839 läst · 11 svar
839 läst
11 svar
Dimension och typ av slang?
Kära vänner,
Jag har ett rum på andra sidan huset med en 20mm golvvärmeslinga i sig. Till det rummet finns inte draget slang / rör från värmekällan. Det är en krånglig väg från värmekällan till rummet med 20mm slang och jag undrar vad jag lättast bör kunna använda för slang (måste vara slang, ej rör) som jag drar mellan värmekällan och rummet, också vilken dimension jag ska ha.
Tack för kommande input!
Jag har ett rum på andra sidan huset med en 20mm golvvärmeslinga i sig. Till det rummet finns inte draget slang / rör från värmekällan. Det är en krånglig väg från värmekällan till rummet med 20mm slang och jag undrar vad jag lättast bör kunna använda för slang (måste vara slang, ej rör) som jag drar mellan värmekällan och rummet, också vilken dimension jag ska ha.
Tack för kommande input!
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 2 670 inlägg
Hur stort är rummet ? Ligger det verkligen 22 i golvet? Lite ovanligt.
Någon som vet vad skillnaden är på LK-Systems universalrör kvalitetsklass PE-Xa och kvalitetsklass PE-RT II?
Jag får för mig att det är PE-Xa man kör med men vet inte. PE-RT II verkar vara försedd med delvis aluminiumhölje men är ändå billigare?
Jag får för mig att det är PE-Xa man kör med men vet inte. PE-RT II verkar vara försedd med delvis aluminiumhölje men är ändå billigare?
Det är ingen bra idé att strypa matningen till slingan. Du får ett mycket högre tryckfall än vad som det bör vara. Sen skall total slinglängd ej överstiga maxmått. Detta innefattar även tillopp och returledning fram till fördelaren.