inga sifror på. Men det blir 7 slingor om totalt 90kvm. Här hade jag tänkt mig upnor fluvia 23-a-ac shuntgrupp. Radiatorkretsen är då frågan på storlek. Men upnor smatrix move tillsammans med en smatrix wave basstation blir det.
gjorde om skissen i Rettig Calculator som programmet heter från Purmo. Höjde tilllops tempen och då fick jag helt andra värden samt inga varningar för tryckfall.
Enligt denna beräkning behövs ingen shuntgrupp heller.
Blir inte riktigt klok på det hela. Å andra sidan så kankse borde jag ha det för att säkerställa att det inte blir några problem.
Enligt denna beräkning behövs ingen shuntgrupp heller.
Blir inte riktigt klok på det hela. Å andra sidan så kankse borde jag ha det för att säkerställa att det inte blir några problem.
Shuntgrupper för radiatorer bör placeras i teknikrummet eftersom det blir större värmeförluster från rören med oshuntat vatten.
Sedan kan ju ev. fördelare placeras var som helst.
Sedan kan ju ev. fördelare placeras var som helst.
Shuntgrupp måste du väl ha för att kunna reglera framledningstemperaturen, för du tänker väl inte köra ut 60-80° från slavtanken?P Patrik Finnberg skrev:
Klicka här för att svara

