Hej!
Till att börja med har jag sökt runt över det världsomspännande intranätet efter hjälp- då min VVSare inte tycks ha tid att åtgärda problemet
. Jag är helt novis på detta, och kan därför skriva lite luddigt, men vi kör! 
Vi har ett LK- golvvärmesystem på ca 30 kvm, 2 rum, 2 slingor? som installerades för ca 6 månader sedan. Golven är nu riktig kalla. Tempen vid fördelarshunten är 16 grader. Känner jag längs röret för tillopp, är det kallt ganska långt bort, ungefär tills det är förgrenat med mina äldre rör till radiatorerna på ovanvåningen (som är varma o goa).
Jag känner att cirkulationspumpen går och den står på max.
Har en S2 rumstermostat som är ställd på 22 grader- men vi har bara 19 grader. Enligt manualen ”kallar den på värme” (lysande diod) mer eller mindre alltid.
Kikar jag i skåpet så ser jag att det är flöde på slingorna, ca 3l/min men även där visar temperaturen 16 grader. (Skåpet är förberett för fler slingor)
Jag har inte fått någon dokumentation på min golvvärmeanläggning
Värmesystemet är en luft-vattenvärmepump Nibe F2120 -8 installerad 2017.
Slänger in lite bilder så kanske det underlättar.
röret uppe i hörnet med den röda kranen är tillopp, det är varmt bara nån decimeter ner efter kranen.
Till att börja med har jag sökt runt över det världsomspännande intranätet efter hjälp- då min VVSare inte tycks ha tid att åtgärda problemet
Vi har ett LK- golvvärmesystem på ca 30 kvm, 2 rum, 2 slingor? som installerades för ca 6 månader sedan. Golven är nu riktig kalla. Tempen vid fördelarshunten är 16 grader. Känner jag längs röret för tillopp, är det kallt ganska långt bort, ungefär tills det är förgrenat med mina äldre rör till radiatorerna på ovanvåningen (som är varma o goa).
Jag känner att cirkulationspumpen går och den står på max.
Har en S2 rumstermostat som är ställd på 22 grader- men vi har bara 19 grader. Enligt manualen ”kallar den på värme” (lysande diod) mer eller mindre alltid.
Kikar jag i skåpet så ser jag att det är flöde på slingorna, ca 3l/min men även där visar temperaturen 16 grader. (Skåpet är förberett för fler slingor)
Jag har inte fått någon dokumentation på min golvvärmeanläggning
Värmesystemet är en luft-vattenvärmepump Nibe F2120 -8 installerad 2017.
Slänger in lite bilder så kanske det underlättar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
röret uppe i hörnet med den röda kranen är tillopp, det är varmt bara nån decimeter ner efter kranen.
Renoverare
· Kalmar
· 3 052 inlägg
Prova att sänka på pumpen då högt flöde nödvändigtvis inte ger hög effekt antar att allt är luftat?
Är den svarta horisontella ratten under pumpen och termometern inskruvad helt, i mellanläge eller helt utskruvad?
Vf ventilen ska vara öppen. Kolla så att returventilen är utskruvad. Kolla sedan så att ventilen i metall på andra sidan om styrventilen är utskruvad. Sprinten på styrventilen ser ut att sitta rätt långt ner. Det kan vara en synvilla. Men innan du går vidare så kan du skruva in styrventilen helt. Då är den fullt öppen. Troligen kommer det fortfarande ingen värme in i shunten såvida ingen av ventilerna ovan varit fel inställda. Stäng sen av pumpen på shunten och kolla om tempen ökar hyfsat fort och även sprider sig upp till pumpen.
Okej!F Freddan-70 skrev:Vf ventilen ska vara öppen. Kolla så att returventilen är utskruvad. Kolla sedan så att ventilen i metall på andra sidan om styrventilen är utskruvad. Sprinten på styrventilen ser ut att sitta rätt långt ner. Det kan vara en synvilla. Men innan du går vidare så kan du skruva in styrventilen helt. Då är den fullt öppen. Troligen kommer det fortfarande ingen värme in i shunten såvida ingen av ventilerna ovan varit fel inställda. Stäng sen av pumpen på shunten och kolla om tempen ökar hyfsat fort och även sprider sig upp till pumpen.
Skruvade in styrventilen helt imorse. Stängde av pumpen och väntade ca 20 min. Absolut ingen temperaturökning. Fick fatt på VVSaren idag, men inget större intresse. Bad om att få papperna på mitt system. Får se om det händer något..
Och när du gjorde den manöver, hade du kollat så att returventilen samt ventilen motsatt sida på styrventilen var öppna ? Annars gör det igen med med dessa öppna. Om de var öppna får du kolla nästa sak. Sätt max temp begränsaren fullt öppen och tar du bort sprinten till styrventilen kan du ta bort den delen. Kolla innanför mot ratten så att inte den piggen inne vid svarta ratten är knäckt. Då kan den inte trycka in ventilen oavsett hur du än vrider ratten.
Nu ser det ut att kunna finnas ett slut på detta. Har varit i kontakt med VVS-aren som har tittat här. Tydligen har det blivit någon miss vid installationen.
Är detta en t-koppling som är pluggad? Eller en ventil av något slag?
Är detta en t-koppling som är pluggad? Eller en ventil av något slag?
Logga in
Skapa konto
Ingen aning vad det är, men den ser inte ut likadant i alla ändor, så troligen inte ett vanligt t-rör. Vart sitter den?
På sista bilden i mitt första inlägg, där man ser kulventilen uppe i hörnet, precis höger om den. Där är också förgreningen till radiatorerna och golvvärmen i badrummet. Den gamla kombipannan stod nämligen i det hörnet innan, men om det var tillopp eller retur inkopplat där, vet jag inte. En kollega pratade om äldre ventiler/cirkulations...nånting, med en kula i?F Freddan-70 skrev:
Förstår inte varför man inte funktionsprovar så att den primära sidan cirkulerar fram till shunten när man har kopplat in och installerat en produkt. Det ska ingå i installationen. Att flödet i slingorna funkar är ju uppenbart pga flödesmätarna men det måste ju funka på primära sidan med innan det blir varmt. Nånting blockerar iaf flödet fram till shunten så mkt kan jag säga
Redigerat:
Inte ovanligt med balansproblem i gamla hus. Din primära pump kanske levererar för lite tryck för golvvärmen.
Då snurrar vattnet för snabbt i slingorna och primärvattnet kommer inte in.
Finns inställningar på VF ventilen som kan hjälpa att ställa in. Dock inget jag tror du fixar själv..
Då snurrar vattnet för snabbt i slingorna och primärvattnet kommer inte in.
Finns inställningar på VF ventilen som kan hjälpa att ställa in. Dock inget jag tror du fixar själv..
okej! Trycket, är det manometern på expansionskärlet (1bar) du menar då? Eller mäter man på annat sätt?O Ovation skrev:
Förstår jag rätt om VF ventilen bestämmer hur mycket som ska återcirkulera tillbaka i slingan istället för att gå till retur? Om så är fallet, skall denna då stängas något för att tillåta ”nytt vatten” komma in på primärsidan?