V
Vector: Tänk på om man i framtid tänker utöka golvvärmesystemet att man tänker/bygger så att det kan göras enkelt. Kanske lite dyrare i första skedet men tro mig billigare i andra skedet.
7 svar · 5,4k läst
imported_Benno
imported_Benno: Elvärmeslinga istället? Lägger värmesystemet av en stund när det är kallt så finns det väl frysrisk om man inte har glykol i rören. Hur länge det dröjer beror på hur välisolerat golvet/rummet är. Men "uterum" är väl per definition oisolerade.
2 svar · 1,9k läst
A
Arveteg: Nu har vi kommit en bit i konverteringen. Blev efter lite efterforskningar och konsultation en anläggning från LK Systems bestående av ett shuntskåp VS2 med en RF8-fördelare samt VS2 shunt. Det jag fnular på nu är inkoppling av shunt mot befintligt system. Shuntskåpet sitter ca 2 meter från pannan (rörvägen) och har ingående koppling G20. Huvudstammen ut från pannan är CU28, Tanken
7 svar · 3,2k läst
·
Wigert
Wigert: [citat] Tack för svar och för det fina erbjudandet att skicka adaptern! Det vore toppen om du har lust att leta runt efter den. Jag skickar PM
21 svar · 15,4k läst
·
E
EyEr0n: [citat] Problemet löst! Det var RÄTT MYCKET luft kvar i pannan och expansionskärlet. Gick att lufta via säkerhetsventilen på expansionskärlet. Dagens lektion i värmesystem. Tack för hjälpen.
11 svar · 1,2k läst
B
bopakoster: https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=106.0
1 svar · 1,1k läst
H
Hjulbent: På den svarta lådan till vänster ska du först och främst ställa om vredet till sol, nu står den på klocka och då kan det bli lite konstigt med regleringen, ingen nattsänkning det är bara av ondo då tempen över dygnet varierar
4 svar · 1,3k läst
·
E
extcon: [citat] Tackar för det kompletterande svaret! Ska ta dit några firmor i veckan för att få några offerter.
5 svar · 1,3k läst
Wigert
Wigert: Jag värmer 225 kvm 40-talshus som är tilläggsisolerat i vägg och vind samt med nya fönster OCH ett litet uthyrningshus på 55 kvm med en Nibe 1230-10. Denna vintern var den första med utökad yta och ner till ca 7 minusgrader värmde den utan eltillskott. Hus i Stockholmsområdet och 180 m borrhål och allt värms till 21 grader. Du kan utan problem öka tempen i källaren och köra igång.
7 svar · 923 läst
·
Wigert
Wigert: Jag har ett litet hus med LK Golvvärme på bottenvåningen och vill ansluta LK Living Connect för att styra golvvärmen. (På övervåningen radiatorer som styrs med samma system) Den levereras ju med en vanlig termostat med kapillärrör, som jag vill ersätta med Living Connects termostat. Någon som vet vilken adapter som behövs?
0 svar · 692 läst
Crewna
Crewna: [citat] Perfekt! Jo, man vill ju kunna se manometern när man fyller i vatten exempelvis. Det bör vara möjligt från där jag tänkt sätta kärlet. Annars får jag skarva in den närmare påfyllningsventilen. Min tanke var just det du beskriver med att enkelt kunna byta manometern. Då satsar jag på att lägga den efter avstängningsventilen. Tack för all support! Hoppas kunna återkomma med
8 svar · 6,7k läst
·
Crewna
Crewna: Tack Läderla.. jag menar Krilleman! Då lutar det åt att jag kör på klämkoppingar åtminstone mitt i rummet där takhöjden är hårdvaluta. Böjarna i hörnen får vi se hur det blir med. Vet ej om de är bockade eller kopplingar. Om de är bockade nära taket föreställer jag mig att det är risk att de är orunda där jag vill skarva. Är det kopplingar där så kan jag ju använda
17 svar · 4,8k läst
·
L
Lars_W: hjulbent, 40 grader? Jag har furugolv! Kolla gärna upp vad vilka funktioner en wirsbo push-12 har...
6 svar · 933 läst
H
Husqvarna220Ac: Det handlar väl inte bara om antal förlorade kWh, även massa annat strul som förlorad tid, arbetstid.
14 svar · 2,5k läst
J
Josth: Du får räkna med lite högre pris för värmepumpen inkl installation samt fler radiatorer i huset och kanske garaget för att få jämn värme och slippa kalldrag vid fönster. Kanske 15.000 kWh efter installation och lagom temperatur inne tror jag.
1 svar · 2,1k läst
·
E
Effektministern: [citat] bygg enligt BehovsBoMetoden
7 svar · 7,6k läst
·
F
frhar: Pumpen går och syns på bilden. Har varit värme i slingan tidigare. Har försökt med att lufta men luftningen ör kopplad till båda slingorna så jag är inte säker på jag får ut luft ur slingan som är kall, om det nu är luft i den.
2 svar · 804 läst
·
Fotografen
Fotografen: I meter vattenpelare. 10 mVp är cirkus en bar.
8 svar · 1,0k läst
·
P
pelig: [citat] Nu hamnade vi lite off-topic från värmegolvet kanske, men absolut är el och våtutrymme farliga saker. Det finns sätt att kontrollera skyddsjord också, det kan nog vara bra att kolla även det.
25 svar · 24,9k läst
·
M
M_Persson: Vet vilken firma det var, oklart om den finns kvar idag 11 år senare.
18 svar · 3,9k läst
J
Josth: Om det finns bergvärme så sätt upp vattenburna radiatorer av rejäl storlek i källaren. Sedan får man, om det saknas, montera instrypningsventiler på stammarna och strypa flödet till entrévåningen och öka till källaren. Kanske justera kurvan på värmepumpen också.
1 svar · 1,4k läst
ylven
ylven: [citat] Så här långt allt bra. Ska se till att lämna ett omdöme av Pumpia, jag är bara nöjd. Värmepumpen ger bra värme. Jag skulle dock inte bli förvånad om du väljer något annat än den billigaste pumpen, så gjorde jag. Det finns orsaker till att billigt är billigt.
36 svar · 8,6k läst
J
JohanV: Hej, Jag vill bygga frikyla till takkassetter i 3-4 rum, men vet inte hur styrningen ska gå till. Idealiskt vill man ju kunna styra varje kassett/rum för sig via en app på telefonen där man bara ställer in önskad rumstemperatur. Fläkten i kassetten lär då anpassa sig efter kylbehovet, men jag antar att vid stort behov från flera kassetter kan väl även cirkulationspumpen behöva varva
0 svar · 989 läst
S
saiter: Svart vatten betyder att det är "dött". Betyder att syret försvunnit vilket är bra för då rostar systemet inte inifrån. Jag hade inte gjort mer än försökt få bort det mest uppenbara smutsen. Ev. spola med en trädgårdsslang och koppla isär på en låg punkt så får du nog ut det mesta. //AA
1 svar · 1,4k läst
S
saiter: Beror väl på vad du ska ha istället för "träbitarna". Vanligt spån kostar också. //AA
11 svar · 2,8k läst
·
N
Noseone: Nu har jag vridit 1/2 varv på skruven för slingan. [bild]
16 svar · 2,5k läst
·
M
matz77: Hej! Har kommit fram till att det förmodligen är lite vilda västern i mitt värmesystem. Tror exempelvis att en del radiatorer snor onödigt mycket värme medans andra nästan inte får nåt alls... Vill minska flödet på en radiator där skillnaden mellan in och ut är ca 2-3 grader och det här jag förstått är för liten skillnad. Har tagit bort packboxen på en ventil och undrar nu om
0 svar · 589 läst
·
Y
Yrrol: [bild] 1) Ena sträckan visar 35mm som går över till 28mm. Egentligen borde slutet även växla ner till 22mm. - Att ha 28mm hela vägen innebär större flöde, mer värmeförlust ifrån rören. Men kan det ge annan negativ effekt som jag inte tänker på? 2) Någon eller några nämnde att golvvärmen borde vara i slutet av slingan. Kanske samman kopplas med andra slingan så det blir
4 svar · 1,7k läst
·
Shinue
Shinue: Hej Jag håller på att renovera några rum i källaren och behöver Er hjälp med hur jag ska koppla in nya större radiatorer – vilka rördelar, ventiler mm behöver jag och vilken radiator skulle ni välja? Lite fakta - huset är ett enplans, 180 m2 per plan med hel källare, byggt 1971. Tidigare uppvärmt med olja numera med bergvärmepump (2-rörsystem). Källarväggarna består av
0 svar · 841 läst
·
R
random_name: Efter en hel del sökning hittade jag en liknande tråd (Synliga PEX-rör https://www.byggahus.se/forum/threads/synliga-pex-roer.184950/) där man har dragit pex:en direkt till ventilen och sedan täckt röret med ett vitt skyddsrör. Så det är en möjlig lösning åtminstone
1 svar · 1,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.