M
miraghe74: Jag köpte en luftvärmepump från jula för 3 dagar sedan. Inselo ringde samma dag, missade samtalet. De ringde dagen efter. Jag svarade, de undrade om jag behövde deras hjälp. Jag sa att mkn granne är värmepumpsinstallatör och ska han ska installera den (vilket iofs är sant). Hon i luren sa, "ok, va bra. Då skickar jag bara ett sms med en länk där du kan fylla i installationsnumret.
4 svar · 9,5k läst
B
BrokenArrow: [citat] Om det sitter en termostat så finns det egentligen en känselkropp som påverkas av värmen i rummet och som justerar pinnen lite grann. När man vrider på termostaten ställer man in mittläget som känselkroppen ska reglera kring. Men känselkroppens funktion brukar kunna avta med åren, så tillslut har man en simpel justerratt, som i din beskrivning av "ingen logik".
5 svar · 4,0k läst
Joakim Elfving
Joakim Elfving: [citat] Vi kan idag ”när den funkar. Bryta strömmen till värme och den kan slå av och på vid rätt tempratur. Men den slutar funka efter några dagar. Skulle vilja ha en lösning där vi kan hemifrån styra värmen på el-element.
2 svar · 1,1k läst
Katkarlsson
Katkarlsson: [citat] Hej en fråga hur sotar du pannan
3 svar · 4,3k läst
·
L
lostinsweden: [citat] Det är en 1 tums/G25 (33,25mm) radiatorkoppling du har. Här är en ventil som skulle passa. https://www.vvsobygg.se/sortiment/vvs/kyla/radiatorer-och-konvektorer/radiatorkopplingar-och-ventiler/danfoss-ventilhus-rak-med-nippel-och-mutter.html Om ventilhuset inte passar mot din muttrar så leveras en nippel och muttrar med så du kunde gänga ut det gamla och in med det nya. Behöver du
7 svar · 1,5k läst
·
Andreas Patrik
Andreas Patrik: Lite info om statiskt tryck, som grundregel vill man ha minst 0,5 bar i systemet. Detta tryck på expansionskärlet ska övervinna det statiska trycket vilket är höjdmetrarna som behöver övervinnas. Så grund 0,5bar sen 0,1bar per meter är en bra tumregel. Oftast hamnar då en villa på 0,7-1bar beroende på 1/2 vån. Det du pillade på först är säkerhetsventilen som ska lösa ut om
12 svar · 4,2k läst
·
Nobbe_1
Nobbe_1: Är det samma fenomen med en vägghängd fläkt? Det är så mycket taksprång och snedtak hit och dit här så jag tror att en vägghängd fläkt ovanför kaminen precis invid taket som riktas mot TV-rummet skulle bli bäst. Sedan är det ju frågan vart man får tag på en tystgående sådan utan att betala en årslön? [citat]
11 svar · 4,0k läst
·
A
Anskar91: [citat] [bild] [bild] Tamefan.. Där satt det en! Ser ju ut att va flera rör där också.. Det där måste ju sitta ihop uppe på vinden på nått vis jag får klättra upp dit igen och kolla. Men nu blir det grovrengöring iaf. Tusen tack Josth det verkar som att vi blir lite klokare.. Som sagt jag ska kolla hur allt det här sitter ihop så fort som jag har samlat mig modet att klättra upp
12 svar · 4,5k läst
·
Krokben
Krokben: Det bästa är att bara låta den vara. Att bygga in den kan förhindra luftflödet, vilket minskar omsättningen av luft och verkningsgrad. Finns färdiga "skydd" att köpa och som du kan måla om du är intresserad av det.
1 svar · 2,2k läst
S
skogstomten: Om ditt eget hus inte har värmeritningar kan någon granne kanske ha om det är ett område med många likadana hus som byggdes samtidigt. Eller att de har kvar originalinstallationen så du ser vart det 6:e saknade ”elementet” finns.
2 svar · 1,2k läst
H
hakfre: Billigast (i inköp) är som flera redan varit inne på, ett el-element på exempelvis 1000w med termostat, då ställer in den temperatur du vill ha. Elementet kommer bara att värma när det behövs. Beroende på hur du vill nyttja rummet kan en lösning för att hålla nere elkostnaden vara att du ställer ner önskad temperatur när du inte är där, exempelvis 15 grader på natten, och 20
8 svar · 2,3k läst
V
Viktor_F: Firman insåg det också, de kommer hit imorgon och fixar det.
2 svar · 3,4k läst
·
S
Simon Hellsten: [citat] Har inte varit några problem tidigare vad jag vet nej. Men med min huskarma så kommer alla potentiella problem att uppenbara sig under den tid vi bor i huset.
14 svar · 2,2k läst
J
Josth: Kanske sitter förinställning under packboxen i termostatens ventilhus? Ventilen där nere kan vara för omställning mellan ett-rörssystem och två-rörssystem. Vid ettrörs ska cirka 2/3 av flödet gå direkt vidare genom kopplet till nästa radiator.
1 svar · 3,7k läst
·
S
Sulan_gbg: Är det värt att ta en med automstiskreglering istället för en som bara kör ställdon? Är väl lite "bränd" av att denna alltid har fungerat så dåligt...
2 svar · 1,5k läst
·
J
jonaserik: Kanske du har fyllt en massa nytt vatten i systemet och med en pellets så kokar syret ur och åker ut i rör och element. Bara fortsätta att lufta ,samt hålla koll på trycket så det inte sjunker under 0,3 bar sommartid, vinter stiger det till ca 1 - 1,2 bar.
1 svar · 801 läst
N
nino89: [citat] verkligen att det "bara" var den spaken som var avstängd .. jag kände på allt där inne precis och ingenting känns fuktigt eller läcker någonting. Väldigt konstigt att de bara fått för sig att stänga av den. Det var ett äldre par som bodde här tidigare och de åkte iväg ganska mycket till vinter/sommarstuga. kanske sparade på elen/värmen ingen aning väldigt skumt :rofl:
21 svar · 4,5k läst
·
M
Maelstrom: Hej har precis flyttat in i ett hus med Bergvärme och vatteburen golvvärme och har 2 säkert jätte enkla frågor men lyckades inte med mitt googlande denna gång. 1: Detta är ett lyxproblem men de är 25c i garaget och de känns lite onödigt. I garaget sitter de en egen grupp för golvvärme "se bild" Jag skulle vilja sänka värmen där hur gör jag? Svårt att se men de sitter en
0 svar · 622 läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] När du trycker på stiftet, trycker du då bara med finger direkt på eller har du något mellan? Även om man har något hårt mellan så kan det vara ”trögt” att trycka in stiftet. [bild]
22 svar · 2,2k läst
·
J
Josth: Problemet är inte att hitta prylar som kan ersätta bergvärme med frånluft utan problemet är det korta borrhålet som 495 Twin hade. Kanske bara 70 m eller liknande?
6 svar · 1,2k läst
Demmpa
Demmpa: Här kommer kruxet med att inte ha några termostater på elementen som många förespråkar att man inte ska ha när man har värmepump. Nämligen att man vill ha värmen på till vissa bitar fastän det är tillräckligt varmt i bostaden överlag. Med vissa (kanske alla?) golvvärmeshuntar som har elpush, där stängs inkommande vattenflöde av när elpatronen går in och värmer å öppnar
8 svar · 2,6k läst
Skånepöjk
Skånepöjk: Varför hålla på och böka med radiatorn? Elementet är ju täckande och ingen ser bakom det?
5 svar · 3,2k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Spårade skivor och värmeplåtar. Det är ett jättebra sätt. Skivorna bygger normalt 22mm plus ett golv ovanpå det. Så minst 22mm bygger det (finns tunnare system men 22mm är vanligt). Innerdörrar får man antingen korta av eller flytta upp lite om dom är nära golvet. Ytterdörren går väl utåt så där slipper du ändra om du inte vill, en liten tröskel bara Skulle kolla om det
1 svar · 725 läst
J
jonaserik: Jepp det blir bra, gamla järnrör mår inte bra av att gjutas direkt utan ett skydd av något slag, på uppsidan klacken kan du smörja med någon gummimassa/tätskikt i flera lager och måla på det.
3 svar · 736 läst
·
J
jonaserik: [citat] Kanske lite snabb. [citat] Bra att det fungerar. Det med att lufta varje år, kanske inte om trycket är min 0,5 bar i systemet, även på sommaren.
18 svar · 2,1k läst
·
HeineA
HeineA: [citat] Jag håller med dig till 100 procent, skittråkigt men ack så nödvändigt, har varit vicevärd och ordförande i många år och varit med om allt från medlemmar som skruvar bort sina antenndosor för dom tittar ändå inte på tv, att de bryter sändningarna för dom som bor ovanför bekommer dom inte till medlemmar som stänger av huvudkranen till inkommande vatten i flerbostadshuset
6 svar · 843 läst
·
Mattion
Mattion: Tack för era svar och fina idéer! Det är just betongplattan som bekymrar mig. Vi påbörjade dock arbetet lite för snabbt och har redan fått fönsterdörrar monterade direkt mot plattan (står på drev och plast). Så nu känns det inte så tilltalande att bygga upp golvet som isf skulle hamna i höjd med eller ovanför fönsterglaset. Skulle tro att det rör sig om 5-6 cm och då blir det
6 svar · 1,1k läst
L
lostinsweden: Eller går det inte att flytta element över lite så du får det rätt med distansen?
15 svar · 3,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.