Hej!

Håller på att koppla på ett uterum på husets befintliga värmesystem.

Uterummet ska ha vattenburen golvvärme medan övriga huset har vanliga radiatorer.

Nu är jag lite osäker på vilket skåp jag ska koppla in nya matningen till.

Dessa två fördelningsskåp har jag i tvättstugan.
Vilket är det lämpligast att koppla in sig på?
Varför ser det ut som att ena skåpet har dubbla matningar, och ett ojämnt antal fördelningar?
Tacksam för lite värdefull input!
Värmesystemets fördelningsskåp med flera rör och anslutningar i en tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmefördelningsskåp med svarta och vita rör och sladdar i ett vitmålat skåp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där ser ju mer ut som skåp för tappvatten.
Isåfall inget du kopplar golvvärmen till.

Olika antal kan ju bero på att du förmodligen bara har kallvatten till wc-stolen och tvättmaskinen.

Ska du koppla in golvvärme mot ett värmesystem med radiatorer behöver du sätta en shunt för att få ned temperaturen annars blir det lite väl hett om fötterna. Radiatorsystemet brukar jobba på framledningstemperaurer som åtminstone är 10-15 grader varmare än golvvärmen vid dimensionerande fallet.

Värmeskåpet är det skåpet med 3+3 matningar. Du får inte in en shunt i det skåpet dock.

oskar.valta oskar.valta skrev:
Ska du koppla in golvvärme mot ett värmesystem med radiatorer behöver du sätta en shunt för att få ned temperaturen annars blir det lite väl hett om fötterna. Radiatorsystemet brukar jobba på framledningstemperaurer som åtminstone är 10-15 grader varmare än golvvärmen vid dimensionerande fallet.

Värmeskåpet är det skåpet med 3+3 matningar. Du får inte in en shunt i det skåpet dock.
Kanon, tack. Från detta skåp kommer det gå en matning och en retur rakt under huset till ett eget skåp i väggen på uterummet där shunten, fördelaren osv kommer sitta.

• Gilla
oskar.valta
  • Laddar…
E Ellertz skrev:
Kanon, tack. Från detta skåp kommer det gå en matning och en retur rakt under huset till ett eget skåp i väggen på uterummet där shunten, fördelaren osv kommer sitta.
Låter som en vettig plan, lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.