Ja, det låter som något ska komma nerfarande när som helst. Det hörs inget när jag står på balkongen som visserligen är under utskjutande tak men med tanke på hur mycket det låter inne borde det höras mer utvändigt tycker jag.V vectrex skrev:
Funderar på om det sitter nåt kallrasskydd nånstans i röret som håller på att ge upp?
Jag funderar också på om det kan vara huven. Och att ljudet fortplantar sig i röret. Att öppna/stänga spjället på kaminen gör ingen skillnad alls tyvärr.ARJU skrev:
Vad är det för fabrikat och ev. modell av skorsten?
Tvivlar på att kaminen i sig kan orsaka ljudet, brukar inte finnas några kallrasskydd i själva skorstenen men jag är inte mer kompetent än att jag bara har en kamin själv.
Det skulle även kunna vara något fel i skorstenen, jag tänker att rökröret slår mot yttre manteln.
Tvivlar på att kaminen i sig kan orsaka ljudet, brukar inte finnas några kallrasskydd i själva skorstenen men jag är inte mer kompetent än att jag bara har en kamin själv.
Det skulle även kunna vara något fel i skorstenen, jag tänker att rökröret slår mot yttre manteln.
Vår skorstenshuv satt löst å det skramlade en del av blåsten.
Var uppe i går å tittade (å åtgärdade)
Själva huven var skruvad med fyra skruvar i skorstenens sidoplåtar (som var bockade), tre av skruvhålen var lite stora så skruven fick inte riktigt bra fäste.
Tog bort hela huven och skruvade dit två regelbitar innanför sidoplåtarna.
La tillbaka huven och skruvade fast den i reglarna.
Nu sitter den stadigt å låter inget.
Var uppe i går å tittade (å åtgärdade)
Själva huven var skruvad med fyra skruvar i skorstenens sidoplåtar (som var bockade), tre av skruvhålen var lite stora så skruven fick inte riktigt bra fäste.
Tog bort hela huven och skruvade dit två regelbitar innanför sidoplåtarna.
La tillbaka huven och skruvade fast den i reglarna.
Nu sitter den stadigt å låter inget.
Klicka här för att svara