7 177 läst ·
6 svar
7k läst
6 svar
Pex eller kopparrör
När folk frågar om pex eller kopparrör så verkar folk bara svara vad dom tycker ser bäst ut och vad som kostar minst men jag skiter i det, jag vill ha det praktiskt och bra.
Så vad är för- och nackdelarna? Om jag bytar ut alla mina kopparrör i källaren med löddade kopplingar till pexrör tycker jag det verkar enklast men finns det någon anledning till varför jag inte skulle välja pex? Och om jag bara bytar dom till andra kopparrör (ska flytta en del saker) finn det då någon anledning till varför jag inte skulle använda klämringskopplingar som jag tycker verkar enklast?
Så vad är för- och nackdelarna? Om jag bytar ut alla mina kopparrör i källaren med löddade kopplingar till pexrör tycker jag det verkar enklast men finns det någon anledning till varför jag inte skulle välja pex? Och om jag bara bytar dom till andra kopparrör (ska flytta en del saker) finn det då någon anledning till varför jag inte skulle använda klämringskopplingar som jag tycker verkar enklast?
Det har ju funnits icke diffusions-tät PEX och det vill man absolut inte ha i ett värmesystem som ska hålla länge. Nu finns det väl tät PEX med folie i om jag läst rätt(?) En annan sak är att innerdiametern i PEX-rör blir mindre än för kopparrör med motsvarande ytterdiameter vilket ger ökat flödesmotstånd och minskad värmekapacitet. Gäller att välja lite grövre PEX för att kompensera. Klämringskopplingar kostar en slant så det blir billigare att löda om man kan och har utrustningen.
Klämringskopplingar funkar bra men det blir riktigt dyrt om du ska använder många. De kostar €€€€€€A Adkit skrev:När folk frågar om pex eller kopparrör så verkar folk bara svara vad dom tycker ser bäst ut och vad som kostar minst men jag skiter i det, jag vill ha det praktiskt och bra.
Klicka här för att svara