Var ner med en kompis i pannrummet i veckan som ville se min elpanna då han ska köpa hus. Han tyckte tydligen det var nödvändigt att pilla på saker så han kom åt nått reglage på expansionskärlet så vatten släpptes ut. Sen tror jag att den återgick i samma läge.
Men tycker att manometern visar ett lägre tryck nu så funderar på om något hänt. När jag fyller på vatten i radiatorsystemet så går expansionskärlet in och börjar pysa så händer ingenting med trycket längre. Ligger nu på 0,5 bar. Låg på strax över 1 bar tidigare.
Elementen är avluftade sedan tidigare.
Kan något ha hänt med manometern eller exp.kärlet? Eller är 0,5 bar ett normalt tryck? Mätaren sitter precis under källartaket så kanske inte behövs så mycket för att nå upp till elementen?
Men tycker att manometern visar ett lägre tryck nu så funderar på om något hänt. När jag fyller på vatten i radiatorsystemet så går expansionskärlet in och börjar pysa så händer ingenting med trycket längre. Ligger nu på 0,5 bar. Låg på strax över 1 bar tidigare.
Elementen är avluftade sedan tidigare.
Kan något ha hänt med manometern eller exp.kärlet? Eller är 0,5 bar ett normalt tryck? Mätaren sitter precis under källartaket så kanske inte behövs så mycket för att nå upp till elementen?
Bästa svaret
Din kompis har öppnat säkerhetsventilen, den med blå ratt i bilden.
Rinner det vatten ur säkerhetsventilens rör när du fyller på?
Om inte, knacka lite lätt på manometern, kanske hängt upp sig.
Kommer det vatten ur röret, har det kommit smuts på tätningsytorna.
Vrid på ratten en gång till för att spola rent tätningen.
Rinner det vatten ur säkerhetsventilens rör när du fyller på?
Om inte, knacka lite lätt på manometern, kanske hängt upp sig.
Kommer det vatten ur röret, har det kommit smuts på tätningsytorna.
Vrid på ratten en gång till för att spola rent tätningen.
Jag går ner och provar det så får jag återkomma om det inte blir bättreS Stegatorparn skrev:Din kompis har öppnat säkerhetsventilen, den med blå ratt i bilden.
Rinner det vatten ur säkerhetsventilens rör när du fyller på?
Om inte, knacka lite lätt på manometern, kanske hängt upp sig.
Kommer det vatten ur röret, har det kommit smuts på tätningsytorna.
Vrid på ratten en gång till för att spola rent tätningen.
Klicka här för att svara

