3 739 läst ·
26 svar
4k läst
26 svar
Hur stänga av elpatronerna i pelletspannan?
Ja, men det är en helt annan sak.
Det finns säkert flera sätt att nå målet men ett som jag vet fungerar är att ställa pannan i eldrift, slå av patronerna på säkringarna eller brytaren och låta resten av pannan vara igång som vanligt.K Kalmarkille skrev:
För att de inte ska fastna tex.
Ja, det är ju en bättre lösning.
Jag tackar för all input som hjälpt mig : )
Något väldigt påtagligt och lika förbryllande är dock det faktum att huset blivit generellt kallare sedan jag stängt av pannan och enbart använder Nibe-beredaren som varmvattenförsörjare.
Mitt hus´uppvärmning fungerar så som att pannan värmer vatten som går till ett element i en central. I centralen, ovan elementet, sitter en stor fläkt som skickar varmluft ner genom en lufttrumma och sedan vidare ut under golven mellan reglarna och upp via ventiler under fönsterbrädorna. Ett s.k. "Nivis-hus".
Det innebär att även när jag har pannan igång på enbart eldrift, så är det bara för att värma tappvatten. Fläkten är inte igång och alltså portioneras ingen varmluft ut under golven alls.
Hur farao kan då huset bli svalare med pannan avstängd helt och varmvattnet serveras via beredaren istället??
Något väldigt påtagligt och lika förbryllande är dock det faktum att huset blivit generellt kallare sedan jag stängt av pannan och enbart använder Nibe-beredaren som varmvattenförsörjare.
Mitt hus´uppvärmning fungerar så som att pannan värmer vatten som går till ett element i en central. I centralen, ovan elementet, sitter en stor fläkt som skickar varmluft ner genom en lufttrumma och sedan vidare ut under golven mellan reglarna och upp via ventiler under fönsterbrädorna. Ett s.k. "Nivis-hus".
Det innebär att även när jag har pannan igång på enbart eldrift, så är det bara för att värma tappvatten. Fläkten är inte igång och alltså portioneras ingen varmluft ut under golven alls.
Hur farao kan då huset bli svalare med pannan avstängd helt och varmvattnet serveras via beredaren istället??
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om fläkten som flyttar varmluften varit avstängd så är det enbart värmeförlusterna från pannan och rören till elementet (jag antar att du menar någon värmeväxlare) som stått för någon eventuell uppvärmning, och det kan inte vara mycket.
- Fläkten har varit av hela tiden ja, och det är det som är märkligt. Den värme som alstrats av pannan och rördragningarna där i pannrummet, lär ju inte ha värmt upp hela huset.S scim skrev:
Självdrag i luftkanalerna?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Stänga av frysen när elpriset är högt. Risk att frysen pajar?
Vitvaror -
Finns det badrumsfläkt som man kan stänga av vid behov?
Ventilation -
Byta ut Nibe Fighter 410p - stänga av fläktar och kompressor
Värmepumpar -
Vad behöver jag åtgärda för att kunna stänga av vattnet i köket?
Kök -
Stänga av vatten blandare Älmaren IKEA
Tvättstuga