Hej på er! Jag bor i en lägenhet från 91. Vissa boende påstår att elementet i badrummet är kopplat på tappvarmvattnet? Låter minst sagt galet, är det någon som vet mer om detta? Tror att badrummet är en prefabricerad variant som lyfts på plats, men även detta är oklart.

Förr var det ganska vanligt att man kopplade handdukstork på tappvattnet för att den skulle vara varm året om. Sen är det inte ovanligt att någon bytt ut torken mot en radiator vid någon renovering.
Så, omöjligt är det inte. Dock inte tillåtet med dagen regler.

Går det att följa rören och se vart dom är kopplade? Är radiatorn varm även på sommaren när vanliga värmen i huset är avstängd/går på sparlåga?

Jag har bott i ett studentrum där ett minimalt element i badrummet var kopplat till varmvattenledningen. Så visst förekommer det. Om det är utanpåliggande rör borde det vara ganska enkelt att se om så är fallet.

Jo, det förekommer. Brorsan hyrde en lägenhet där värmen och varmvattnet var ett gemensamt system.

Tack för svar! Rören är inte utanpåliggande. Nu har jag lyckats hitta gamla ritningar som låg i undercentralen. Som jag förstår det är varmvattnet kopplat till radiatorn och sedan tillbaks till ett rör som leder varmvattnet tillbaks till VVB. Den ritningen som hör till mitt badrum nämner inget om en radiator, men ritningen på ett snarlikt badrum i samma hus gör det. Båda är bifogade. Den lilla avstängningsventilen borde stänga av vattnet från radiatorn. Har jag fattat rätt tror ni?

• Gammal ritning av VVS-installation i badrum, visar anslutningar för varmvatten och avstängningsventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal byggritning av badrum med markerade röranslutningar och måttangivelser.
    Skapa konto
  • Närbild av rörkopplingar i en undercentral med avstängningsventil märkt "BALLOFIX".
    Skapa konto
  • Röranslutningar och en liten avstängningsventil inuti en undercentral, med isolerade rör och anslutna slangar.
    Skapa konto
Det är så jag också förstått att systemet fungerar. Om man stänger av elementet så får man ett rör med stillastående ljummet vatten där det kan ske tillväxt av legionella. Därför gör man inte längre så. Av den orsaken bör du inte stänga av elementet helt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.