8 090 läst ·
37 svar
8k läst
37 svar
Dunkande rör (vattenburen värme, hus ifrån 1965)
Den där backventilen ser ut att vara kontrollerbar. Se denna instruktion.Maxizor skrev:
https://www.google.com/url?sa=t&sou...FjAAegQIARAB&usg=AOvVaw3u3o7gTPUT8ylP8y0enMOD
Knäppningar kan uppståi när vp har gjort varmvatten, precis när växelventilen slår om så skickas hett vatten ut på rören som kan orsaka Knäppningar. Lyssna i samband med detta om ljudet kommer. Men det brukar vara en kort övergång.Maxizor skrev:
Hej, ska kolla men min avstängning är långt ifrån så svårt att testa... behöver planeras lite. Just nu verkar inget gå igenom då det är stor skillnad på temperatur när bypassen/extra cirkpumpen är aktiv.O Ovation skrev:
Hej, jag verkar ha det mest när VP börjar värma radiatorvatten eller stänger av. Dvs uppvärmning eller avkylning av rören. Troligen sitter något rör tight och slår till när saker rör på sig. Några tips på hur jag kan göra lite distans mellan rör och golv?O Ovation skrev:
Hej,O Ovation skrev:
Det är inte relaterat till varmvattentillverkning, jag tror det är expansionen vid uppvärming/nedkylning dvs normal cykel.
Min tanke är att i sommar konvertera till en acc-tank + shunta ut varmvattnet för mycket jämnare temperatur och förhoppningsvis helt tyst system!
Klicka här för att svara