Källarrenovering på gång, blir ny platta med golvvärme, Planerar samtidigt byta från el/pelletspanna till värmepump.
I samband med det tänkte vi rumstera om lite och byta plats för "panna". Matarledningen blir ca 9m lång.
Nuvarande huvudstam till övervåning är järnrör 1,1/4" (42mm), mellan panna och stam är det 33mm järnrör.
Vad kan tänkas vara lämpligt som matarledning, vi vill väldigt gärna ha ledningen dold i/under nya plattan.
Har nu ett susande i elementen som vi gärna skulle slippa. Dock har vi inte kunnat prova sänka hastighet på cirkulationspumpen då den är av modell äldre och endast har ett läge.
Uttemp vid -7 har varit ca 35`.
Har hittat slang för värme LK rir 32mm. räcker det eller har forumet andra och bättre förslag?!

Förslag mottages tacksamt!
 
En bild kanske underlättar ☺

Någon som har idéer om detta är genomförbart?
 
  • Handritad skiss av källarplan med angivna mått och planerad placering av värmeinstallationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du tänker byta ut elpanna/pelletspanna till en värmepump. Vilken sorts värmepump? Bergvärmepump eller luft/vatten-värmepump? Om du idag har elpanna/pelletspanna då har du troligen en hög framledningstemperatur till dina vattenradiatorer, kan vara 70 grader. Det kan hända att det krävs för att hålla värmen i huset, efter ett byte till värmepump. Men värmepump ger knappats 70 grader framledningstemperatur till dina radiatorer, utan kanske bara 40 grader. Innebär att större flöde måste pumpas runt genom radiatorerna och kanske ger ännu mer susning. Vad säger firman som planerat ditt nya värmesystem? Kanske säger de att befintliga radiatorer bör bytas mot sådana med större värmeavgivande yta.

Hur gammalt är det befintliga värmesystemet och radiatorerna?
 
Redigerat:
Hej!
Det är markvärme som avses.
Har inte haft kontakt med installatör än då vi ska renovera innan installation.
Tror värmepump kommer fungera bra,
Har haft följande framledningstemperatur vid pelletseldning.

35* vid utetemp -7*
38* vid utetemp -14*
43* vid utetemp -24*
Så det känns som det kommer funka bra.

Vad jag främst undrar är om avståndet mellan anslutning och vår önskade placering ställer till problem?

Vad kan tänkas vara lämpliga rör om det ses som genomförbart.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.