Byggahus.se

Orkidéer och element?

1. Åsa Lund
    Husägare · Skåne · 4 278 inlägg

Åsa Lund

Husägare
    Jag köpte fyra fina orkidéer med rosa blommor på för en dryg månad sedan. Satte två i varje köksfönster.

Nu har en orkidé tappat alla utom en blomma, en orkidé har bara tre blommor kvar medan de sista två orkidéerna har samtliga blommor kvar.

Beror detta på att de första två står ovanför ett element? Det är enda skillnaden som jag ser det. De står i samma rum och har vattnats lika ofta /sällan.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20201211_131404.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20201211_131416.jpg

2. B
    Medlem · Stockholms län · 17 724 inlägg

BirgitS

Medlem
    De verkar vara känsliga för varm och torr luft i alla fall så vi försöker alltid ställa våra så att blad och blommor är över fönsterbrädan och inte sticker ut i det varma luftdraget från elementet. Eftersom det är en tropisk växt så antar jag att de inte heller gillar att komma åt kalla fönsterrutor så det kan vara lite trixigt att placera dem ibland. Om ljusen i stakarna blir varma så får de inte komma åt dem heller, det har orsakat en brännskada på några blad under åren här.

Sen kan de ju ha misshandlats i affären också, det är ju svårt att veta. Svårt att se på bilderna men det ser ut som att det inte är så många blad på de som har få blommor.

• Laddar…
  3. Staffan2000
    Banned by Bo · 7 916 inlägg

Staffan2000

Banned by Bo
    De gillar definitivt inte torr och varm luft. Stäng om möjligt av elementet och sätt några fat med vatten brevid för högre luftfuktighet. Några små datorfläktar som cirkulerar luften gillar de också. Vattna med rumstempererat regnvatten genom att doppa dom i en spann var fjortonde dag på vintern och dubbelt så ofta på sommaren, lite beroende på hur de är placerade. Passa samtidigt på att skölja av bladen samt eventuella luftrötter med en kopp. Låt dem droppa av innan du ställer tillbaka dem, för de avskyr att ha det blött om fötterna. Ger du dom rätt förutsättningar kommer de att växa ordentligt och blomma i månader med minst dubbelt så stora blommor.

Staffan

• Laddar…
  4. Jiji
    Medlem · 1 291 inlägg
    Fast det där ser ut som phalenopsis och de är inte så kinkiga. Om du köpt dem i dyr blomsterhandel för mkt pengar typ 150 - 175kr st eller mer, tycker jag att du ska klaga. Om du köpt dem på växtvaruhus eller daglivaruaffär är det förväntat. De gör nya stänglar och nya knoppar. Vattna inte för mycket. Jag sätter mina i blöt lite då och då i diskbaljan.

Bäst är så klart att inte ha varmt element under, eller direkt sol på sommaren men efter som de ofta är nästan överblommade när man köper dem på tex mataffären är det inget konstigt att de tappar blommorna. Det kommer nya. Ha bara lite tålamod. Jag brukar ställa dem bakom en gardin eller så tills de gjort nya knoppar.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.