Peter2400
Peter2400: [citat] Om du kopplar in en shelly 1PM, så kan du få en pushnotis när beredaren värmt klart. Då kan du även se hur mycket beredaren förbrukar. https://shelly.cloud/shelly-1pm-wifi-smart-relay-home-automation/
4 svar · 1,9k läst
·
prototypen
prototypen: Det är bara att sätta en elmätare för beredaren. Protte
23 svar · 6,9k läst
·
Y
Yunus180701: [citat] Tack för info. Har ej testat ännu men. Blir väl till helgen.
2 svar · 1,2k läst
·
hscn
hscn: Mina återbrukade radiatorer har jag provtryckt, ger åtminstone en indikation om skicket. Det är mer än tio år sedan, har för mig att jag testade med 3 bars tryck. Samtliga som höll tätt fungerar fortfarande. Om du prövar, tänk på att fylla radiatorn med vatten innan du trycksätter. Blir en rejäl smäll om godset brister med tryckluft i radiatorn.
6 svar · 1,1k läst
P
Per_2014: Spola ur säkerhetsventilen några gånger. Antingen har det hamnat smuts i ventilen eller så har den inte använts på ett tag och du kan behöva motionera den några gånger för den ska sluta tätt. Annars har den pajat. Håll litr koll på den över några dagar.
1 svar · 1,1k läst
I
Izze: Tack...undrar vad det är för adapter de har på den, om det är någon, lite svårt att se på fotot? Jag var lite otydlig och det jag vill är att koppla in ett vanligt styrbart 24V ställdon till ventilen (som LK kallar Termostatventil ). Tack iaf :-)
2 svar · 1,1k läst
·
daggberg
daggberg: Efter samtal med energirådgivare och införskaffad kunskap från fuktcentrum med artiklar som: http://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/5_02_20.pdf Blir det ett träbjälklag med ca 200mm isolering, träbjälklaget isoleras även från krypgrunden likt beskrivet ovan. Markytan rensas på organiskt material och kläs sedan in i plast. Dränering kommer ske.
7 svar · 3,9k läst
D
Daniel 109: Det är ju ett smidigt sätt att få till ett bra gränssnitt för inställningar utan att stoppa in displayer och knappar.
3 svar · 1,4k läst
A
Avemo: 70 W/m² är en tumregel som fungerar även för lite sämre isolerade hus. Det skulle för dina 22 m² ge runt 1500 W. Antagligen klarar det sig med lite mindre. Men det är inga egentliga nackdelar med att ta i i överkant. Behovet varierar med hur väl isolerat rummet är.
3 svar · 608 läst
K
kest: Med en shunt FS36 mini eller liknade kan du ställa VVB på 50 grader. Shunten sköter tempen på slingan till önskad temp. Ha rör fram till shunten från beredaren om du matar varmare. Shunten & pumpen sköter tempen på slingan. Fundera på om du vill ha en utbyggbar shunt för framtida golvvärme nere... Bara o bygga på i så fall. Man behöver givetvis ett expansionskärl och bygga om VVB
9 svar · 1,7k läst
·
S
Anonymiserad 255302: Hej, hur gjorde du till slut? har precis lagt in vattenburen golvvärme i hela 1plan och låter elradiatorer vara kvar på 2a plan. Kör du med endast med Nibe’s inomhusdel du nämnde eller har du köpt ytterdelen också? Kan man kombinera ute/innedel som man vill?
10 svar · 3,1k läst
·
W
WoodenRanger: Hej alla hjälpsamma! Ska självklart återkoppla om än lite sent.. Eftersom VVS inte är min starka sida fick rörmokaren komma hit och kolla på pannan. Det var helt enkelt en hel del luft i systemet så nu när det är borta går pannan lugnt och fint. Tycker väl i och för sig att rörmokaren när han installerade pannan kunde visat hur och nämnt att jag borde lufta den när den vart
14 svar · 2,9k läst
·
J
Josth: Oj vilken hög årsförbrukning särskilt med hänsyn till storleken på huset. Det kanske står i norra Norrland? Antingen väljer man frånluftsvärmepump eller FTX-ventilation, det går inte att ha båda på samma gång. Om man har luftvärme och vill fortsätta med det finns det vad jag känner till två olika aggregat att välja: Alig VB250L samt LVAC. Den luftström som går genom ett
1 svar · 889 läst
S
Skystalker: [citat] Tackar! Funkade perfekt.
2 svar · 2,5k läst
·
Magrand
Magrand: Den här passar https://www.rskdatabasen.se/kategori/reglerventilerovrig-armatur/radiatorventiler/reglerdel-termostat/ravl-2950-4819050-22
1 svar · 2,7k läst
·
Beckvall
Beckvall: Otroligt! Efter byte av 2 rör nere vid acumulatortanken så är samtliga element jämn varma och luftades ur väldigt fort. (Tidigare 2 veckors luftande)
5 svar · 2,4k läst
·
iain90210
iain90210: Hej! Är det ngn som vet hur man kontrollerar offeranod på en Albin Villa Combi 720. Till att börja med hur kommer man åt den? Tack
0 svar · 1,3k läst
P
Putte 9497: Byt ventilen innan den springer läck helt
4 svar · 3,5k läst
·
B
Bergo: Någon som känner till dessa? Vi har purmo idag, håller på bygger övervåning och min röris beställde hem henrad, är dem lika bra som purmo? Skiljer det mycket pris? Jag trodde min röris skulle köpa hem purmo såklart hmm
0 svar · 1,7k läst
useless
useless: Vrider du upp dom på max så kan du nog räkna med att dom aldrig stänger.
3 svar · 6,8k läst
·
Maxwells demon
Maxwells demon: Lite märklig fråga kan jag faktisk tycka. Står det så ordagrant i uppgiften? "Kalldrag" har ingenting med radiatorn att göra utan det är har med lufthastigheten att göra in i inblåset. När kallare luft än hudens temperatur träffar huden så upplevs det som obehag. Hastigheter under 0.15 m/s brukar inte upplevas som problem. De man kan göra är att ändra tilluftsdonen så inte
3 svar · 1,2k läst
L
lostinsweden: Är det gjutjärns radiator? Vi byte ut ett gammalt gjutjärns panel radiator mot en nyare och får inte als samma värme trots att den nyare är dubbel.
7 svar · 1,6k läst
·
yonna
yonna: Tack för svaren. Inser att en estetisk lösning inte är att tänka på. Dessutom får jag väl ha två enheter för att få till önskad effekt och det blir bra mycket dyrare.
6 svar · 920 läst
E
Edgarsven: [citat] Klart att Värmepumpsforum duger för att diskutera. Jag tyckte bara att vi kan försöka svara på frågorna här först. Värmepumpsforum är bra om du kan mycket och vill gräva ner dig i tekniken. Allt övriga får vi kalla historia och går vidare framåt i stället. Jag kan ha missförstått en hel del också. Kan tillägga att när servicekillarna var här med min nya kylmodul och
44 svar · 22,7k läst
·
T
torusy: Ifall någon annan skulle hitta denna tråd i framtiden kommer uppföljning här: ESBE VRG131 Shuntv. 11600800 DN20 har i princip samma egenskaper som den shuntventil Nibe rekommenderar som ersättningsprodukt. Skillnaden att Esbes kostar 500kr, den andra ca 1500kr. ESBE shuntventilen är några millimeter kortare än originalet på pannan, gick fint att montera ändå. [bild] Nu blir det nog en
3 svar · 3,6k läst
·
J
jonaserik: [citat] Jepp då gick nog luften i väg , det är samma som jag fick på min i matkällaren ( frikyla från hålen ).Hoppas det håller sig nu
9 svar · 6,0k läst
·
T
thomasek: Då fick jag bekräftat mina tankar, bra tips med fogmassa. Tack!(y)
2 svar · 1,3k läst
B
BoLindqvist: Nu har jag beställt ett nyckelvred. Tyvärr kan jag inte stänga av övriga element då det är en massa slottsvred som sitter fast,
10 svar · 3,9k läst
·
K
Kurtivan: Bytt till en ny hyfsat likadan från ESSBE medan jag duschade i elementvattnet :)
6 svar · 1,4k läst
·
JLyck
JLyck: [citat] Ja, så vart det i vårt förra hus med fjärrvärme. Samma som på bild. Orkade inte gå ner igårkväll och ändra.
17 svar · 2,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.