offlarjon
Maxwells demon TotalControl skrev:
Nej det behöver inte vara samma märke.
Se till att det är rätt när det kommer till Normally Closed eller Normally Open och att spänningen är densamma, 24 eller 230V.
Anslutningen ska också vara samma. Förmodligen M30x1.5 på de du har. Finns adaptrar att köpa.
Börja med att köpa en för att kolla. De är billigare i Tyskland.

Prisjämförelse.

[länk]

[länk]
Noterade i och för sig att den på billigtvvs.se är Normally open, medan de jag har idag är Normally closed. För det var väl viktigt att detta överensstämde?

offlarjon
Sorry, trodde det var NC jag hade länkat.
Här är NC.

[länk]
Har precis varit & hämtat ut paketet, men har problem att få på själva donet på den medföljande plastringen.Själva ringen går fint att skruva på plats, men trodde det bara var att trycka fast själva ställdonet på ringen sedan? Vet inte hur trögt det ska vara eller om jag helt enkelt bara gör fel, men enligt medföljande monteringsbeskrivning verkar det bara vara att trycka fast den rakt uppifrån.
Hand som håller en vit termostat nära monteringsplats på ett radiatorrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ska bara vara att trycka ner har jag för mig.

offlarjon
Det ska bara vara att trycka ner har jag för mig.
Har försökt med alla varianter, testat att pressa ner rakt uppifrån, från sidan osv. men det går inget vidare. Hör att det pyser till lite svagt när ventilen trycks ner, men känns som om den går i botten och inte går att trycka ner mer. Säkert en jättedum fråga men jag har inte kopplat in kablaget ännu. Borde väl inte spela någon roll för själva anslutningen om den har ström till sig eller inte?

O
Ett nc ställdon är stumt i botten när det är strömlöst, då kan det gå tungt. Sätt på strömmen så släpper regleringen tillbaka stiftet. Då går det säkert lättare att trycka fast.

O
Men det kan även vara fel höjd på adaptern. Finns många olika

Ställdonen brukar stå öppna från fabrik. Så man "aktivera" dem vid första strömsättningen.
Testa att skruva av grannarna, kanske är liten krock.

offlarjon
O Ovation skrev:
Ett nc ställdon är stumt i botten när det är strömlöst, då kan det gå tungt. Sätt på strömmen så släpper regleringen tillbaka stiftet. Då går det säkert lättare att trycka fast.
Exakt så var det - lite ström till ställdonet & den "plastbit" som stiftet trycker mot gav då med sig, och sedan behövdes ingen större kraft för att fästa själva donet mot adapterringen :).
Efter att jag strömsatt ställdonet åkte toppdelen av donet upp någon halvcentimeter (den blå delen på bilden). Antar att den är i öppet läge då? Regleras detta av sig själv eller behöver jag göra något nu?
Värmeregulatorer på rör med en blå toppdel halvt utskjuten indikerande öppet läge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

O
offlarjon offlarjon skrev:
Exakt så var det - lite ström till ställdonet & den "plastbit" som stiftet trycker mot gav då med sig, och sedan behövdes ingen större kraft för att fästa själva donet mot adapterringen :).
Efter att jag strömsatt ställdonet åkte toppdelen av donet upp någon halvcentimeter (den blå delen på bilden). Antar att den är i öppet läge då? Regleras detta av sig själv eller behöver jag göra något nu?
[bild]
Ställdonet regleras av centralen som styr temperaturen. Så de verkar vara som det ska

offlarjon
Kollade av läget nu på morgonen & har åter jämn & fin värme i alla rum . Tusen tack för all hjälp!

• Gilla
Maxizor och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.