Värme allmänt
Husqvarna220Ac: [citat] Sant, helst om man måste konvertera till vattenburet,+installationskostnad, en till dyr fast avgift, samt relativt dyrt kWh pris, MEN, bekvämt och driftsäkert och bra komfort..
prototypen: Det är, ursäkta ordet, korkat att ersätta vattenburet visserligen elvärmt med direktverkande el. Golvslingorna kan ni BARA driva med el. Det vattenburna kan drivas av el, olja, pelletspanna, bergvärme, luftvattenvärmepump, solvärme, vedpanna eller fjärrvärme. Ni tjänar inte ett jota få att stänga elpannan och använda elgolvvärmen förutsatt samma temperatur. Kanske bättre komfort
Hjulbent: Det är möjligt att det är så, termostaten får en spänning till sig från centralen på två trådar och skickar tillbaka på den 3:e, i bland är det nästan samma centraler som bara har annat namn så det går nog att koppla ihop det
ylven: Ja, man kan köpa glasdörrar löst. Antingen letar man på blocket tills man hittar ett par som passar eller så låter man tillverkar ett par skräddarsydda. Jag letade på blocket och hittade ett par till min öppna rörspis. Sedan beställde jag en plåt som fyllde upp mellan dörrar och spisen. I dessa gjorde jag hål för spiskråkor som jag lät tillverka. Riktigt bra blir det inte
Hjulbent: Du får se vad som blir med sänkningen av termostaterna, det ska klicka i dom ett antal ggr. Kan vara så att OEM 3 Kw är en enkel med bara ett klick, värmebaronen 6 Kw brukar ha 3 klick. Det med dina element, det är smala rör bakom plåten, prova lite lätt att stänga alla utom ett och känn på rören, troligtvis så kommer värmen, problemet för dig är nog dåligt flöde i systemet.
Marcussjogren: https://www.lksystems.se/sv/produkter/lk-universal/produktsortiment/monteringsdetaljer/tackbrickor-och-andtatningar/lk-skyddsror_77746939.aspx Krilleman tipsade om det för ett tag sedan.
parjonas: Nu allt avsinstallerat! Manetos boxen var inkopplad mellan min ordinarie utesensor och reglerdonet. Läger upp en före och efter bild. Manetosboxen är alltså inkopplad med den vita kabeln med fyra trådar och utesensorns trådar är den bruna och vita (1) till höger som sedan kopplas in på (2) och (3) [bild] Slutresultat nedan [bild] Och så här ser mitt reglerdon ut: [bild] Slutligen fanns
epw: Japp allt i ett i pannan. Går tom att ansluta pelletsbrännare om man får det knapert i börsen.
Anonymiserad 202214: [citat] Är väldigt nära affär nu, men man kan inte räkna tätskiktet blivit rätt , dock har det funkat i 5år nu utan fuktproblem
Musikvante: Tack återigen, sparar fina kommentarer, för eventuella framtida problem:)
lordi: [citat] Ja, pellets är inte alltid så underhålls och problemfritt som många får det att låta. En pall pellets a 52 st 16 kg säckar ger 832 kg 832 * 4,8 kWh/kg = ca 4000 kWh Säg att ni har en dålig verkningsgrad på 70% så får ni ut 2800 kWh, resten går till kråkorna. En elpanna har teoretiskt en verkningsgrad på nära 100% (ej medräknat förluster för oisolerade rör mm). Ponera
Hjulbent: Är det den här manualen du har , är inte säker själv bara sökt på adria, sidan 13 talar om hur man gör för att välja i menyn och sedan läsa vidare, var inte rädd för att trycka knappar, det händer inget, displayen går själv tillbaka efter någon minut Kopiera eller om länken är blå så trycker du på den manuall.se/thermia-atria-optimum-varmepump/
GK100: Du kan sätta det var du vill och som sagt bra om det inte är på ett ställe där vattnet är hett. Förtrycket ska man alltid justera efter statiska trycket på platsen det monteras, då får man störst nytta av volymen.
Workingclasshero: [bild] 180kv hus: Timmerhus 145+95 isolering i väggar, 195 i golv och tak. Ved och luftvärmepump och direktverkande el, pumpen går från ok-april. Badrum elgolvvärme som går året runt, ca 25C. Pumpen får upp större delen av huset till +17 vid ca -15 ute, kallare i sovrummet. +20 inne vid +-0 ute. Kompletteringsvärmer med ved och får varmt inne några gånger i veckan. Garage: 145mm
Hjulbent: Har du radiatorer i övriga huset så behövs en shunt av något slag, raddarna ska ha högre temp än GV och det bästa är då med en ren shunt som styr från utgivare + en cirkpump,. Sen ska du lägga slingorna så det varmaste ligger utmed yttervägg och gå inåt. Gjort lite streck på din skiss
John Pohlman: Eller så utnyttjar man ett KNX system med inbyggd reglering i strömbrytaren. Finns olika sätt att lösa det på. Antingen sitter det en display i strömbrytaren och regleringen sköts därifrån. Alt så använder man en strömbrytare med endast en tempgivare inbyggd och då sitter själva regleringen på annan plats exempelvis i elcentralen.
Hjulbent: [citat] Hur det ska det kunna suga luft från termostatventiler förstår jag inte då det ska vara ett tryck på dom. däremot så ser man en del som sätter automatiska avluftare på returen, klart ett stort fel då det blir ett undertryck som gör att det sugs in luft där, ska sitta på trycksidan av pumpen, det kan skilja upp till 0,3 bar på det statiska trycket mellan trycksidan och
snowjim: Hej, Vi har en Viking BIO 20 som vi behöver roster till. De 2 senaste rosterna har varit Värmebaronens "nya" tjockare men trotts detta har de inte hållit mer än ca 10 månader. Problemet är att ändplåten slits ut på följande vis [bild] Tillslut blir det så pass uppslitet att plåten trillar av. Det roster som satt i huset när vi flyttade hit fungerade märkbart bättre, där var det
Robin Norman: Hej. Just nu har vi en frånluftsvärmepump IVT 590 från 02 med en tilluftsvärmare. Den har börjat bli sämre. Tilluftsventelationen ligger under grunden och har dränering ut i en stenkista som är full . Det puffar i röret när den ska suga in luften utifrån. Nu till frågan renovera befintligt system. Ny värmepump ny stenkista eller om man kan ta in tilluften på annat vis? Eller Ner med
karlpeteraberg: Finns oftast en funktion på pelletskaminen där du väljer starttemperatur på cirkulationspumpen. Om du väljer 60 grader så behöver du nog inte någon termisk ventil. Kan bli lite start och stopp av pumpen men brukar oftast funka bra.
karlpeteraberg: Som ovanstående skriver så krävs då någon typ av tank. Behöver kanske vara minst 300 liter och kan då även innehålla slingor för tappvarmvatten. Blir som en elpanna då ni inte eldar.
snickie: [citat] Ber om ursäkt! Har nog postat på fel ställe. Jag har f.ö. fjärrvärme.
widpar: Hej, hur har det gått? Tänkte ge mig på ett liknande projekt nämligen.
useless: Då kan det vara därför... Man måste alltid kolla trycket och efterfylla vatten när man har luftat. Det borde finnas en manometer någonstans i fjärrvärmecentralen och en kran man fyller på vatten med. Trycket bör vara (minst) 0,1 bar per höjdmeter från manometern till värmesystemets högsta punkt plus 0,5 bar.
Joaquin: [citat] Ok. Nej, då hade det kanske varit en annan femma. Isolerglas, Vår/Höst som det kallas. I extrema fall kan det bli riktigt kallt utmed fönsterna men en bit in, närmre huset är det ingen fara.
Bobbobula: Hejsan. Jag ska bygga hus om ca 210 kvm och funderar lite på värmesystem. Bergvärme hade väl varit trevligt, men det kostar ju även på rätt mycket mer (husbudgeten är redan rätt ansträngd), och antar att det även blir en svår investering att räkna hem om man bor i södra delarna av landet. Om man kollar frånluftsvärmepumpar så är det väl IVT 860 och CZ EX65 som klarar att värma
Pianogreen: [citat] Vad hade du mellan t-rören? Funderar på att göra samma sak. Vet att tråden är gammal, men värt ett försök.