J
jonaserik: [citat] Har lite bitar av den sorten ge mig ett PM med din mailadress
2 svar · 1,3k läst
H
Håbbe01: Hej, Man har pumpat upp ballongen inuti till 0,5 bar. Man kan skruva av plast locket ovanpå kärlet så finns en cykel/bil ventil. Denna pumpas som vanligt till rätt tryck , max3 bar och detta utan vattentryck på
4 svar · 1,4k läst
·
E
e9wikner: Det är stål (skulle inte kunnat rosta så annars) och det satt ingen stödhylsa när jag sågade isär dom. Skulle gissa att dom var ca 1,5 mm tjocka så det kändes rejält. Dock så hade röret rostat så djävla långt ner att jag inte fick dit förbikopplingen: [bild] Det blev till att plugga istället: [bild] Och som ni ser har det blivit mögel i golvspånet så jag får kontakta
14 svar · 4,4k läst
·
dof
dof: Rätt mängd lin och smörja så fungerar det garanterat. Har aldrig behövt efterdra en linad koppling.
1 svar · 701 läst
·
S
Segge: Pratade med en rörmokare och han sa samma, jag kunde om jag ville värma röret för att få bort vecket, men det var mer för estetiken än praktisk betydelse så jag lät det vara.
2 svar · 1,5k läst
·
GoC
GoC: Läs här https://www.byggahus.se/forum/threads/thermia-felkod.343128/
1 svar · 18,0k läst
Demmpa
Demmpa: Vad har du för luftfuktighet i rummet? Hänger du/ni tvätt i rummet? Är det lufttätt mellan rör/isolering/vägg i själva genomföringen? Hur bra isolerat är rören i vägggenomföringen? Hur bra isolerat är rören precis på utsidan? Att det blir kondens på rören/isoleringen är att rören/isoleringen är kallare än vad inneluftens daggpunkt är. Om det bara är precis vid
2 svar · 5,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: [citat] Gör man mer än ett inlägg om dagen i 15 år (tio år när tråden var aktuell) så händer det att man fattar ett inlägg fel så att man svarar fel. Jag är uppe i ett snitt på lite drygt 3 inlägg om dagen. @cpalm är uppe i drygt 1,3 inlägg per dag i snitt. @Henrik Nordlander återkom om ca sju år när du är uppe i 3500 inlägg å håll koll på exakt varenda inlägg som du har
11 svar · 14,0k läst
·
M
Mlindahl: Den är inte igång därför är de Inge tryck bara framdraget och framtidsplanerat Den funkade, tackar så mycket :)
2 svar · 1,6k läst
·
E
erimos: Måste återkoppla här. Av en slump upptäckte jag att tempsensorerna på bergvärmepumpen var slarvigt monterade. Detta fick stora konsekvenser för styrsystemet som mätte för låg framledningstemperatur och hela tiden försökte leverera 2-3 grader varmare framledning än vad som fanns i tanken. Slarvig installation helt enkelt.
23 svar · 4,8k läst
·
L
lordi: [citat] Nej. Det du förlorar är på ev ökad värmeförlust i rörledningarna, men det är troligen försumbart. Är dessutom rören synliga i källare eller liknande så kommer ändå värmen huset till godo. Höj dock inte shunten högre än nödvändigt.
4 svar · 1,7k läst
·
K
kallstrom_74: Det är just det att jag inte hittat något likadant..problemet är att jag inte vet skillnaden på fast installation och inte..om det är någon skillnad på kabeln ut från elementet..det är 3 trådar ut (fas,neutral och jord).så vet jag bara vilken sort jag ska ha, så skruvar jag bara bort handsken och flyttar över den till det nya elementet
2 svar · 2,2k läst
·
Luddis_1
Luddis_1: Så här gjorde jag https://www.byggahus.se/forum/threads/ny-radiator-pa-17-2-mm-stalroer.389798/
1 svar · 2,2k läst
·
B
BjörnMe: Hej. Då vi kör en total renovering i källaren (hus byggt 1965) 1 1/2 plan + källare. Så är tanken att ta bort nuvarande kopparrör till 4 radiatorer på entréplan och 4 radiatorer på ovanvåning och sätta fördelare från pannan (IVT optima 500 - 700 med IVT 290 A/W. Nere i källaren blir det golvvärme så där tar vi bort 6 st radiatorer. Men det blir på separat fördelare och shunt.
0 svar · 1,1k läst
surris
surris: Ja knapphändig energideklaration....154 kWh för ett hus byggt 91 är väldigt mycket med. Sen har man ändrat energideklarationerna nu, el har en faktor på 1,8 så vid en ny energideklaration skulle primärenergital således bli 277 kWh/m2, år. Energianvändningen blir ju inte högre dock bara för det. Förmodligen finns ingen energimätning för hushållsel och uppvärmning så inte helt
2 svar · 1,5k läst
N
Niklaspe: kör den på max av hastighet, ja en filterball skall jag installera i samband med bnp installation.
6 svar · 1,1k läst
J
Jaif: Det är inte helt ovanligt att man stryper sovrum lite mer just för att man vill ha det lite svalare där. Ett vanligt "on-off" ställdon hade jag undvikit då du vill ha ett så stort, och temperaturmässigt jämnt, flöde som möjligt hela tiden för att utnyttja värmepumpen så effektivt som möjligt. Det funkar bäst som sagt när man vill blocka värmetillförseln helt pga nån extern
5 svar · 2,9k läst
E
e9wikner: Jag har ett rör som rostat sönder och står och droppar vatten vid golvet i bastun så jag får lägga handdukar runt röret som suger upp vattnet. Det är inte krispanik men då hela Göteborgs rörkrökare verkar vara bokade i 3 veckor framåt måste jag lista ut hur jag kan bibehålla tappvarmvatten själv ett tag. Bor i en tvåplans-villa och läckaget är på nedre plan. Så här ser
0 svar · 985 läst
·
A
andy72_2: Hej, Skall köpa en pelletspanna och koppla in ett vattenburet system med 11 radiatorer. Van att dra vatten och avlopp själv men detta är första gången jag skall ge mig på ett värmesystem. Finns det några bra resurser (hemsidor, böcker) som visar i detalj hur man skall koppla ihop allt i ett slutet system? Exempel på ritningar innehållande alla komponenter vore också till stor hjälp
0 svar · 1,6k läst
Kalle91
Kalle91: [citat] Hej. Ja det finns ett par likadana bakom väggarna genom en tillbyggnad i huset. Ett äldre hus på landet. Finns det nåt man ska ersätta dem med? Rören är dragna bakom vägg så går inte flytta dem.
2 svar · 1,3k läst
·
alm82
alm82: Hur mycket vatten kommer det? Kan ju stå en del vatten i slingan som expanderar när det värms upp.
11 svar · 6,7k läst
·
A
Avemo: Fördelar element: - Snabbreglerat. - Billigt i inköp och installation. - Av de två alternativen billigast i drift. Fördelar golvvärme: - Komfortabelt. - Inga element som tar plats. Välj vad du värderar högst.
4 svar · 3,9k läst
halper
halper: [citat] Utan termostat kan du reglera returtemperaturen, om jag förstår det rätt. Så den kan du ju sätta strax över temperaturen du vill att golvytan ska ha, och/eller prova dig fram med små justeringar till vad som känns behagligt. Termostaten vi har där används i princip inte: jag har satt den på max så den börjar inte strypa förrän det går uppemot 32 grader i rummet. Min
5 svar · 3,2k läst
·
H
Hazze23: Hej! Har följande termostat inne på en liten gästtoalett https://www.raychemgolvvarme.se/produkter/termostater/nrg-dm Köpte huset för strax över ett år sedan och har ingen dokumentation med kvitto eller information om installation. Igår kväll upptäckte jag att det var otroligt varm på golvet och jag sänkte tempen från 23 grader till 21 grader för natten, men det var fortfarande
0 svar · 1,6k läst
Isakare
Isakare: Jag skulle köpt ett oljefyllt till tvättstugan, då det ju bildas en hel del damm där av textilfiber, särskilt om man har toktumlare. Några enstaka saker som behöver torkas fort, går ju även att hänga över en oljeradiator, man kan ha ett sånt där galler över för att ställa blöta skor på tex. Sitter inte radiatorns termostat i direkt anslutning till vatten, skulle jag inte brytt
3 svar · 3,7k läst
J
Hej
JSE: Har du fyllt på systemet med mer vatten och luftat elementen?
1 svar · 761 läst
K
kribban: Hej Vi har ett EVR reglersystem modell äldre. Innegivaren som är en EVR-T äldre model är defekt och ersättaren EVR-TE verkar i stort sett omöjlig att få tag på. Kan man använda någon annan typ av innegivare? Jag vet att innegivaren inte är nödvändig men vill gärna ha den funktionen. Med vänlig hälsning, Christer
0 svar · 1,2k läst
S
Selim: Hej , Jag har flyttat ett års sen i en radhus som är brf ( två plan). Vi har ingår i avgiften värme. ( fjärrvärme med golv slingor ) Jag hade före året och nu igen i övervåning i huset är kallt typ 18 ,20 grader men hur mycket jag höger termostaten som sitter varsin rummet hjälper inte. I nere plan värmen är mellan 23,25 grader termostaten är på 22 grader, förutom ett sovrum i
0 svar · 1,2k läst
·
Anders243
Anders243: Det är en rätt robust lösning som fungerar länge utan krångel. Visst finns det elektroniska termostater som du nog kan montera istället på radiatorventilen, men då får du batteribyten och liknande på halsen istället. Så om du kan leva med metallbulben så tror jag det är den bästa lösningen för krångelfri temperaturreglering. :)
8 svar · 3,8k läst
L
lordi: Kurva 9,6 är extremt högt. Vad säger driftdata på värmepumpen? Tillopp och returtemperatur. Varmvattentemperatur?
1 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.