O
Maxizor Maxizor skrev:
Låter inte helt orimligt, det är rätt tight vid detta element när rören går upp igenom golvet!

[bild]
Knäppningar kan uppståi när vp har gjort varmvatten, precis när växelventilen slår om så skickas hett vatten ut på rören som kan orsaka Knäppningar. Lyssna i samband med detta om ljudet kommer. Men det brukar vara en kort övergång.

O
Maxizor Maxizor skrev:
Tack så mycket! God Jul och lycka till du med!
Det där låter nästan som en kombination av ett dropp läckage och värmeknäppningar.
Knäppningar bör vara övergående. Men det låter ju precis som om det skulle droppa ochså tycker jag från filmen.

O Ovation skrev:
Den där backventilen ser ut att vara kontrollerbar. Se denna instruktion.
[länk]
Hej, ska kolla men min avstängning är långt ifrån så svårt att testa... behöver planeras lite. Just nu verkar inget gå igenom då det är stor skillnad på temperatur när bypassen/extra cirkpumpen är aktiv.

O Ovation skrev:
Knäppningar kan uppståi när vp har gjort varmvatten, precis när växelventilen slår om så skickas hett vatten ut på rören som kan orsaka Knäppningar. Lyssna i samband med detta om ljudet kommer. Men det brukar vara en kort övergång.
Hej, jag verkar ha det mest när VP börjar värma radiatorvatten eller stänger av. Dvs uppvärmning eller avkylning av rören. Troligen sitter något rör tight och slår till när saker rör på sig. Några tips på hur jag kan göra lite distans mellan rör och golv?

Har exakt samma problem i hus från 64.
Förmodligen tajt rör som dig och ingen lust att bryta upp fiskbensparkett .. Finns någon annan lösning?

• Gilla
Maxizor
  • Laddar…
O
Om det har att göra med växelventilens omställning så kan man installera en volymtank på tillopp som fångar det heta vattnet vid växling. Detta kan hjälpa att minimera knäppa det från tight golv.

O Ovation skrev:
Om det har att göra med växelventilens omställning så kan man installera en volymtank på tillopp som fångar det heta vattnet vid växling. Detta kan hjälpa att minimera knäppa det från tight golv.
Hej,
Det är inte relaterat till varmvattentillverkning, jag tror det är expansionen vid uppvärming/nedkylning dvs normal cykel.

Min tanke är att i sommar konvertera till en acc-tank + shunta ut varmvattnet för mycket jämnare temperatur och förhoppningsvis helt tyst system!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.