Jag har plockat bort tre radiatorer längs med en vägg som jag har rivit och gjort ett utbygge utanför. Nu vill jag använda de radiatorrören och förlänga ut dem i utbygget.

Golv med öppning där radiatorrör syns, redo för förlängning i en renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rören kommer alltså upp ur golvet till vänster, och jag vill förlänga in dem under golvbjälkarna i rummet till höger.

Vad behövs för grejer för att koppla vidare? Hade ni valt slang eller kopparrör?

Två radiatorrör sticker upp ur ett upprivet trägolv med verktyg på sidan.
Skapa konto

Upprivna golvet med exponerade golvbjälkar och synliga radiatorrör som ska förlängas i ett utbyggnadsprojekt.
Skapa konto

Nu går ju de befintliga rören i golvet, och sen upp. Jag vill ha ner dem under golvet i utbygget, men för att komma över "tröskeln" kommer de behöva gå upp, och sen ner igen. Jag kommer alltså få en dold högpunkt på rören här. Jag är lite orolig att det blir en luftficka där. Är jag orolig i onödan? Om det är risk för luftficka, går det att lösa på något sett?

S
Högpunkter ska du inte ha dolda, kommer ställa till problem framöver. Ser ju ut som du har jackat ur en golvregel för rören, behöver du gå lägre längre fram? Borra hål i golvreglar för rören?
Går det inte att undvika högpunkter, får man montera luftklockor och dra upp ett rör från varje klocka med avluftningsventil ovan golv.

Jag skulle valt kopparrör eller stålrör. Huset ser ut att vara äldre än 1975 och då dimensionerat för max 80°.
Pex-slang har begränsad värmetålighet och är avsedd för lågtemperatursystem.
Slangen är svår att lägga rak vilket medför flera mindre högpunkter som skapar luftfickor och cirkulationsproblem.

• Gilla
tlundberg
  • Laddar…
S Stegatorparn skrev:
Går det inte att undvika högpunkter, får man montera luftklockor och dra upp ett rör från varje klocka med avluftningsventil ovan golv.
Låter vettigt. Ska fundera på hur jag skulle kunna gömma dem på ett bra sätt...

S Stegatorparn skrev:
Jag skulle valt kopparrör eller stålrör. Huset ser ut att vara äldre än 1975 och då dimensionerat för max 80°.
Det är lite oklart när huset är ifrån, men ursprungligen från början av 1900-talet någon gång...

S Stegatorparn skrev:
Pex-slang har begränsad värmetålighet och är avsedd för lågtemperatursystem.
Vi har ofta väldigt varmt i vårt system på vintern. Men jag har slang sista biten fram till en radiator i senaste rummet jag renoverade... Kommer inte ihåg vad det var för max-temp specad på den slangen :/

S Stegatorparn skrev:
Slangen är svår att lägga rak vilket medför flera mindre högpunkter som skapar luftfickor och cirkulationsproblem.
Stålrör är ju lite jobbigt för en amatör att dra själv. Men koppar skulle kanske funka om det inte behöver vara för grova dimensioner :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.