5 213 läst ·
13 svar
5k läst
13 svar
Blir värmen blir stabil med inomhusgivare? Måste man koppla bort utomhusgivaren
Hej,
Vi har bergvärme sen några år tillbaka. Till den en utonhusgivare.
Jag går och svär när värmen går ner mellan 20 21. Blir väldigt rått och kallt i huset. Och maken när det går upp till 24-25. Det kan bli skillnad på nån dag så klart pga vädret.
Så vi pratade med rörmokaren om stt skaffa inomhusgivare för stt då en mer stabil värme runt 22 23 hela tiden.
Nu har de äntligen installerat den och vi valde 23 på den.
Men jag anser inget är annorlunda. Det är ju nu kallt och visar 20.9 inne. För stor marginal skillnad anser jag när man valt 23C.
1c hit å dit förstår jag. Tycker iaf inte det ska bli så kallt.
Har de kopplat del ellee glömt nåt I inställningarna eller behöver vi koppla bort utonhusgivaren? Tycker de borde gjort det direkt såfall
Vi har bergvärme sen några år tillbaka. Till den en utonhusgivare.
Jag går och svär när värmen går ner mellan 20 21. Blir väldigt rått och kallt i huset. Och maken när det går upp till 24-25. Det kan bli skillnad på nån dag så klart pga vädret.
Så vi pratade med rörmokaren om stt skaffa inomhusgivare för stt då en mer stabil värme runt 22 23 hela tiden.
Nu har de äntligen installerat den och vi valde 23 på den.
Men jag anser inget är annorlunda. Det är ju nu kallt och visar 20.9 inne. För stor marginal skillnad anser jag när man valt 23C.
1c hit å dit förstår jag. Tycker iaf inte det ska bli så kallt.
Har de kopplat del ellee glömt nåt I inställningarna eller behöver vi koppla bort utonhusgivaren? Tycker de borde gjort det direkt såfall
Nej, utegivaren skall vara kvar.
I mitt system parallellförskjuter innegivaren bara kruvan som utegivaren ger, dock kan jag i inställningarna i min pump välja hur stor påverkan innegivaren skall ha.
I mitt system varierar inte temperatuern mer än +-0,5 grad ungefär
Kanske bara behöver öka påverkan från innegivaren?
I mitt system parallellförskjuter innegivaren bara kruvan som utegivaren ger, dock kan jag i inställningarna i min pump välja hur stor påverkan innegivaren skall ha.
Hmm. Mejlade rörmokare. Får se vad han säger. För jag vågar nog inte ändra nånting utan att veta hur jag ska göra detZ Zaphod skrev:Nej, utegivaren skall vara kvar.
Inomhusgivare visar graderna som dne är i nu. I det rummet. Och ja det kan ju kanske vara lite under för i ett annat rum visar det lite mer.L largab skrev:
Men vill ändå inte få det så lågt.
Rörmokarna har agat ha 5 på alal element
Bortsett från sovrummen på ovanvåningen som vi ibland får sänka till 4 då det blir för varmt uppe annars men ja annars för kallt nereL largab skrev:
Har det blåst mycket hos er? I äldre otäta hus är det svårt att parera temperaturfall som beror på kraftig vind/blåst/ventialtion.
Ja det har blåst en hel del men de dagarna har det varit lite varmare.TotalControl skrev:
Men vilket som så ska det väl ändå vara 23 om det är det man satt det på. Vill ju aldrig få Det så där kallt
Om man ställer en termostat på "5" så används inte den. Dvs den är alltid (i princip) fullt öppen (brukar styra mot typ 26gr).
Jag skulle ta bort innegivare och höja temperaturkurvan så radiatorvattnet blir varmare som funktion av utetemperaturen.
Sedan justera ned termostaterna till 3-4 så de arbetar som de ska.
Men det finns nog andra som är allergiska mot termostater för att BVP ska arbeta med så låg framledningstemp som möjligt för att vara så effektiv som möjligt.
Jag skulle ta bort innegivare och höja temperaturkurvan så radiatorvattnet blir varmare som funktion av utetemperaturen.
Sedan justera ned termostaterna till 3-4 så de arbetar som de ska.
Men det finns nog andra som är allergiska mot termostater för att BVP ska arbeta med så låg framledningstemp som möjligt för att vara så effektiv som möjligt.
Blåst kan sänka temperaturen initialt rätt snabbt då vattenburna värmesystem är rätt tröga i sig. Men med innegivare borde man komma ifatt efter ett tag.
Låter som ni behöver hitta en bra lutning på värmekurvan först innan ni låter innegivaren börja styra.
Om det blir för varmt när det är kallare ute så är kurvan för brant. Då hjälper säkning av kurvan och kanske lite fipple med förskjutningen.
Problemet med att låta termostaterna styra är att bergvärmepumpen kan "storkna" när det stryps för mycket på värmekretsen.
Låter som ni behöver hitta en bra lutning på värmekurvan först innan ni låter innegivaren börja styra.
Om det blir för varmt när det är kallare ute så är kurvan för brant. Då hjälper säkning av kurvan och kanske lite fipple med förskjutningen.
Problemet med att låta termostaterna styra är att bergvärmepumpen kan "storkna" när det stryps för mycket på värmekretsen.
Puh nu blev jag helt snurrig sitter nämligen samtidigt och tjafsar med hantverkare om andra saker de gjort fel när de gjorde vårt badrum. Så det rä såå mycket info in i huvudet just nu.TotalControl skrev:
Blåst kan sänka temperaturen initialt rätt snabbt då vattenburna värmesystem är rätt tröga i sig. Men med innegivare borde man komma ifatt efter ett tag.
Vill man använda termostater på radiatorerna i samband med värmepump kan man ju skaffa en arbetstank (2-300 liter) så slipper pumpen storkna pga låg volym. Men blir ju sämre ekonomi i att alltid prutta ut varmare vatten än som behövs! Har en vän som gjorde så mot sin gamla on/off pump och resultatet blev väldigt jämn värme.
Klicka här för att svara