Vårt värmesystem från 2004 behöver bytas ut (IVT 590 med 170 l tank och CTC LVA1) vi har inga värmeslingor eller vattenburna radiatorer, utan använder systemet för uppvärmning av luft och vatten. Vi räknar med att ersätta med ett motsvarande system för cirka 100 000 kr inklusive arbete.

Finns det något ni kan rekommendera?
Hur mycket effektivare är ett system idag jämför med det vi har från 2004. Tänker då främst på förbrukningen?
Annat att tänka på?

• Gilla
UltraKatty
  • Laddar…
Den enda motsvarande lösning som jag känner till finns på marknaden numera är NIBE frånluftsvärmepump F370 med luftvärme-aggregat Alig VB250L. Kompressorerna i IVT 590 och F370 är lika stora så energibesparingen blir bara aningen högre med F370 då den har ett modernare och smartare styrsystem. Vet inte hur stort hus ni har men kan gissa 500-1000 kWh/år mindre förbrukning.

F470 kan vara ett alternativ också men jag tycker F470 och F370 är för gamla och ineffektiva. Föredrar prestandan i t.ex. F730.

Du kan ta en valfri frånluftsvärmepump och koppla värmekretsen till ett vattenburet batteri.

Så byt ut värmepumpen bara och behåll luftvärmeaggregatet

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
F470 kan vara ett alternativ också men jag tycker F470 och F370 är för gamla och ineffektiva. Föredrar prestandan i t.ex. F730.

Du kan ta en valfri frånluftsvärmepump och koppla värmekretsen till ett vattenburet batteri.

Så byt ut värmepumpen bara och behåll luftvärmeaggregatet
Johannes, du förstår inte vad det handlar om tyvärr. NIBE F470 har förvärmd tilluft men är inte ett luftvärmeaggregat som klarar att värma ett hus på samma sätt som CTC LVA eller Alig VB250L. Man behöver i så fall också dra in golvvärme eller sätta upp vattenburna radiatorer i huset.

När du föreslår F730 hur tror du då det känns när det blåser kalluft överallt för F730 håller på med varmvatten istället för uppvärmning?

J Josth skrev:
Johannes, du förstår inte vad det handlar om tyvärr. NIBE F470 har förvärmd tilluft men är inte ett luftvärmeaggregat som klarar att värma ett hus på samma sätt som CTC LVA eller Alig VB250L. Man behöver i så fall också dra in golvvärme eller sätta upp vattenburna radiatorer i huset.

När du föreslår F730 hur tror du då det känns när det blåser kalluft överallt för F730 håller på med varmvatten istället för uppvärmning?
Jo jag förstår och det beror såklart på effektbehovet. En F470 klarar av att värma energisnåla hus. Men det är samma pump i övrigt som F370.

Tänkte inte på det med F730, frågan är om det är ett problem i verkligheten eller om det räcker med energiinnehållet i vattnet under tiden den gör varmvatten. Skulle gå att minska den påverkan med en liten buffertank

Nepp 470 är en dålig idé då luftomsättningen inte kommer räcka till. Alig vbl250 är den jag känner till men är i mitt tycke en skitdålig produkt(väsnas,läcker och omodern). Oavsett känns nibe 370 som alternaviet för uppvämningen av vattnet. Sen är det aligen, behålla eller hitta ytterligare produkt som funkar för luften och dess uppvärmning.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Tänkte inte på det med F730, frågan är om det är ett problem i verkligheten eller om det räcker med energiinnehållet i vattnet under tiden den gör varmvatten. Skulle gå att minska den påverkan med en liten buffertank
Finns NIBE F750 med en liten 25-liters inbyggd arbetstank men även det räckte inte till för tilluftsaggregatet SAM40 utan man är tvungen att komplettera med ytterligare en mindre tank utanför. Då är SAM40 ändå bara ett tilluftsaggregat och inte ett riktigt luftvärmeaggregat som har cirka tre ggr så hög luftomsättning.

Rickard_nr1 Rickard_nr1 skrev:
Nepp 470 är en dålig idé då luftomsättningen inte kommer räcka till. Alig vbl250 är den jag känner till men är i mitt tycke en skitdålig produkt(väsnas,läcker och omodern). Oavsett känns nibe 370 som alternaviet för uppvämningen av vattnet. Sen är det aligen, behålla eller hitta ytterligare produkt som funkar för luften och dess uppvärmning.
Intressant med info om Alig VB250L. Jag trodde den är en modern konstruktion eftersom NIBE gått ut med den till F370 för hus med luftvärme. Att den väsnas borde man kunna fixa med kanalljuddämpare men läckage är allvarligt.

J Josth skrev:
Intressant med info om Alig VB250L. Jag trodde den är en modern konstruktion eftersom NIBE gått ut med den till F370 för hus med luftvärme. Att den väsnas borde man kunna fixa med kanalljuddämpare men läckage är allvarligt.
Den har funnits sedan fighter 360 tiden. Så inget nytt på säkert 15år...

Edit:googlade och äldsta träffen på tex värmepumpsforum är från 2004...

Tack för svar och synpunkter. Hade ett företag här idag och tittade och han pratade om NIBE frånluftsvärmepump F370 med luftvärmeaggregat, kommer inte ihåg om han sa Alig men vi ska få offert. Vad bedömer ni som kan att priset ska vara för allt installerat och klart (slangdragning på vinden).

Jag frågade om vi inte kunde behålla det fungerade luftvärmeaggregatet men fick till svar att anslutningarna är grövre på den nya anläggning + att förvärmen inte sitter i lådan vid taket utan vid frånluftvärmepumpen istället (om jag förstod det rätt).

För att svara på tidigare fråga: Huset är 1-plans på cirka 150 kvm. Byggt 1988.

Borde vara Alig VB250L då eftersom ingen kan komma på någon annan modell. VB250L har ett stort vattenburet batteri för uppvärmningen. CTC LVA har ett mindre vattenburet batteri och 2st 3 kW elvärmare så den fungerar lite annorlunda. En F370 kostar runt 55-60 tkr inkl installation vid utbyte. VB250L inkl installation vid utbyte kanske man kan gissa på 25-30 tkr?

Men det måste finnas en bättre värmepump än F370 att koppla till?

Jag känner inte till någon annan som har en konstruktion som passar och klarar att shunta ut värme non-stop.

Fick offert från installatör. Förslag på system är Nibe F 370 och LVAC Vatten. Pris med installation, borttransport av gammal system etc 104 000 kr. Låter detta bra?

Om det är efter ROT-avdrag tycker jag spontant att det låter ganska mycket. Har dock inte själv något luftvärmeaggregat som jag kan jämföra med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.