Värme allmänt
hjalle74: Bara att stoppa värmepumpen, ev circ pump mm...sedan om du har några ventiler på radiatorrören ut från vp, stäng dem med. Sedan beror det lite på var denna radiator du vill lossa sitter, är det övervåning kommer inte mycket vatten sticka, men skaffa plugg, ta närbild och åk till ex. Dahls och köp att plugga rören med. När detta är klart, återställ i bakvänd ordning...lufta lite
InsidersUnited: Du kommer ha 24-28c även på vår/höst när solen är framme. Har akitekten tänkt till och anpassat takutsprånget så kanske du klarar dig, men annars kommer du få sätta in en ac. Se till så du har mindre öppningsbara fönster som sitter bra till (och det inte kan regna in igenom) som kan öppnas för tvärdrag under sommaren.
BennyE: Hej alla, Tack för alla inlägg och svar ni gjort! Det tillhör sunt förnuft att återkoppla om hur det gått; pumpen snurrade och lät korrekt men den pumpade inte runt vattnet - kanske sitter någon axel som inte snurrade?! Förmodligen har värmen "vandrat" runt i radiatorerna genom självtryck. I vilket fall som helst så bytte jag pumpen och nu fungerar den. Ha en underbar kväll!
docfoetze: [citat] Du upplever inget knarr mellan golvvärmeplåtarna som är förbundna med aluminiumtejp?
SkaneErik: Det låter som det bästa alternativet är att montera en liten varmvattenberedare så nära tappstället som möjligt. Beredaren matas med varmvatten från vanliga värmepannan. Det räcker med en sån här liten en: https://www.rinkabyror.se/artikel/nibe-nibette-5l/
Zompan: Tack, ska kolla med dem se vart man landar. Rätt prisvärt om man gör det mesta själv.
camsod: Hej alla! Jag fick svar från gnosjö att det beror på öppet fönster läge, har stängt av det för någon dag sedan, tror det funkar nu, kolla på gnosjö klimatprodukters hemsida ni som har detta problem, där finns en film längst ner mvh Camilla
Stegatorparn: Fjärrvärmen och vedpannesystemet borde vara sammankopplade på något sätt eftersom de försörjer samma radiatorsystem. Har fjärrvärmen ett eget expansionskärl och egen växlare för tappvarmvatten? I så fall borde det sitta stängda ventiler mellan systemen. Till frågorna. 1. Osannolikt, jag får inte ihop logiken. 2. Tycker det verkar långsökt med den omfattningen. Snarare läckage
Stegatorparn: Ratten på ventilen vrider man medurs för att strypa värmeflödet och därmed minska värmeavgivningen. Inte lika bekvämt som en termostat, men det går att justera till önskad temperatur.
jonaserik: [citat] Jepp trycket underifrån gör att det blir tätt, o-ringen sitter på topp samt att det kan vara lite skit där med så det tätar vid fullt öppen
Chrally: [citat] Vinner man mycket av att isolera 6-7 meter? Är ju fortfarande runt 8-10 meter kvar till pannan som förblir oisolerat, risk för kondens vid isolering?
ingemarlundgren: Har nu motionerat piggarna , ingen verkade sitta fast. Vad blir nu nästa steg för att åtgärda kalla slingor?
Maxwells demon: Kolla här. Mottagare https://www.heatmisershop.co.uk/16a-wireless-electric-heating-receiver-rf-switch-16a/ Termostater https://www.heatmisershop.co.uk/heatmiser-neoair-v2-wireless-smart-thermostat/
Maxwells demon: Hej. Vet någon om det finns någon liknade ventil som denna i Sverige? Verkar inte finnas på IMI svenska sida. Alltså en deltastyrd ventil för kyla. https://www.imi-hydronic.com/sites/EN/international/products/balancing-control-actuators/control-valves/combined-control-balancing-valves-small-terminal-units/TA-COMPACT-T/31b3a1e5-4417-4157-bd62-3f789cd85b3e
NoOne2k: [citat] Självklart är det möjligt att köpa en vattenmantlad kamin och docka den mot en acktank. Frågan är om det går att räkna hem den investeringen och det ska även lösas praktiskt. Skulle tro att jordvärmen är så pass billig i drift att det blir svårt att räkna hem investeringskostnaden. Bättre att elda i den befintliga kaminen. Jag hade en liknande fundering när jag planerade
Papphammar666: Innan jag slängde ut alla radiatorer från 4 år gammal Gnosjö så hade nästan alla rattar gått av så tång manuvreades dom med efter 1 år ... och tyckte att endast när det stog på max som dom blev varma Gnosjö skulle kunna haft av på knapp endast
Krilleman: I lägenhet ingår ju värmen 99% av fallen. Känns dumt att investera i smarta termostater... Det finns så mycket mer annat än styrning på värme jag skulle lagt pengarna på i LGH i första hand. (y) Kanske du vunnit på euro jackpot? https://www.svd.se/halv-miljard-till-svensk-rekordvinnare
prototypen: Det är egentligen ingen skillnad på låg eller högtemperatur, bara hur stora element är i förhållande till rummet. Om man tilläggsisolerar så kan ett högtemperatur bli ett lågtemperatur. Ställer man en soffa och hänger tjocka gardiner framför elementen så kan ett lågtemp bli ett medeltemp. Golvvärme är ju ett superlågtemperatur system då hela golvet är element. Protte
beka73: Nu jag har fixat värmen igen, igår kom service killen och konstaterade att pumpen var kass, så han hade en pump , men han var så trevligt och förklarade till mig hur man bytter om jag hittar billigare än den han hade. som ska kosta mig 1500 kr ,för jobb betalar jag inte eftersom ordinarie service en gång per år. Men bestämde att ta den cirkulation pumpen , och började bli varmt direkt
simong: [citat] Ska kolla på det. Cirken får vara på. Jag har bypass på fördelaren. Kan nummer 6,7 eller 8 hjälpa eller vara problemet till ljuden? När systemet kopplades in så stängdes dem, tänker om de inte är helt öppna nu pga misstag. Ska pröva att skruva lite
Kalle91: Kan nämna att det läcker lite vatten från Skvallerröret. Läste runt lite på äldre trådar av andra som haft liknande problem och någon nämnde att det kan vara så att "värmeslingor i pannan läcker in kallt vatten" och att det då visar sig genom bland annat att ett skvallerrör sitter och droppar. Vilket det gör för min del
Stegatorparn: Japp, du har helt rätt, det är 2-rörskoppel. Förstorade inte bilden utan gick på TS uppgifter.:oops:
Flukie: Tack för era svar, åker till rörmokarn å kollar om jag kan få köpa insatser och verktyg där och ger mig på det vid tillfälle
Totte lille: Firman hade en gammal katalog från 1972 då var gods tjockleken på wicu 15mm rör 1,5 Alltså tjockväggigt Så du behöver inte oroa dig
Åsa Lund: Energiteknikern på jobbet säger att Skåne har "permafukt" under vinterhalvåret
Daniel 109: Värmekamera borde funka. Lättast sannolikt på vårkanten.