Behöver få till en större ackumulatortank primärt för att jag har problem sommartid då solvärmen ger betydligt mer än vad tankarna idag klarar at ta emot vilket leder till kokning alldeles för ofta. Vill också få till en bättre styrning till solvärmen.
En positiv bieffekt blir ju komfortablare eldning.

Idag har jag 2st runda tankar på 1000+750L tänkte ta bort dessa och ersätta med en rektangulär tank. Den skulle då kunna bli ca 1x2x1,95 (breddxlängdxhöjd). Har då räknat med 40cm isolering på toppen, 25cm på sidorna och 5cm i botten.
Öppen expansion placerad på vinden.

Huset värms med golvärme via kulvert, garaget värms också med golvvärme till detta finns en lgh ovanpå garaget som värms med radiatorer så det är alltså tre olika ställen som ska värmas.

Varmvatten tillverkas med en plattvärmeväxlare. Här hade det varit bra med vvc-funktion till huset. Det saknas idag.

Det jag undrar över är hur själva tanken ska utformas för att få den så optimal som möjligt. Ev också förberedd för vp i framtiden.

Hur högt hus har du? Det blir kanska stora krafter.

Det är jag medveten om. Arbetstrycket ligger på ca 0,4 vid takhöjden i pannrummet.

Jag kommer tillverka den själv.

Själva tanken inkl dess förstärkningar är inte det jag söker lösningar på. Snarare placering av in/utlopp, slingor osv för att få en bra och väl fungerande tank.

Försök få tag i en beg oljetank sen får du förstärka en del så den håller. Jag skulle satsat på grova anslutningar så det blir låga flöden i tanken och nån slinga behövs ju inte om du har TWA om inte solen behöver nån då förstås.

Vet inte riktigt om det går att få till två och vvc på nåt bra sätt?

Solen behöver ju slinga/or Alternativt ytterligare en vvx. Idag har jag tankarna seriekopplade och en solslinga i varje kopplade till en trevägsventil.
Hur skall slingorna placeras i tanken? Har läst om något som kallas för stratifieringsrör som ska bidra till bra skiktning men hittar ingen info om det.

Är det inte bättre ladda via växlare då kan du ladda toppen till hög temp som räcker till vv och när den gjort det växla om och ladda hela tanken.

Fast det kan jag väl göra med 2 slingor också?

Klart det går men slingorna kostar en del.

Jag tänkte isf ta de slingor jag har i dom gamla tankarna.

Då blir det annat kör på slingor men varför bygga helt ny tank är det inte enklare docka på en till tank mot befintligt system tankar finns ju beg för nästan ingenting.

Det är helt enkelt fråga om platsbrist.

L
Eftersom du har 1750L som kokar ibland så måste du rätt mycket panel på taket , min 200L
VVB som laddas till +85C räcker i 3 dygn innan frugan morrar om dåligt diskvatten , så måste ditt idag hålla 1 vecka .
Att utöka till mycket större kommer nog inte att förbättra problemet , med en så stor tank kommer kanske inte laddningen att räcka till för hög temp , vad händer vår ,höst .
Då är det bättre med mindre tankar som kan laddas var för sig till hög temp , annars får du göra en ( kommer inte ihåg namnet just nu ) där det är ett stort exspansitionskärl som tar hand om solsoppan när kokningen kommer , det blir ångtryck i fångarna och soppan pressas ner till kärlet och det slutar att cirkulera på taket ingen laddningen kommer då att ske , på natten återgår soppan i fast form och ny laddning till max nästa dag

Man kan ju välja nivån på den övre slingan så att det motsvarar ex 1000l. Jag skulle dessutom kunna sätta in ännu fler slingor om det skulle vara till nytta. Det finns totalt 6st i dom två tankarna jag har idag.
Känns ju bättre att ta till vara den energin som solfångarna faktiskt ger än att konstruera ihop en lösning som stänger av solfångarna.
En annan bonus är bekvämare vedeldning.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.