Värme allmänt
Åsa Lund: En takfläkt är mer effektiv än du tror. Dessutom kan den blåsa luft åt två håll, uppåt eller neråt, och med olika hastigheter.
EasyCash: [citat] Tack för ditt svar. Kan man ta bort den vita plastdelen enbart eller sitter det i ett stycke? Under tiden letar jag efter detaljerade anvisningar på hur man gör. Vill inte börja skruva och få vatten sprutandes överallt. Du kanske också vet hur man får upp värmen till övervåningen som har radiatorer. Försökt med att lufta (om jag gjort rätt) men det verkar som att värmen
Vector: Om det inte är någon isolering mellan mark och rör så måste ju värmeläckage vara stor från dessa rör.....
beemwepaouer: Kom på att jag ju har ett till komplett element att undersöka. Så jag tog av termostatventilen och jämförde, båda piggarna åker ut lika mycket då justeringen är på maxflöde, så termostatventilen är på max. Återstår väl bara ifall det blir någon skillnad om man skiftar flödet in i fördelaren. Någon som vet om det är viktigt med flödesriktning då fördelaren är monterad
lostinsweden: [citat] Hej Det kan vara placering och rördragning runt din panna som gör att den samla värme. Om du läser instruktioner på Laddomaten så ges några exempel av rätt inkoppling och fel inkoppling där pannan behåller värmen. Är din panna kopplad på toppen av dina tankar? Är expansions kärlet inkopplad vid pannan? Är tankarna inkopplad diagonala?
thomas33: Välkommen till ByggaHus! De har kanske fortfarande mest järnrör eller läckage och fyller på ofta och då använder detta för att förebygga beläggningar? Med koppar- eller pex-rör i ett tätt system finns det ingen anledning. Vattnet "dör" efter ett tag när syret försvinner och därmed inga problem.
Erik4: Delen kom idag och nu blir handdukstorken varm som den borde. Tre år senare. ☺️ Lösningern, anlita inte dåliga hantverkare. Antingen missade han att montera delen och slängde den/tog med sig den eller så saknades den men han påtalade inte det så vi kunde fixa det med en gång. Man får göra mer jobb själv helt enkelt. Och har tillverkaren ett telefonnummer för teknisk support kan
virenoverarvilla: Hej! Vi har en Alterna Divario handdukstork (kombinerad el/vatten). Elpatronen gick bra att montera och den håller tätt. Däremot vill inte ventilen Alterna Lusso L2 hålla tätt vid inkoppling. Ska det sitta någon packning mellan ventilen och handdukstorken? för vi fick ingen sådan med i paketet och det står ingenting om det på monteringsanvisningen. Om man tittar på bilden så är det
Nicktim: [citat] [citat] Verkar kommit igång nu. Är du vvs’e så man möjligen kan ställa en helt annan fråga?
Panelmannen: Hur gick det sen? Står inför samma frågeställning och tänkte höra hur du gjorde @slug68
jonaserik: Snurrar pumpen , under den vita knoppen på vänster sida sitter det säkert en liten pigg , har du kollat att den inte är inne och inte vill gå ut ( ute då kommer flödet att bli ) En klassiker med pump som kleggar och inte vill snurra efter att varit avstängd länge. Speciellt med glykol kan det hända då den är fet. För att kolla pumpen invändigt. så lättar du på trycket, tömmer ur
Karlia: Om elementet är varm i hela överkanten kommer det in varmt vatten, nederdelen får vara kallare, där är vattnet på väg tillbaka och har avgett sin värme. (hade/har problem själv, läste på och frågade här för något år sedan. Kan inte påstå att jag kan någonting om värme men efter att ha luftat, motionerat piggen, bytt tätningslister i fönstren kan jag komma upp till ca 19
jonaserik: [citat] Läste inte skylten, har t princip bara sett 3-fasare
Trrttsch: Tack för hjälpen. Av någon anledning står det alltså fel i byggbeskrivningen.
Segge: Ok så det är så det funkar. Ja då lägger jag ner dom tankarna. Det är nog det södra sovrummet på övervåningen som kan ha behov av kyla några dagar per år. Men då löser jag det med en portabel AC ifall behovet blir för stort. Tack för svar.
Andreas Patrik: Ser också ut som piggarna sticker ut olika långt, har de fastnat? Testa tryck ner dem och se om de kommer upp igen
Staffans2000: [citat] Det borde det. Vi borde också haft ett fullgott beredskapsförråd av skyddsutrustning för bla. pandemier, det borde också vara dödstraff på att slå ihjäl och stycka tonårstjejer etc... Säker är inte alltid vad de borde vara. Staffan
GoC: Knacka försiktigt på tappen med en hammare och vrid fram och tillbaka med en bra polygriptång. Du kan garanterat vrida loss den med tillräckligt mängd kraft och våld. Lite olja på tappen som kan få trånga in en stund
Plutus: Det är pexrör och gott om möss mellan isoleringen och golvspånet (i de rum som ännu inte är fixade) men det låter som det måste till något skydd då.
Ace83: [citat] Ingen fara :) Läste på något forum ( kommer inte ihåg om det vara byggahus) att tilluften borde bli varmare om man sänker hastigheten på tilluften. Pga luften har mer tid på sig att värmas upp genom värmeväxlaren eller något liknande resonemang. Jämfört om man har högre hastighet på tilluften.
InsidersUnited: Gör det enkelt, 22 mm i stam och 15 i sticken. Tror du behöver 2 stammar men det beror på hur stort yta du ska värma.
peterstp: Hej, vet någon vilken insatsventil detta är? Sitter en mma termostat på. VVS firman visste inte vilket fabrikat insatsen är. [bild] [bild]
messijah: [citat] Ja i garaget så är enbart väggarna isolerade. Men pumprummet som står i garaget är helisolerat.
Leafy: [citat] Har en lokal firma här i krokarna som tipsade mig om LK:s system med, tror de säljer Uponor och LK så klart de är partiska men å andra sidan är det rätt skönt ibland med att bara betala någon och komma hem till en färdig lösning efter att ha jobbat själv . Tid är pengar och är hellre med lillgrabben när jag är ledig än sitter med huvudet i en vägg och meckar
Thomasjennyolsson: Hoppas detta är till hjälp