Hej!
Vi har en tvåvåningshus med luftvärmepump. På nedervåningen så är det golvvärme, och på ovanvåningen så är det element.
Vi har ett stort problem med att få ovanvåningen på en normal och bra nivå för värmen.
Antingen så blir det alldeles för varmt, eller så blir det alldeles för kallt. Detta justeras helt under dagen.
Vi har även ett problem med att det låter som att det forsar vatten från elementen, sänker man på reglaget 1mm, så slutar det forsa, men är kanske tillbaka 30min senare.
Det är ett 2 år gammalt hus, så jag är rätt säker på att vi inte behöver lufta elementen, då jag kan bli av med ljudet av forsande vatten om jag sänker värmen antingen på luftvärmepumpen eller elementen.
Jag vet inte exakt vad ni ska svara på, men är det något som känner igen sig i denna problematik, och vet lite hur man ska hantera det hela?
Vi har en tvåvåningshus med luftvärmepump. På nedervåningen så är det golvvärme, och på ovanvåningen så är det element.
Vi har ett stort problem med att få ovanvåningen på en normal och bra nivå för värmen.
Antingen så blir det alldeles för varmt, eller så blir det alldeles för kallt. Detta justeras helt under dagen.
Vi har även ett problem med att det låter som att det forsar vatten från elementen, sänker man på reglaget 1mm, så slutar det forsa, men är kanske tillbaka 30min senare.
Det är ett 2 år gammalt hus, så jag är rätt säker på att vi inte behöver lufta elementen, då jag kan bli av med ljudet av forsande vatten om jag sänker värmen antingen på luftvärmepumpen eller elementen.
Jag vet inte exakt vad ni ska svara på, men är det något som känner igen sig i denna problematik, och vet lite hur man ska hantera det hela?
Problemet är att vi egentligen har haft detta problem sedan första dagen när vi flyttade in, att få fördelningen av värmen felaktig. Jag har svårt att tro att jag behövde lufta elementen det första jag gjorde när jag flyttade in, i ett helt nytt hus?A Alexn72 skrev:
Det kan ta ett bra tag att få ut all luft ur ett nytt systemet, vattnet man fyller på med ifrån kranen har en hel del luft i sig! Börja med att lufta på alla ställen du kan när cirkulationspumpen är avstängd så borde det bli bättre!M Musmatta skrev:
Jag kan testa att lufta, absolut. Men vad har luften med att göra att vi inte kan få en jämnt temperatur uppe? Vi kan fortfarande få det stekhett även nu på vintern, men även extremt kallt. Och detta sköter jag via luftvärmepumpen nästan uteslutande, inte elementen.A Alexn72 skrev:
Börja med att få systemet fungera som det är tänkt rent mekaniskt.M Musmatta skrev:
Vad är det du justerar när du beskriver "Vi har även ett problem med att det låter som att det forsar vatten från elementen, sänker man på reglaget 1mm, så slutar det forsa, men är kanske tillbaka 30min senare." är det termostat?
Vad ändrar du på värmepumpen? Som jag antar är en FLVP (Frånluftsvärmepump). Finns det separata inställningar för övervåningen eller hur är det uppsatt?
Jag justerar reglaget på elementet i sig 1 mm, till lägre temperatur. Värmen justeras inte (vad jag har märkt, men ljudet av forsande vatten försvinner för stunden).Maxizor skrev:
Börja med att få systemet fungera som det är tänkt rent mekaniskt.
Vad är det du justerar när du beskriver "Vi har även ett problem med att det låter som att det forsar vatten från elementen, sänker man på reglaget 1mm, så slutar det forsa, men är kanske tillbaka 30min senare." är det termostat?
Vad ändrar du på värmepumpen? Som jag antar är en FLVP (Frånluftsvärmepump). Finns det separata inställningar för övervåningen eller hur är det uppsatt?
På värmepumpen så finns det en digital gradvisare, den beskriver inte vilken grad den ska vara på, men man kan ställa in den allt från -10 till +10. Enligt instruktion så står det att golvvärmen ska justeras med +1 grad, om man vill öka värmen nere, med +1 grad. När det gäller elementen, så kan man behöver justera upp till +3 grader, för att få en temperatur skillnad på +1 grad. Vilket gör det hela lite lurigt.
Det ser ut enligt följande:
Låter som en justering av "kurvan" mot utomhustemperatur. Vore intressant med en bild på "justeringen" på elementen över vad ni man ändrar där.. Om det är flödet vilket det borde vara och inte själva temperaturen (termostat).M Musmatta skrev:Jag justerar reglaget på elementet i sig 1 mm, till lägre temperatur. Värmen justeras inte (vad jag har märkt, men ljudet av forsande vatten försvinner för stunden).
På värmepumpen så finns det en digital gradvisare, den beskriver inte vilken grad den ska vara på, men man kan ställa in den allt från -10 till +10. Enligt instruktion så står det att golvvärmen ska justeras med +1 grad, om man vill öka värmen nere, med +1 grad. När det gäller elementen, så kan man behöver justera upp till +3 grader, för att få en temperatur skillnad på +1 grad. Vilket gör det hela lite lurigt.
Det ser ut enligt följande:
[bild]