Var ner med en kompis i pannrummet i veckan som ville se min elpanna då han ska köpa hus. Han tyckte tydligen det var nödvändigt att pilla på saker så han kom åt nått reglage på expansionskärlet så vatten släpptes ut. Sen tror jag att den återgick i samma läge.

Men tycker att manometern visar ett lägre tryck nu så funderar på om något hänt. När jag fyller på vatten i radiatorsystemet så går expansionskärlet in och börjar pysa så händer ingenting med trycket längre. Ligger nu på 0,5 bar. Låg på strax över 1 bar tidigare.

Elementen är avluftade sedan tidigare.

Kan något ha hänt med manometern eller exp.kärlet? Eller är 0,5 bar ett normalt tryck? Mätaren sitter precis under källartaket så kanske inte behövs så mycket för att nå upp till elementen?
 
  • Rött expansionskärl med manometer som visar 0,5 bar i ett pannrum, med märkningsetiketter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

S
Din kompis har öppnat säkerhetsventilen, den med blå ratt i bilden.
Rinner det vatten ur säkerhetsventilens rör när du fyller på?
Om inte, knacka lite lätt på manometern, kanske hängt upp sig.
Kommer det vatten ur röret, har det kommit smuts på tätningsytorna.
Vrid på ratten en gång till för att spola rent tätningen.
 
  • Gilla
bradgard
  • Laddar…
S Stegatorparn skrev:
Din kompis har öppnat säkerhetsventilen, den med blå ratt i bilden.
Rinner det vatten ur säkerhetsventilens rör när du fyller på?
Om inte, knacka lite lätt på manometern, kanske hängt upp sig.
Kommer det vatten ur röret, har det kommit smuts på tätningsytorna.
Vrid på ratten en gång till för att spola rent tätningen.
Jag går ner och provar det så får jag återkomma om det inte blir bättre
 
Tänk även på att nu är det sommar och systemet kallt = låg tryck , till vintern ökar värmen och trycket med, så fyll inte på något
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.