1 060 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Systemet töms inte
Hej!
Jag håller på att helrenovera ett litet matrum och tänkte plocka bort elementet. Det är ett enplanshus med en gammal kombipanna (Egor Duplomat från c:a 1980) i ett pannrum ett par trappsteg ner vid garaget. Det är ett enrörssystem med slottsventiler och alla element är i ungefär samma höjd utom ett som sitter högst i egen slinga precis utanför pannrummet. Jag har öppnat avtappningskranen längst ner på pannan och det har runnit ut en hel del vatten men nu har det slutat. Ändå är det fullt i elementen och sprutar ut när jag öppnar luftningsventilerna.
Vad är det för fel måntro?
Jag håller på att helrenovera ett litet matrum och tänkte plocka bort elementet. Det är ett enplanshus med en gammal kombipanna (Egor Duplomat från c:a 1980) i ett pannrum ett par trappsteg ner vid garaget. Det är ett enrörssystem med slottsventiler och alla element är i ungefär samma höjd utom ett som sitter högst i egen slinga precis utanför pannrummet. Jag har öppnat avtappningskranen längst ner på pannan och det har runnit ut en hel del vatten men nu har det slutat. Ändå är det fullt i elementen och sprutar ut när jag öppnar luftningsventilerna.
Vad är det för fel måntro?
Du måste öppna avluftningsventilen på elementen för att tömma dom, vatten hänger sig och kommer att klucka ut, det kanske går att stänga in vattnet i dom andra elementen, men då behövs foto på nedre och övre delen på ett element
Edit 3:a på den
Edit 3:a på den
Hej och tack för alla svar. Jag kommit på svaret själv. Utloppet ur pannan är på ovansidan och den är trots trappstegen ovanför elementen. Lite svåråtkomligt bakom pannan nedanför påfyllningskranen finns en plugg att skruva ur och där forsar det nu vatten. Det skulle nog suttit en kran där men förra ägaren råkade frysa elementet i garaget så han kapade den slingan.
Tack igen.
Tack igen.
Klicka här för att svara